• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Store Loyalty Formation Factors and Influence on Brand Loyalty

Research Project

Project/Area Number 18K01892
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionTokyo Keizai University

Principal Investigator

Hondo Takayasu  東京経済大学, 経営学部, 教授 (30367312)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsストア・ロイヤルティ / カテゴリー特性 / ドラッグストア業態 / カテゴリーの役割 / ドラッグストア / ストアロイヤルティ / ロイヤルカスタマー / 購入カテゴリー / ブランドロイヤルティ / ID-POS / 商品カテゴリー
Outline of Final Research Achievements

In this study, we elucidated the formation process of store loyalty in drugstores. It was verified that the increase in the number of purchase categories for foods, which are not the mainstay of drugstores, greatly contributes to the formation of store loyalty. In addition, in the daily necessities category, it was confirmed that customers with a stronger degree of store loyalty are more sensitive to quality (function) and less likely to discount their purchases based on price. In this study, we found that there are differences in the role of categories for consumers, and as a result of analyzing this with store loyalty as the axis, we also confirmed the category characteristics of food categories that are similar and daily necessities categories that are disparate.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果として、実務的には、売上にKPIを位置づける企業が多い業界ではあるが、行動ベースのID-POS分析と認知ベースのアンケート調査によって、顧客が求めるものはカテゴリーによって異なる点について認知拡大して貢献する。より顧客志向のMD政策を加速させて、社会的インフラになりつつあるドラッグストア業界が追究すべきストア・フォーマットを明示するものである。
学術的には、ストア・ロイヤルティ研究において、北海道から沖縄までの広範囲に渡る店舗のID-POSデータとアンケート調査に基づいた研究は極めて希少であり、アンケート調査とID-POSを紐づけした研究は更に希少な研究アプローチである。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (20 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] ドラッグストアにおけるカテゴリー購買特性2024

    • Author(s)
      本藤貴康
    • Journal Title

      東京経大学会誌(経営学)

      Volume: 322 Pages: 33-49

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドラッグストア決算分析2023

    • Author(s)
      本藤貴康
    • Journal Title

      日本食糧新聞

      Volume: 臨時増刊 Pages: 28-29

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 2023年ドラッグストア業界展望2023

    • Author(s)
      本藤貴康
    • Journal Title

      日本食糧新聞

      Volume: 臨時増刊 Pages: 49-49

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] コロナ禍における顧客の行動変容-購入カテゴリーの拡大が客単価増加の可能性も2022

    • Author(s)
      本藤貴康
    • Journal Title

      ドラッグマガジン

      Volume: 第65巻第1号 Pages: 60-61

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] ワクチン副反応対策としてのソリューション-ブースター接種時期に向けての参考データ2022

    • Author(s)
      本藤貴康
    • Journal Title

      ドラッグマガジン

      Volume: 第65巻第2号 Pages: 54-56

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 新たな来店客の動きを考える①-カテゴリーの拡大が店舗活性化の課題2022

    • Author(s)
      本藤貴康
    • Journal Title

      ドラッグマガジン

      Volume: 第65巻第3号 Pages: 60-62

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 新たな来店客の動きを考える②-注視すべきセグメントは若年層の新規顧客2022

    • Author(s)
      本藤貴康
    • Journal Title

      ドラッグマガジン

      Volume: 第65巻第5号 Pages: 60-62

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 新たな来店客の動きを考える③-購入チャネル減の日常性の強いカテゴリーが鍵2022

    • Author(s)
      本藤貴康
    • Journal Title

      ドラッグマガジン

      Volume: 第65巻第6号 Pages: 60-62

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 新たな来店客の動きを考える④-調剤併設型Dgsの課題は物販への取り組み2022

    • Author(s)
      本藤貴康
    • Journal Title

      ドラッグマガジン

      Volume: 第65巻第7号 Pages: 60-62

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] ベビー商品でストア・ロイヤリティを測る①-出産・育児はDgsの習慣利用となる重要なタイミング2022

    • Author(s)
      本藤貴康
    • Journal Title

      ドラッグマガジン

      Volume: 第65巻第10号 Pages: 60-62

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] ベビー商品でストア・ロイヤリティを測る②-出産・育児によって健康や予防の意識が高まる2022

    • Author(s)
      本藤貴康
    • Journal Title

      ドラッグマガジン

      Volume: 第65巻第11号 Pages: 60-62

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] ベビー商品でストア・ロイヤリティを測る③-育児中はワンストップショッピングのニーズ高まる2022

    • Author(s)
      本藤貴康
    • Journal Title

      ドラッグマガジン

      Volume: 第65巻第12号 Pages: 60-62

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] ベビー商品でストア・ロイヤリティを測る④-出産後は動線が長く高機能商品へ移行傾向2022

    • Author(s)
      本藤貴康
    • Journal Title

      ドラッグマガジン

      Volume: 第65巻第13号 Pages: 60-62

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] ドラッグストア業界動向2022

    • Author(s)
      本藤貴康
    • Journal Title

      日本食糧新聞

      Volume: 臨時増刊 Pages: 28-29

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] ドラッグストアの新規顧客からのロイヤルティ形成要因について2022

    • Author(s)
      本藤貴康
    • Journal Title

      流通情報

      Volume: 556 Pages: 26-38

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ドラッグストアの業界展望2021

    • Author(s)
      本藤貴康
    • Journal Title

      日本食糧新聞

      Volume: 1月1日 Pages: 48-49

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] コロナ・インパクト-コロナ自粛生活期間のドラッグストア利用状況-2021

    • Author(s)
      本藤貴康
    • Journal Title

      東京経大学会誌

      Volume: 第310号 Pages: 195-211

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ドラッグストア企業の決算分析2020

    • Author(s)
      本藤貴康
    • Journal Title

      日本食糧新聞

      Volume: 7月30日臨時増刊 Pages: 28-29

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ドラッグストアにおける態度的ストア・ロイヤルティに関する一考察2020

    • Author(s)
      本藤貴康
    • Journal Title

      東京経大学会誌 経営学

      Volume: 306 Pages: 229-311

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] ドラッグストアにおけるストア・ロイヤルティ構築要因に関する仮説構築2019

    • Author(s)
      本藤貴康
    • Journal Title

      東京経大学会誌 経営学

      Volume: 302 Pages: 131-149

    • NAID

      120006556743

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] ストアロイヤルティの構築に関わるカテゴリー購買行動について2019

    • Author(s)
      本藤貴康
    • Organizer
      日本卸売学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi