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Analysing marketers' decision-making under uncertainty.

Research Project

Project/Area Number 18K01899
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionKobe University (2021-2023)
Ritsumeikan University (2018-2020)

Principal Investigator

Yoshida Mari  神戸大学, 経営学研究科, 准教授 (30552278)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsエフェクチュエーション / 意思決定 / 不確実性 / マーケター / 市場創造 / マーケティング / 新規事業開発 / 新市場創造 / イントラプレナー / イントプレナー
Outline of Final Research Achievements

I analysed how marketers deal with problems in the face of highly uncertain market environments, and clarified the applicability of the logic of ‘effectuation’ (Sarasvathy 2001, 2008), which has attracted attention in recent years, particularly in entrepreneurship research, to marketing issues.
I have conducted this research through multiple approaches, including decision-making experiments (collection and analysis of verbal protocol data) on the new market creation process with experienced marketers, systematic reviews of related researches, and an action research. These has resulted in the publication of multiple academic papers, including in international peer-reviewed journals, and presentations at multiple academic conferences, including international conferences.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

不確実性に対する思考様式として近年注目される「エフェクチュエーション(effectuation)」に関する研究を、アントレプレナーシップ研究からマーケティング研究へと展開し、その適用可能性を示したことで、理論の適用領域を拡大するとともに、市場創造という高い不確実性を伴う問題に対して熟達した(経験ある)マーケターがどのように発想しアプローチをするのか、に関する研究の端緒を開いたことで、従来のマーケティング研究にも貢献した。
また提唱者であるヴァージニア大学ダーデンスクールのSarasvathy教授の公開ワークショップや講演・寄稿、書籍出版を通じて、研究成果を産業界に還元することにも取り組んだ。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2018

All Journal Article (15 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 5 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] Effectuating New Business Development in Large Firms:2024

    • Author(s)
      柳 淳也, 吉田 満梨, 並木 州太朗, 竹林 一, 今庄 啓二
    • Journal Title

      Japan Marketing Journal

      Volume: 43 Issue: 4 Pages: 18-30

    • DOI

      10.7222/marketing.2024.014

    • ISSN
      0389-7265, 2188-1669
    • Year and Date
      2024-03-29
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      吉田満梨, & 伊藤智明
    • Journal Title

      国民経済雑誌

      Volume: 228(1) Pages: 89-106

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  • [Journal Article] Shaping Entrepreneurial Goals in Collaboration with Partners:2023

    • Author(s)
      Yoshida Mari、Ninomiya Mari、Mitsui Yuichi、Ota Yasuhiro
    • Journal Title

      Japan Marketing Journal

      Volume: 43 Issue: 2 Pages: 30-41

    • DOI

      10.7222/marketing.2023.048

    • ISSN
      0389-7265, 2188-1669
    • Year and Date
      2023-09-29
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  • [Journal Article] A New Relationship between People and Cars Created by KINTO, TOYOTA:2023

    • Author(s)
      栗木 契, 佐々木 一郎, 吉田 満梨
    • Journal Title

      Japan Marketing Journal

      Volume: 43 Issue: 2 Pages: 111-119

    • DOI

      10.7222/marketing.2023.055

    • ISSN
      0389-7265, 2188-1669
    • Year and Date
      2023-09-29
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      吉田満梨
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      Volume: 109 Pages: 1-14

    • DOI

      10.1016/j.technovation.2020.102161

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      吉田満梨
    • Journal Title

      立命館経営学

      Volume: 60 Issue: 1 Pages: 131-156

    • DOI

      10.34382/00014740

    • NAID

      120007046280

    • ISSN
      0485-2206
    • URL

      https://ritsumei.repo.nii.ac.jp/records/14761

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      Takata, M., K. Nakagawa, M. Yoshida, T. Matsuyuki, T. Matsuhashi, K. Kato & A. J.Stevens
    • Journal Title

      Technovation

      Volume: 102161

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      Mari Yoshida
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    • Total Pages
      264
    • Publisher
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    • ISBN
      4478110743
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      吉田満梨
    • Publisher
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    • ISBN
      9784623088744
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  • [Book] デジタル・ワークシフトーマーケティングを変えるキーワード302018

    • Author(s)
      水越 康介、江夏 幾多郎、吉田 満梨、栗木 契、横田 浩一
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      産学社
    • ISBN
      9784782534939
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Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

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