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The Impact of Identity and Empathy on Consumer Behavior in Digital Media

Research Project

Project/Area Number 18K01901
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionKindai University

Principal Investigator

Tamaki Satoru  近畿大学, 経営学部, 准教授 (40434849)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 若林 靖永  京都大学, 経営管理研究部, 教授 (70240447)
堀川 宣和  星城大学, 経営学部, 講師 (20761604)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsアイデンティティ / SNS / 画像投稿 / 共感 / 内容分析 / リアクション / 機械学習 / ディープラーニング / テキストマイニング / 画像認識 / テキスト分析 / 観光 / デジタル / ソーシャルメディア / 消費者行動 / デジタルメディア
Outline of Final Research Achievements

This study attempts to elucidate consumer communication in SNS from the perspectives of identity and empathy. Likes, which are reactions that have the meaning of empathy and identity endorsement in SNS, were highlighted, and their facilitating factors were empirically elucidated. This study developed a method to extract posts on specific themes by applying deep learning to actual SNS posts retrieved from Twitter. Furthermore, methods for quantifying text content using LIWC2015 and for extracting and quantifying the meaning of images by applying object detection and topic modeling were developed. These methods were applied to the content analysis of SNS posts. Content analysis of tweets revealed that image posts narrating travel episodes encourage readers to click likes on the posts. The results of this study elucidate that the episodic nature of the posts is one of the factors that encourage likes as an empathy of readers and an endorsement of the identity of the posters in SNS.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,消費者の画像や1クリックでのリアクションという現代的な消費者の情報発信を解明をした点に本研究の学術的意義がある。またSNS上のリアクションを通じた関係の解明は近年のマーケティングや社会課題の解決に向けた市民行動の促進という社会的意義をもつ。さらに,自己表現や個性化,価値観や感情の共有が今日の消費の動因となる中で,本研究はSNSでの多様な表現手法を用いた自己表現とリアクションがその自己表現の支持となることを提示した。また本研究は,大規模なSNSデータに対して,機械学習・深層学習を用いて消費者行動を解明したという点でも学術的・社会的意義をもつものである。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Likes on image posts in social networking services: Impact of travel episode2021

    • Author(s)
      Tamaki Satoru
    • Journal Title

      Journal of Destination Marketing & Management

      Volume: 20 Pages: 100615-100615

    • DOI

      10.1016/j.jdmm.2021.100615

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「SNS上の画像投稿とテキスト投稿への反応と投稿内容の関係:テキストの内容分析を用いた比較」2020

    • Author(s)
      玉置 了
    • Journal Title

      『商経学叢』(近畿大学商経学会)

      Volume: 67(1) Pages: 56-82

    • NAID

      120006892538

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ミッション・ビジョンの比較研究から見えてくるもの―地域生協と流通・小売業の比較研究―2019

    • Author(s)
      玉置 了
    • Journal Title

      生活協同組合研究

      Volume: 516 Pages: 16-24

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Impact of Empathy and Trust on Support for Service Employees2018

    • Author(s)
      玉置 了
    • Journal Title

      Journal of Marketing & Distribution

      Volume: 21 Issue: 2 Pages: 31-46

    • DOI

      10.5844/jsmd.21.2_31

    • NAID

      130007386457

    • ISSN
      1345-9015, 2186-0939
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 起業における新市場・新事業コンセプト発見の方法に関する事例研究2019

    • Author(s)
      若林靖永
    • Organizer
      商品開発・管理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ミッション・ビジョンの比較研究から見えてくるもの―地域生協と流通・小売業の比較研究―2018

    • Author(s)
      玉置 了
    • Organizer
      生協総合研究所
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Me and Our Experiences on critical thinking(TOC for Education)2018

    • Author(s)
      若林靖永
    • Organizer
      critical thinking congress (Gdansk, Poland)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] デジタル社会のマーケティング2019

    • Author(s)
      廣田 章光、大内 秀二郎、玉置 了
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      中央経済社
    • ISBN
      4502317810
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 2050年 新しい地域社会を造るー「集いの館」構想と生協の役割2018

    • Author(s)
      若林靖永ほか著 生協総合研究所 (編集)
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915210
    • Related Report
      2018 Research-status Report

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Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

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