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Development of consumer behavior model on customer advocates

Research Project

Project/Area Number 18K01897
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionMeijo University (2021-2022)
Nagoya University of Commerce & Business (2018-2020)

Principal Investigator

Yamaoka Takashi  名城大学, 経営学部, 教授 (70739408)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 犬塚 篤  名古屋大学, 経済学研究科, 教授 (30377436)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords消費者行動 / サービス・マーケティング / マーケティング / 顧客志向 / 顧客経験 / アドボケイト / 顧客マネジメント / カスタマーアドボケイト / カスタマー・エンゲージメント / カスタマー・アドボカシー
Outline of Final Research Achievements

Extracting and organizing the central concepts, antecedents, and consequences of Customer Advocacy (CA) has been accomplished. The confirmation of CA activities positively impacting consumer well-being has been established. Quantitative analysis has been applied to examine both the direct influence of customer experience on well-being and the mediating effect of CA activities.

In addition to analyzing consumer behavior, a strategic approach from the standpoint of businesses has been undertaken. Interviews with various companies have unveiled diverse methods and approaches for generating and leveraging CA. By deriving and empirically demonstrating a robust consequence model that incorporates CA elements into corporate strategies with a customer advocacy focus, a solid framework has been successfully constructed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

カスタマー・アドボケイト(以下、CA)の中心概念、先行要因、成果要素を包括的にモデル化したことは学術的に意義がある。これにより、CAを特徴的に表す要素が明確化でき、CAの創出法が分かることで、企業の実務的なマーケティングに活用できる。また、CAを含んだ企業戦略としてカスタマー・アドボカシー志向モデルの構築は、学術的な独自性が高い。これにより、CAの活用が企業業績に効果があることが分かり、企業はCAの活用の意義を把握することがきるようになった。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2022 2020

All Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Presentation] アドボケイト活動はwell-beingを高めるのか?-顧客経験からヘドニアとユーダイモニアへの影響-2023

    • Author(s)
      山岡隆志
    • Organizer
      日本マーケティング学会 2022年リサーチプロジェクト合同研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 顧客志向とカスタマー・アドボカシー2022

    • Author(s)
      山岡隆志
    • Organizer
      経営行動科学学会 第25回年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] カスタマー・アドボケイト:コンセプトモデル2020

    • Author(s)
      山岡隆志
    • Organizer
      日本商業学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] カスタマー・アドボカシー志向の研究2020

    • Author(s)
      山岡隆志
    • Organizer
      日本マーケティング学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] カスタマー・アドボカシー志向――デジタル時代の顧客志向戦略2023

    • Author(s)
      山岡 隆志
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641166141
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

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