• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on how to form a team of caregivers and an organization from the perspective of trauma-informed care

Research Project

Project/Area Number 18K02170
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 08020:Social welfare-related
Research InstitutionMeiji University

Principal Investigator

KATO Shoko  明治大学, 文学部, 専任教授 (00307977)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsトラウマ / アタッチメント / トラウマインフォームドケア / 社会的養護 / ペアレンティングプログラム / Let’s Connect / 共同養育 / 支援者支援 / ペアレンティング・プログラム / 子ども虐待 / 社会的養護施設 / 児童養護施設 / コンサルテーション / ペアレンティング / 児童虐待 / 里親 / レッツ・コネクト / レッツ・コネクトプログラム / レッツコネクトプログラム / 施設風土 / 組織風土 / 養育集団 / チームワーク / 子どもの養育 / 養育者チーム
Outline of Final Research Achievements

We clarified the impact that individual staff members and groups receive from the organizational climate, and at the same time, we examined the nature of the communication and teamwork required when a group of staff members is caring for children. Based on this, we reconfigured organizational climate reform and comprehensive consultation interventions with the aim of forming a collaborative child-rearing team that supports each other as well as providing appropriate child care, with trauma-informed care for the community in mind. Specifically, we conducted a survey on the Let’s Connect model of trauma-informed care implemented by the Institute of Behavioral Science at the University of Colorado Boulder, and learned about intervention methods, and considered their application in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的・社会的意義としては,アタッチメントの問題とトラウマを抱えた子どもの養育に必要な要素を把握すると共に,施設職員などの養育者を支え,共同養育を行う職員関係を構築していく必要性に着目した点にある。それを実現する一つの具体的方策として,トラウマインフォームドケアの観点に基づくペアレンティング・プログラムであるLet’s Connectプログラムの日本への適用を図った。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (6 results) (of which Open Access: 2 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] Institute of Behavioral Science(米国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童養護施設における不適切な懲戒行動の防止に関する研究2023

    • Author(s)
      加藤尚子
    • Journal Title

      日本社会事業大学研究紀要

      Volume: 69 Pages: 115-130

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 社会的養護領域におけるトラウマインフォームドケア -Let’s Connectプログラム導入に関する検討-2020

    • Author(s)
      加藤尚子
    • Journal Title

      明治大学心理社会学研究

      Volume: 15 Pages: 65-82

    • NAID

      120006845877

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] しつけ(懲戒)と虐待の境界の認識に関する検討 : フランスの懲戒行動に関する現状をふまえて2020

    • Author(s)
      加藤尚子・藤岡孝志
    • Journal Title

      日本社会事業大学研究紀要

      Volume: 66 Pages: 137-152

    • NAID

      120006849610

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 待から子どもを守る―教師が必ず知っておきたいこと2019

    • Author(s)
      加藤尚子
    • Journal Title

      季刊教育法

      Volume: 202 Pages: 8-15

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 子ども虐待と保育者の役割2019

    • Author(s)
      加藤尚子
    • Journal Title

      わかたけ

      Volume: 74 Pages: 4-8

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童生徒虐待に 学校はどう向き合うか2019

    • Author(s)
      加藤尚子
    • Journal Title

      リーダーズライブラリ

      Volume: 9 Pages: 26-29

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 心理学と心理的支援2021

    • Author(s)
      勝又陽太郎,内藤佳津雄,藤岡孝志,加藤尚子他
    • Total Pages
      235
    • Publisher
      中央法規
    • ISBN
      9784805882320
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 子どものSOSを見のがさない!保育者だからできることー「虐待」見極め&対応ブック2019

    • Author(s)
      加藤尚子
    • Total Pages
      88
    • Publisher
      メイト
    • ISBN
      4896224531
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi