• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comperative Hisotrical Research on Curriculum Evaluation

Research Project

Project/Area Number 18K02274
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

ENZA Chie  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (20580864)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords教育評価 / 教育測定 / 成績考査 / 大正新教育 / 進歩主義教育 / カリキュラム評価 / 教育測定研究 / 東京女子高等師範学校附属小学校 / 北澤種一 / カリキュラム / 新教育運動
Outline of Final Research Achievements

This study focused on the historical cases of curriculum evaluation in Japanese and American progressive schools. It elucidated how practitioners in each school recognized the problem of evaluation and how they embodied the evaluation practices. Although previous studies pointed out that the concept of curriculum evaluation was formed in the 1930s, this study followed the practical endeavors preceding the theoretical concept formation. By adopting comparative historical analysis, this study analyzed the characteristics of the Japanese progressive practitioners' curriculum evaluation and pointed out the necessity of reexamination of the findings of the previous studies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今日の学校には、PDCA サイクルなどの用語に象徴されるように、一連のプロセスの中に「評価」を位置づけて、カリキュラム開発を進め、実践を改善していくことが求められている。現代ではカリキュラム評価と呼ばれているこうした課題は、用語自体は新しいものの、過去にも存在していたものである。しかしながら、従来の研究では、これまで本格的な歴史的検討が行われてこなかった。カリキュラム評価の歴史的事例を検討することで、本研究では、わが国における教科概念の成立に関する先行研究の指摘を再検討するとともに、教育の現代的課題に対して歴史的な示唆を提示した。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 東京女子高等師範学校附属小学校における研究の展開と教育評価2024

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Journal Title

      児童教育

      Volume: 34 Pages: 37-42

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Founding of the Educational Instruction Association and its Influence: Practitioners’ Educational Research Role Awareness2023

    • Author(s)
      遠座知恵・橋本美保
    • Journal Title

      STUDIES IN THE HISTORY OF EDUCATION

      Volume: 66 Issue: 0 Pages: 6-19

    • DOI

      10.15062/kyouikushigaku.66.0_6

    • ISSN
      0386-8982, 2189-4485
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ラルフ・タイラー研究の現在2022

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Journal Title

      アメリカ教育研究

      Volume: 32 Pages: 97-110

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 大正期における教育学研究の変容2019

    • Author(s)
      橋本美保・遠座知恵
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 86巻2号 Pages: 28-40

    • NAID

      130007728490

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Taneichi Kitazawa's Reception of the Concept of Democracy2019

    • Author(s)
      Chie Enza
    • Journal Title

      Educational Studies in Japan: International Yearbook

      Volume: 13

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大正期における東京女子高等師範学校附属小学校の考査研究2023

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Organizer
      教育史学会第67回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 20 世紀初頭の「実際家」による教育学改造 ―教育教授研究会の役割を中心に2022

    • Author(s)
      教育史学会第66回大会
    • Organizer
      教育史学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 北澤種一による教師論の展開―戦前における教師像の再検討―2020

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 東京女子高等師範学校附属小学校におけるカリキュラム評価―1920年代の教育測定研究を中心に―2019

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] The Transformation of Educational Research in Modern Japan: Forcusing on the Efforts to Advance Progressive Education2019

    • Author(s)
      Enza Chie, Hashimoto Miho
    • Organizer
      World Education Research Association
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 東京女子高等師範学校附属小学校における教師の成長2019

    • Author(s)
      遠座知恵
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] The Reception of Pedagogical Knowledge in Practical Contexts: A Case Study on Progressive Education School Reform in Modern Japan2018

    • Author(s)
      Chie Enza
    • Organizer
      International Standing Conference for the History of Education
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 大正新教育の実践2021

    • Author(s)
      橋本美保・田中智志編
    • Total Pages
      480
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798916811
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 大正新教育 学級・学校経営重要文献選(第Ⅱ期)2020

    • Author(s)
      橋本美保・遠座知恵編
    • Total Pages
      548
    • Publisher
      不二出版
    • ISBN
      9784835082912
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 大正新教育 学級・学校経営重要文献選2019

    • Author(s)
      橋本美保・遠座知恵
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      不二出版
    • ISBN
      9784835082837
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi