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Target Costing for Promoting Creativity and Cooperation

Research Project

Project/Area Number 18K01945
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07100:Accounting-related
Research InstitutionRikkyo University

Principal Investigator

MOROFUJI Yumi  立教大学, 経済学部, 教授 (20335574)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords原価企画 / 創造性 / 部門間連携 / 組織間連携 / フィールド・スタディ / トヨタ / サービタイゼーション / 組織内連携 / 連携 / インタラクション / 管理会計 / 心理学 / マネジメント・コントロール
Outline of Final Research Achievements

It has been argued that cooperation inside and outside the organization is important for effective implementation of target costing. However, it is hard to say that there has been enough discussion about requirements for promoting cooperation. In addition to collecting information through collaboration, it is important to enhance the creativity of engineers and product managers in order to create ideas for achieving the target cost. In this study, we clarified the effective way of target costing to enhance creativity and cooperation based on reviews in multiple fields such as psychology and case studies. We also researched the creativity and collaboration in target costing under servitization.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義としては、第一に、原価企画にとって重要な部門間連携は、従来日本特有の組織文化により可能となるということ以上の議論が十分なされてこなかったが、文化心理学領域の文献レビューをもとに、相互依存的自己観の重要性とその構成要素を明らかにし、トヨタの原価企画において、それら構成要素が備わっていることを明らかにした。第二に、テキスト的な内容と乖離した目標のタイトネスにつき、創造性と関連づけて事例分析を行った。
社会的意義としては、実務家も切実な問題として捉えている目標のタイトネスや連携促進の要素に関する学術的知見と具体的な仕組みを提示したことである。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 原価企画研究への心理学理論の適用:目標原価のタイトネス再考2020

    • Author(s)
      諸藤裕美
    • Journal Title

      會計

      Volume: 197 Pages: 28-40

    • NAID

      40022162896

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] The Implication for Japanese Companies of International Research Trends Concerning Creativity-Oriented Management Control Systems2019

    • Author(s)
      諸藤裕美
    • Journal Title

      立教經濟學研究

      Volume: 73 Issue: 1 Pages: 1-13

    • DOI

      10.14992/00018172

    • NAID

      120006719200

    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1062/00018172/

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スピードと創造性を両立する管理会計システム2019

    • Author(s)
      諸藤裕美
    • Journal Title

      立教経済学研究

      Volume: 72(3) Pages: 151-165

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 時間的プレッシャーに対応した原価企画のあり方に関する考察2018

    • Author(s)
      諸藤裕美
    • Journal Title

      税経通信

      Volume: 73(5) Pages: 6-13

    • NAID

      40021513795

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] サービタイゼーションの一形態としてのソリューションにおける原価企画2021

    • Author(s)
      諸藤裕美
    • Organizer
      日本管理会計学会2021年度全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 原価企画の今日的課題と対応(スタディグループ最終報告)2021

    • Author(s)
      諸藤裕美・木村麻子・片岡洋人・浅石梨沙・井上慶太・近藤大輔・中川優・森光高大・鈴木寛之・天王寺谷達将・小沢浩・藤野雅史
    • Organizer
      日本管理会計学会2021年度全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 原価企画の今日的課題と対応に関する研究(スタディグループ中間報告)2020

    • Author(s)
      諸藤裕美他
    • Organizer
      日本管理会計学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 原価企画研究への心理学理論の適用2019

    • Author(s)
      諸藤裕美
    • Organizer
      日本会計研究学会関東部会
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      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 目標のタイトネスと成果の関係に関する一考察2019

    • Author(s)
      諸藤裕美
    • Organizer
      日本原価計算研究学会全国大会
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      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Stretch targets during new product development process: The case of Toyota.2019

    • Author(s)
      Yumi Morofuji
    • Organizer
      2nd Bristol-Kyoto Workshop on Qualitative Accounting Research
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Cost management pactices in relation to new product development for creativity and coping with workload pressure: the case of Toyota.2019

    • Author(s)
      Yumi Morofuji
    • Organizer
      European Accounting Association
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 創造性のためのマネジメント・コントロール・システム研究の動向と課題2018

    • Author(s)
      諸藤裕美
    • Organizer
      日本原価計算研究学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

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Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

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