Project/Area Number |
18K01899
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07090:Commerce-related
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Research Institution | Kobe University (2021-2023) Ritsumeikan University (2018-2020) |
Principal Investigator |
Yoshida Mari 神戸大学, 経営学研究科, 准教授 (30552278)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | エフェクチュエーション / 意思決定 / 不確実性 / マーケター / 市場創造 / マーケティング / 新規事業開発 / 新市場創造 / イントラプレナー / イントプレナー |
Outline of Final Research Achievements |
I analysed how marketers deal with problems in the face of highly uncertain market environments, and clarified the applicability of the logic of ‘effectuation’ (Sarasvathy 2001, 2008), which has attracted attention in recent years, particularly in entrepreneurship research, to marketing issues. I have conducted this research through multiple approaches, including decision-making experiments (collection and analysis of verbal protocol data) on the new market creation process with experienced marketers, systematic reviews of related researches, and an action research. These has resulted in the publication of multiple academic papers, including in international peer-reviewed journals, and presentations at multiple academic conferences, including international conferences.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
不確実性に対する思考様式として近年注目される「エフェクチュエーション(effectuation)」に関する研究を、アントレプレナーシップ研究からマーケティング研究へと展開し、その適用可能性を示したことで、理論の適用領域を拡大するとともに、市場創造という高い不確実性を伴う問題に対して熟達した(経験ある)マーケターがどのように発想しアプローチをするのか、に関する研究の端緒を開いたことで、従来のマーケティング研究にも貢献した。 また提唱者であるヴァージニア大学ダーデンスクールのSarasvathy教授の公開ワークショップや講演・寄稿、書籍出版を通じて、研究成果を産業界に還元することにも取り組んだ。
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