• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An ideal form of a curriculum open to society that creates a virtuous circle of school development and community development

Research Project

Project/Area Number 18K02280
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

Kumagai Shinnosuke  岡山大学, 教育学域, 教授 (30325047)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 志々田 まなみ  国立教育政策研究所, 生涯学習政策研究部, 総括研究官 (30435044)
天野 かおり  下関市立大学, 経済学部, 准教授 (20551625)
佐々木 保孝  天理大学, 人間学部, 教授 (30403596)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords地域学校協働 / 社会に開かれた教育課程 / 地域とともにある学校づくり / 学校を核とした地域づくり / コミュニティ・スクール / 学校運営協議会 / 地域学校協働本部 / 地域とともにある学校 / 学校と核とした地域づくり / 学校を核にした地域づくり
Outline of Final Research Achievements

In this study, we empirically clarified that collaboration between "community schools " and "regional school collaboration headquarters " is effective in creating a virtuous cycle of " school in harmony with the community " and " community development centered on the school ", and proposed a management method to promote a regional school collaboration system in which the two are linked. Through the discussion, it can be said that the hypothesis of this study was also verified.
Furthermore, based on practical cases in Okayama Prefecture, we examined the importance of principles, how to perceive a curriculum open to society, shared vision, development of a regional school collaboration system, and improvement of the curriculum through consultation at the school management council, and clarified future directions and issues.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の最終的な成果として、2023年3月に刊行された『岡山発!地域学校協働の実践と協創的教員養成』では、「社会に開かれた教育課程」の実現に資する地域学校協働の実践、とりわけ岡山県の教育委員会や小中高・特別支援学校における先駆的な実践事例をとりあげて分析し、全国的に発信していくという社会的意義に加えて、「教育課程(カリキュラム・マネジメント)」・「地域学校協働(コミュニティ・スクール等)」・「教員養成」を横串に通して、「社会に開かれた教育課程」の実現を総合的に考察していることに学術的な面でも意義もあると捉えられる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 地域学校協働活動をツールとした3つのプロジェクト: 地域の課題解決学習と、新たな 時代の教育開発と、コミュニティ・スクール運営と2019

    • Author(s)
      志々田まなみ
    • Journal Title

      社会教育

      Volume: 74(4) Pages: 6-11

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 『学校と地域の協働』による社会に開かれた学びづくりにむけて ―山形県の好事例にみられる特徴―2019

    • Author(s)
      志々田まなみ
    • Journal Title

      山形教育

      Volume: 384 Pages: 26-29

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 岡山発! 地域学校協働の実践と協創的教員養成2023

    • Author(s)
      熊谷 愼之輔
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571102011
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 地域と協働する学校2021

    • Author(s)
      時岡 晴美、大久保 智生、岡田 涼、平田 俊治編
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571101939
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 地域学校協働のデザインとマネジメント~コミュニティ・スクールと地域学校協働本部による学びあい・育ちあい~2021

    • Author(s)
      熊谷愼之輔・志々田まなみ・佐々木保孝・天野かおり
    • Total Pages
      125
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762030383
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 成人教育・生涯学習ハンドブックー理論と実践2020

    • Author(s)
      ピータージャービス著、渡邊洋子・犬塚典子監訳、P.ジャービス研究会訳
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi