• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Child poverty and inequality: investigating social justice and social policy in Japan

Research Project

Project/Area Number 18K02098
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 08020:Social welfare-related
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

Uzuki Yuka  国立教育政策研究所, 初等中等教育研究部, 総括研究官 (00718984)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords貧困と不平等 / 社会的正義 / 子ども / 社会政策 / ケイパビリティ・アプローチ
Outline of Final Research Achievements

This study re-examined the ideas that social policy should be based in seeking to reduce poverty and inequality experienced by children. Firstly, it argued that it is appropriate to pursue equality of opportunity after examining the concept of opportunity drawing on the capability approach (CA). Secondly, it argued that it is possible to explain the need for economic support and social work services responding to the problem that are not solved by investment in education, when reading evidence on intergenerational persistence of poverty based on the CA. Lastly, it argued that prominent reasons for the importance of the role of education are the need to expand educational support for the purpose of improving and equalising capabilities and the need for the education of social justice values in order to improve society and a redistribution system in a democratic manner so as to avoid dropping people into poverty.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、新自由主義に対抗する戦略として社会的投資戦略が有効であるという見方が社会政策の設計においても影響力をもつ現状において、それが見過ごす問題についてケイパビリティ・アプローチを手がかりに議論した点にある。社会的意義は、社会政策の立案にとって、それが根差す理論、概念、枠組みに自覚的であるべきこと、またケイパビリティ・アプローチが社会的投資戦略よりも生の多様性に対して包摂的な枠組みであることを示した点にある。エビデンスに基づいた政策立案ではデータにより示される根拠が重視されるが、データから何が読み取れるかは、どのような理論、概念、枠組みを用いてデータを分析するかにより異なる。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2021 2020

All Journal Article (1 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 社会の不平等に立ち向かう意識:高校 3 年時からの持続と変化2021

    • Author(s)
      卯月由佳
    • Journal Title

      東京大学社会科学研究所パネル調査プロジェクト ディスカッションペーパーシリーズ

      Volume: 142 Pages: 2-25

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 機会の平等化に向けた汎用的スキルへの着目 ―経済的地位の世代間連鎖の分析を手がかりに―2020

    • Author(s)
      卯月由佳
    • Organizer
      日本教育社会学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 貧困対策にとって機会の平等の追求は有益か,有害か?2020

    • Author(s)
      卯月由佳
    • Organizer
      社会政策学会第141回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教育論の新常識2021

    • Author(s)
      松岡亮二編
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      中央公論新社
    • ISBN
      9784121507402
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi