• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Elucidation of the special district authority policy in daycare business for Young Children with Disabilities and application of daycare business for welfare policy of local governments

Research Project

Project/Area Number 18K02153
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 08020:Social welfare-related
Research InstitutionNihon University (2019-2021)
Yamanashi Prefectural University (2018)

Principal Investigator

TANAKA Ken  日本大学, 文理学部, 准教授 (50713533)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 瀧澤 聡  北翔大学, 生涯スポーツ学部, 教授 (50438058)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords広域行政(連携) / 組合立 / ことばの教室 / 通園事業 / 小規模自治体 / 地域連携 / ガバナンス / 政策 / 言語障害 / 共同設置 / 公共政策 / 西紋地区ことばの教室 / アクター / イシュー・ネットワーク / 支庁 / 広域連携 / 障害乳幼児 / 幼児ことばの教室
Outline of Final Research Achievements

This study is part of a historical study aiming to clarify the dynamism of resource for children with disorders, from the postwar days to the present. This study investigated the foundation and characteristics of the support organizations in the small-scale basic municipalities. It focused on the regional administration and municipality association in that. ①Clarification of the details of the policy introduction and requirements for establishment.②Analysis of the organizational structure of the business unit. ③Analysis of the management actual state the business unit.
Following thing became clear from the result of analysis.①In the small-scale basic municipalities, the policy was realized by the chief 's politics judgement and context of regional administration.②It adopted the network organization form.③Reducing of the fiscal burden of the small-scale basic municipalities were attempted respectively by the cooperation installation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小規模自治体では財政的な制約、専門職や支援対象児の確保困難等の要因から、自治体単独で社会的資源の開発となる支援機関を創設することは「困難」であるとされ、事業整備が立ち遅れてきた。それが今日における自治体間格差を生み出す要因の一つとされている。しかしながら、小規模自治体の中には行政手法として広域行政(連携)および「組合立」政策を実現することで、支援機関創設を実現していた事例があることを実証し、その手法を例示することができた。この研究知見は、従来の教育史、社会福祉史研究では十分言及がなされていなかった研究領域の検討可能性を示すとともに、地方政治史、地方行政史研究にも有益な知見を示すこととなった。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2022 2021 2020 2019 1999

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 7 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 北海道における言語障害児支援体制整備に係る基礎自治体政策過程の特質―小樽市行政および教育行政に焦点をあてて―2022

    • Author(s)
      田中謙
    • Journal Title

      教育学雑誌

      Volume: 58 Pages: 15-28

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 言語障害児支援における北海道言語障害児教育研究協議会の創設とその組織特性―「専門職の学習共同体」概念による分析―2022

    • Author(s)
      田中謙
    • Journal Title

      学習社会研究

      Volume: 4 Pages: 164-179

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 戦後日本における障害乳幼児支援政策に係る保守/革新の継続性の特質―北海道北見市に関する事例研究―2022

    • Author(s)
      田中謙
    • Journal Title

      人間教育と福祉

      Volume: 11

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 言語障害児支援の歴史における北海道言語障害研究会の役割と組織機能―地域社会学的分析―2020

    • Author(s)
      田中謙
    • Journal Title

      人間教育と福祉

      Volume: 9 Pages: 69-80

    • NAID

      40022562607

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ことばの教室における 「通級制度」 確立過程に関する事例検討―組織社会学における新制度派組織論の視座に基づく分析―2020

    • Author(s)
      田中謙
    • Journal Title

      日本学習社会学会年報

      Volume: 16 Pages: 43-52

    • NAID

      40022396471

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地方部小規模自治体の障害乳幼児支援に係る社会資源開発過程における政策の特質2020

    • Author(s)
      田中謙
    • Journal Title

      人間関係学研究

      Volume: 25(1) Pages: 63-73

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 北海道「ことばの教室」における幼小中連携支援体制整備の展開過程に係る教育、福祉行政の連携2020

    • Author(s)
      田中謙
    • Journal Title

      日本教育事務学会年報

      Volume: 7 Pages: 48-60

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] SNEジャーナル = SNE journal (4)1999

    • Author(s)
      田中謙
    • Volume
      27(1)
    • Pages
      -
    • DOI

      10.11501/4429054

    • ISSN
      1343-3288
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 北海道教育大学言語障害児教育教員養成課程(臨時)の社会的役割に関する研究―課程修了者の動向に焦点をあてて―2021

    • Author(s)
      田中謙
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会第27回研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 北海道における言語障害児支援体制整備の展開過程―小樽市に焦点をあてて―2021

    • Author(s)
      田中謙
    • Organizer
      日本大学教育学会秋季学術研究発表会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 戦後日本における障害乳幼児支援政策の特質に関する事例研究―北海道北見市の事例分析―2021

    • Author(s)
      田中謙
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第31回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 1970年代における真駒内養護学校言語治療教室の社会的機能2020

    • Author(s)
      田中謙
    • Organizer
      日本学習社会学会第16回大会発表要旨集
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 通級による指導の歴史的経過と今後の展開について2020

    • Author(s)
      田中謙
    • Organizer
      日本教育福祉学会第10回研究大会シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小規模自治体における障害児支援に係る社会資源開発政策の特質に関する事例研究2019

    • Author(s)
      田中謙
    • Organizer
      日本学習社会学会第16回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 北海道「ことばの教室」における幼小中支援体制整備の展開過程に関する研究―北海道深川市「深川市言語治療教室」の事例分析―2019

    • Author(s)
      田中謙
    • Organizer
      幼児教育史学会第15回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 人権としての特別支援教育2022

    • Author(s)
      藤本文朗・小野川文子監修小畑耕作・近藤真理子・宮本郷子編集田中謙他執筆
    • Total Pages
      229
    • Publisher
      文理閣
    • ISBN
      9784892599071
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] よくわかるインクルーシブ保育2020

    • Author(s)
      尾崎康子・阿部美穂子・水内豊和編著
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623087341
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 978-48601538922020

    • Author(s)
      小林徹・栗山宣夫編
    • Total Pages
      254
    • Publisher
      みらい
    • ISBN
      9784860153892
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi