• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Historical Study on the Teachers' Skill Formation of Curriculum Management

Research Project

Project/Area Number 18K02272
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

HASHIMOTO Miho  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (60222212)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsカリキュラム・マネジメント / 大正新教育 / リーダーシップ / 学校経営 / 教師の力量形成 / 進歩主義教育 / カリキュラム開発 / カリキュラム / 実践改革 / 学級経営 / 国際新教育運動
Outline of Final Research Achievements

In this study, I focused on the teachers who had tried to improve their practices during the Taisho New Education era. By comparing their opportunity of committing to curriculum development and school management and their process of capacity building with those of the American teachers of the same period, I considered the historical characteristics of the growing process of Japanese teachers. First, I clarified the process by which practical information on “school-based curriculum development” in America was disseminated to Japanese teachers in the 1910s. Then, as a result of comparing notable cases of school reform in Japan and America, it became clear that in Japan, the environment that supports the formation of teachers' competence was underdeveloped, and it was difficult for them to maintain organizational research system. It also became clear that excellent practitioners organized their own experimental trial environments and worked collaboratively on curriculum management.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、大正新教育期の教師達に教育研究の主体としての自覚が芽生えた時期や契機を明らかにした。彼らが「学校経営」や「学級経営」などの言葉を用いて自身の実践を相対化し、カリキュラム・マネジメントの当事者意識を形成した過程を解明したことにより、日本の教師教育の歴史的特性を確認したと同時に、優れた実践家の力量形成を促進した外的要因と内的要因を指摘した。本研究の成果は、現在の教師教育の場に必要な条件(環境)整備と、現職教育の研修時における省察プログラムの開発に歴史的示唆を与え得る。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 6 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 千葉命吉の成績考査改革論ー大正新教育期の実践家による教育評価論の形成過程ー2023

    • Author(s)
      橋本美保
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 90(1) Pages: 38-50

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 富士尋常小学校奈良靖規におけるドクロリー教育法の受容―大正新教育期公立小学校教師の修養とカリキュラム開発―2022

    • Author(s)
      橋本美保
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系

      Volume: 73 Pages: 1-15

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 明石女子師範学校附属小学校のカリキュラム改革と学校経営ー及川平治のリーダーシップを中心にー2021

    • Author(s)
      橋本美保
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系

      Volume: 72 Pages: 13-22

    • NAID

      120007046395

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] C.W.ウォシュバーンにおける教師教育思想の形成―教育長としてのリーダーシップの特質―2021

    • Author(s)
      宮野尚、橋本美保
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系

      Volume: 72 Pages: 23-34

    • NAID

      120007046394

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大正新教育期富士尋常小学校のカリキュラム改革と学校経営―公立小学校長のリーダーシップと教師の協働―2020

    • Author(s)
      橋本美保
    • Journal Title

      カリキュラム研究

      Volume: 29 Pages: 15-27

    • NAID

      130008046111

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ウィネトカ公立学校におけるインターンシップの導入―進歩主義教育における現職教育 ―2019

    • Author(s)
      宮野尚・橋本美保
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要 総合教育科学系Ⅰ

      Volume: 71 Pages: 17-30

    • NAID

      120007046724

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 大正期における教育学研究の変容2019

    • Author(s)
      橋本美保・遠座知恵
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 86(2) Pages: 188-200

    • NAID

      130007728490

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 思想史と実践史を架橋する―新教育研究への提案―2018

    • Author(s)
      橋本美保・江口潔・遠座知恵・宮野尚
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 27 Pages: 111-117

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Circulation of Knowledge on Progressive Education in Modern Japan2018

    • Author(s)
      Miho Hashimoto, Hisashi Miyano
    • Journal Title

      Education and Nature: International Standing Conference for the History of Education 40, Book of Abstracts

      Volume: 40 Pages: 74-74

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 千葉命吉の成績考査改革論―大正新教育期の実践家による教育評価論の形成過程―2022

    • Author(s)
      橋本美保
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第33回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 20世紀初頭の「実際家」による教育学改造―教育教授研究会の役割を中心に―2022

    • Author(s)
      遠座知恵・橋本美保
    • Organizer
      教育史学会第66回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 明石女子師範学校附属小学校のカリキュラム改革と学校経営―及川平治のリーダーシップを中心に―2020

    • Author(s)
      橋本美保
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第31回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大正新教育期富士小学校のカリキュラム改革と学校経営―公立小学校長のリーダーシップと教師の協同―2019

    • Author(s)
      橋本美保
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Circulation of Knowledge on Progressive Education in Modern Japan2018

    • Author(s)
      Miho Hashimoto, Hisashi Miyano
    • Organizer
      International Standing Conference for the History of Education 40
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教師の成長を促す学校経営―大正新教育における二校の実践改革を比較して―2018

    • Author(s)
      橋本美保
    • Organizer
      世界新教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 大正新教育の実践―交響する自由2021

    • Author(s)
      橋本美保、田中智志
    • Total Pages
      480
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798916811
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 大正新教育 学級・学校経営重要文献選 第Ⅱ期2020

    • Author(s)
      橋本美保、遠座知恵
    • Total Pages
      1678
    • Publisher
      不二出版
    • ISBN
      9784835082912
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 大正新教育 学級・学校経営重要文献選 第Ⅰ期2019

    • Author(s)
      橋本美保・遠座知恵
    • Total Pages
      20000
    • Publisher
      不二出版
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi