• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A theoretical study of John Dewey's view of 'the public nature of education'

Research Project

Project/Area Number 18K02270
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

ISHIDA Masaki  宮城教育大学, 教育学部, 教授 (10626914)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsジョン・デューイ / 教育の公共性 / 市民性教育 / 職業教育 / 進歩主義教育 / ナショナリズム / デモクラシー / ウォルター・リップマン / John Dewey / ソビエト / social efficiency / チャールズ・E・メリアム / シティズンシップ教育 / メディア・リテラシー
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research project was to clarify the meaning of the “public nature of education” by applying the theoretical perspective of the American philosopher John Dewey. Using Dewey's theory to reinterpret “the public nature of education,” it elucidates (1) the complementarity between “citizenship education” and “vocational education,” (2) the essence of “good citizenship,” and (3) the differences between “citizenship education” and “national education.” Focusing on the theme of “the public nature of education” enables this study to make explicit Dewey's ideological uniqueness and contemporary significance, which transcend political science and pedagogy.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の第一の意義は、「教育の公共性」という抽象的な問題について、「制度」(学校、試験、カリキュラムなど)と「思想」(リベラリズム、平等、効率性など)双方からアプローチを行うことで、教育に求められる公共性の在り方について、具体的な問題提起を行った点にある。第二の意義は、「教育の公共性」からデューイを読みとくことで、同時代の教育・政治を取り巻く状況におけるデューイの思想的意義と限界を明らかにしたことにある。具体的には、「市民性教育」と「職業教育」の関係性や、「良き市民できあること」の意味、また「市民性教育」と「国民性教育」との異同について問い直す作業を通じてデューイの現代性を浮かび上がらせた。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 3 results) Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] ジョン・デューイにおける「デモクラシー」と「効率性」――進歩主義教育、職業教育、ゲーリー・プラン2021

    • Author(s)
      石田雅樹
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 55 Pages: 45-52

    • NAID

      120006994905

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「市民性」を陶冶する教育、「国民性」を育む教育 : ジョン・デューイにおけるナショナリズムと教育2020

    • Author(s)
      石田雅樹
    • Journal Title

      年報政治学

      Volume: 2020ーI Pages: 237-255

    • NAID

      130008129725

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「良き市民であること」good citizenship の「良さ」とは何か――ジョン・デューイ「社会における有能さ」social efficiency について――2019

    • Author(s)
      石田雅樹
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 54 Pages: 37-48

    • NAID

      120006803692

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「「政治の科学」と「政治教育」のあいだ――チャールズ・E・メリアムの「市民教育」論について」2019

    • Author(s)
      石田雅樹
    • Journal Title

      『宮城教育大学紀要』

      Volume: 53 Pages: 95-104

    • NAID

      120006646608

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 「ジョン・デューイにおける「デモクラシーと教育」の変貌:市民性教育、社会改造主義、ソビエト・ロシア」2020

    • Author(s)
      石田雅樹
    • Organizer
      社会思想史学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「良き市民であること」good citizenship とはどのようなことか?――ジョン・デューイ「市民性教育」論再考」2019

    • Author(s)
      石田雅樹
    • Organizer
      日本政治法律学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「公衆」の政治教育の可能性について――「リップマン-デューイ論争」再考2018

    • Author(s)
      石田雅樹
    • Organizer
      日本政治学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] アーレント読本、第9章 革命・権力・暴力:自由と合致する権力、自由のための革命2020

    • Author(s)
      石田雅樹、日本アーレント研究会(編)
    • Total Pages
      7
    • Publisher
      法政大学出版局
    • ISBN
      4588151096
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 『政治リテラシーを考える――市民教育の政治思想』(第4章「リップマン-デューイ論争」再考――「公衆」の政治教育をめぐる対話について」)2019

    • Author(s)
      関口正司, 施光恒, 蓮見二郎, 石田雅樹, 竹島博之, 井柳美紀, 平石耕, 鏑木政彦
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      風行社
    • ISBN
      4862581242
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi