• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Reevaluation of Dewey's Theory of Inquiry from the Perspective of Hegelian Dialectics and its Contemporary Significance

Research Project

Project/Area Number 18K02276
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionHanazono University (2023)
Nagoya University (2018-2022)

Principal Investigator

Matsushita Haruhiko  花園大学, 文学部, 教授 (10199789)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsデューイ / ヘーゲル / 弁証法 / 探究理論 / プラグマティズム / 教育哲学
Outline of Final Research Achievements

The theme of this research was to reevaluate Dewey's theory of inquiry from the perspective of Hegelian dialectics and reaffirm its contemporary significance. It has been a shared view that Dewey's early thought was strongly influenced by Hegel's philosophy, and that experimentalism and empiricism of the middle period of his research were intended to transcend Hegelian absolute idealism. In this study, we confirmed that “the deposit” of the Hegelian dialectic can be found in Dewey's criticisms of dualism, key concepts such as "education as growth" and "continuity and reconstruction of experience," as well as in the unique logical thought found in the theories of inquiry of his later years.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の目標は、デューイ思想をヘーゲル的弁証法の観点から再評価することにより、実践的に多義的だといわれてきたデューイの主要な教育概念をより理解可能なものとして提示することにあった。教育政策の主要な概念は、探究的な学びや協働性、反省的思考などデューイ思想に淵源を求めることができる語彙で構成されているが、デューイ哲学の形成におけるヘーゲルの弁証法的な問題の立て方と思考法の影響を再評価することによって、帰結としてのデューイ哲学ではなく、デューイの経験主義にヘーゲル的な全体論的な解釈を施し、有機体としての学習者、外部を排した探究概念など、より根源的で包括的な観点と理解の仕方を提示することができた。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2024 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] J.デューイの道徳教育論からみた「道徳の教科化」2024

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      個性化教育研究

      Volume: 第15号 Pages: 26-34

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] John Dewey’s Conception of Democracy as a Mode of Associated Living2022

    • Author(s)
      松下 晴彦
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要. 教育科学

      Volume: 68 Issue: 2 Pages: 29-37

    • DOI

      10.18999/nueduca.68.2.29

    • ISSN
      1346-0307
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/2002376

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 言語と思想の探究2022

    • Author(s)
      松下 晴彦
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)

      Volume: 69(2) Pages: 1-20

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] デューイ「ヘーゲル講義」にみる自然化された精神哲学2021

    • Author(s)
      松下 晴彦
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学)

      Volume: 67 Pages: 1-10

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本における翻訳実践の淵源をめぐる系譜学的考察2019

    • Author(s)
      松下 晴彦
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 86 Pages: 176-187

    • NAID

      130007728488

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 20世紀初頭のアメリカにおける研究促進体制の形成とその役割2018

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Journal Title

      『名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要』(教育科学)

      Volume: 65 Pages: 13-23

    • NAID

      120006531070

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Democracy and Education in the Era of Social Transformation through Technological Innovation(2)2022

    • Author(s)
      Matsushita, Haruhiko
    • Organizer
      International Symposium on Education in Mongolia
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Issues on training professionals for educational research and human development2022

    • Author(s)
      Matsushita,Haruhiko
    • Organizer
      the International Conference on Quality Assurance in Higher Education at Mongolian National University of Education
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Democracy and Education in the Era of Social Transformation through Technological Innovation2021

    • Author(s)
      Matsushita, Haruhiko
    • Organizer
      International Symposium on Education in Mongolia
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 20世紀初頭のアメリカにおける「社会の統計化」の展開とその意義2020

    • Author(s)
      松下 晴彦
    • Organizer
      アメリカ教育学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 20世紀初頭のアメリカにおける研究推進体制の成立と社会科学の位置2018

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Organizer
      アメリカ教育学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教育原理を組みなおす2021

    • Author(s)
      松下晴彦
    • Total Pages
      325
    • Publisher
      名古屋大学出版会
    • ISBN
      9784815810450
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 現代アメリカ教育ハンドブック2021

    • Author(s)
      アメリカ教育学会編
    • Total Pages
      307
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798917399
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 民主主義と教育の再創造-デューイ研究の未来へ2020

    • Author(s)
      松下 晴彦他 (日本デューイ学会編)
    • Total Pages
      330
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251476
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 現代カリキュラム研究の動向と展望2019

    • Author(s)
      松下晴彦 安彦忠彦 豊田ひさき 佐藤学他
    • Total Pages
      402
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804514
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi