• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on the effective introduction of subject homeroom teacher system from elementary school in consistent education of elementary school and junior high school

Research Project

Project/Area Number 18K02278
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

HATSUDA Yukitaka  京都教育大学, 教育創生リージョナルセンター機構, 教授 (80791350)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高柳 眞人 (高柳 真人)  京都教育大学, 教育創生リージョナルセンター機構, 教授 (50346699)
樋口 とみ子  京都教育大学, 教育創生リージョナルセンター機構, 教授 (80402981)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords教科担任制 / 教職アイデンティティ / 小中一貫教育 / 義務教育学校 / 思春期 / 思春期心性 / 反抗期 / アイデンティティ / 教員アイデンティティ
Outline of Final Research Achievements

By clarifying the consciousness of students and teachers regarding the subject teacher system, we were able to clarify the points to be noted when introducing the subject teacher system.
It has become clear that puberty begins around the age of 10.Therefore, when implementing the subject teacher system, it is important to be systematically involved with children as in junior high school.
Therefore, it became clear that it was necessary to change the consciousness that is often seen in elementary school teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

令和4年度から始まる小学校における教科担任制の導入は、これまでの小中6・3制における担任制を大きく変えるものであり、学校現場においては導入の目的を十分に理解した上で、より効果的な運用を図ることが極めて大切である。
そのため、小中一貫校の校長として、すでに教科担任制に取り組んできた執筆者が、経験的に感得した小学校における教科担任制の意義を、児童生徒や教員の意識調査から検証することで、教科担任制のより効果的な導入に資するものとなる。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results)

  • [Journal Article] 小学校への教科担任制の導入に関する一考察 -思春期心性の表出等、子どもの発達との関連を中心に-2020

    • Author(s)
      初田幸隆
    • Journal Title

      日本義務教育学会紀要

      Volume: 第4号

    • NAID

      40022666472

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校の教科担任制に関する教員の意識と課題2020

    • Author(s)
      初田幸隆
    • Journal Title

      京都教育大学連合教職実践研究科年報

      Volume: 第10号

    • NAID

      120007144729

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi