• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Historical Study on Boundary Works of Pedagogy Confronting Evidence-based Approach

Research Project

Project/Area Number 18K02282
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionHiroshima University (2019-2021)
Ehime University (2018)

Principal Investigator

Sugita Hirotaka  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (10633935)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 白石 崇人  広島文教大学, 教育学部, 准教授 (00512568)
宮原 順寛  北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (10326481)
熊井 将太  山口大学, 教育学部, 准教授 (30634381)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords教育学の自律性 / エビデンスに基づく教育 / 学問領域の境界画定過程 / 希望 / 偶然性 / 中等教育改革 / 心理学の台頭 / 実験心理学・教育学 / 教員養成 / 新カント派 / 論理実証主義 / エミール・ラスク / オットー・ノイラート / Visible Learning / 明治日本における教育研究 / 科学社会学 / アクターネットワーク理論 / 境界画定過程 / エビデンス / 実験教育学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to historically depict the boundary works of pedagogy from the end of the 19th century to the beginning of the 20th century, how pedagogy defined itself against empirical science that presented evidence, and how it transformed its own disciplinary field and ways of speaking. As a result, it was found that the boundary works of pedagogy involved not only the issues surrounding academic foundations, but also the recognition of various issues surrounding education and broader social issues at the time, and various systems and initiatives surrounding educational practices, such as teacher training systems and trends in educational measurement.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「エビデンス」は何が対置されるのかに応じて意味を変えるとともに、様々なレトリックを伴う。文脈に依存しながら境界が引かれることをふまえなければ、自然科学/文化科学、事実/規範、客観的/主観的などの安易な二元論に陥る。実証的な科学が台頭する中で、自律性が揺らぎ自己規定を迫られた「教育学」の歴史的文脈を見ることで、私たち自身の教育における判断の妥当性を規定する枠組や、実証的な知見が求められる際の教育や社会を取り巻く諸課題(多様な学力や貧困等への対応、教育学者が置かれた高等教育制度の変遷など)を視野に入れて、現在のエビデンスに基づく教育をめぐる議論が暗黙裡に引く境界の内/外を問い直すことができる。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 6 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 4 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] What Could the Statistical Synthesis of Research Findings Contribute to the Disciplined Inquiry for Education?2021

    • Author(s)
      YAMAMORI KOYO、OKADA RYO、YAMADA TSUYOSHI、WATARI YOICHI、KUMAI SHOTA、OKADA KENSUKE、SAWADA EISUKE、ISHII TERUMASA
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 60 Issue: 0 Pages: 192-214

    • DOI

      10.5926/arepj.60.192

    • NAID

      130008116964

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2021-03-30
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 1880~1930年代日本の教育学における科学的基礎づけ問題―教育事実の実証的研究の問題化と「教育科学」・「日本教育学」の制度化2021

    • Author(s)
      白石崇人
    • Journal Title

      広島文教大学高等教育研究

      Volume: 7 Pages: 45-60

    • NAID

      120007027452

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教授学はいかに希望を語りうるか―エビデンス主義を超えるために―2021

    • Author(s)
      熊井将太
    • Journal Title

      教育方法学研究室紀要

      Volume: 3 Pages: 19-32

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Re-envisioning personhood from the perspective of Japanese philosophy: Watsuji Tetsuro's Aidagara-based ethics2021

    • Author(s)
      Sugita Hirotaka
    • Journal Title

      Educational Philosophy and Theory

      Volume: - Issue: 9 Pages: 1-12

    • DOI

      10.1080/00131857.2021.1897571

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Philosophy of Education in a New Key: Voices from Japan2020

    • Author(s)
      Kato Morimichi、Saito Naoko、Matsushita Ryohei、Ueno Masamichi、Izawa Shigeki、Maruyama Yasushi、Sugita Hirotaka、Ono Fumio、Muroi Reiko、Miyazaki Yasuko、Yamana Jun、Peters Michael A.、Tesar Marek
    • Journal Title

      Educational Philosophy and Theory

      Volume: Published online Issue: 8 Pages: 1-17

    • DOI

      10.1080/00131857.2020.1802819

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「妥当性」は自然科学的真理観の批判をいかに可能にしたか―ヘルマン・ロッツェからエミール・ラスクへの系譜の素描から2019

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 120 Pages: 58-76

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ネオ・プラグマティズムにおける「自然」と「規範」の編み直しの可能性:他者経験の記述の科学性と政治性から2019

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 60 Pages: 131-140

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育的タクトの技術論的考察2019

    • Author(s)
      宮原順寛
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 64 Pages: 108-113

    • NAID

      40021868881

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] PISA後ドイツの学力向上政策における学級指導・学級経営の位置づけ―各州の『参照枠組』『分析枠組』の検討から―2018

    • Author(s)
      熊井将太
    • Journal Title

      山口大学教育学部 研究論叢

      Volume: 67 Pages: 73-86

    • NAID

      120006718524

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 道徳教育における「媒介」の可能性―田辺元の数学論と論理学をめぐる洞察からの示唆2018

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 27 Pages: 17-23

    • NAID

      130007704231

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本教育学史をどう描くか?―1880~1930年代における科学的基礎づけ問題とその後の展望2022

    • Author(s)
      白石崇人
    • Organizer
      教育学史研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] エピソードで語る教育臨床研究の倫理に関する問題群―授業研究と現職社会人院生指導の現場から2021

    • Author(s)
      宮原順寛
    • Organizer
      日本教育方法学会 第57回大会 課題研究Ⅲ
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「教育の心理学化」に関する学説史的検討―ツィラー以前のヘルバルト派を中心に―2021

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      中国四国教育学会第73回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 各教育分野における「統計改革」受容を考えるための三つの「関係性」へのまなざし2021

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] データの確率化によって偶然は飼いならせるか―「教育の存在論的な弱さ」をめぐる一試論として2021

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      教育哲学会第64回大会 課題研究
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Dynamism of the Disclosure of the World and Transformation of the Self: From the Perspective of Japanese Philosophy2021

    • Author(s)
      Hirotaka Sugita
    • Organizer
      Asian Link of Philosophy of Education, Winter 2021 Seminar
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] エビデンスと現象学的教育学2020

    • Author(s)
      宮原順寛
    • Organizer
      日本教育方法学会第56回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教育と科学の思想史―19世紀末から20世紀初頭を中心に2020

    • Author(s)
      熊井将太、杉田浩崇、白石崇人、宮原順寛、深澤広明
    • Organizer
      中国四国教育学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教育実践における教師の判断を支えるものは何か―「エビデンスに基づく教育」の展開の中で2019

    • Author(s)
      熊井将太, 杉田浩崇, 森俊郎, 岡花祈一郎, 宮原順寛, 亘理陽一
    • Organizer
      教育方法学会第55回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 科学・技術の革新は教育と教育学にどのような変革を迫るのか―産業構造の転換と教育(哲)学の課題2019

    • Author(s)
      松浦良充・杉田浩崇・間篠剛留
    • Organizer
      教育哲学会第62回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] エビデンスに基づく教育の社会的・学術的影響2019

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回大会自主企画シンポジウム「知見の統合は何をもたらすのか」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学習の個別化と学級授業との関係性―その歴史と現在―2019

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回大会課題研究「教育における集団の意味を問い直す」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 新しいテクノロジーと教育―AI・ビッグデータは指導・評価・選抜をどう変えるか2018

    • Author(s)
      広田照幸・杉田浩崇・木村拓也・仁平典宏・福島創太
    • Organizer
      日本教育学会第77回大会(ラウンドテーブル)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Pedagogical Aspects of Two Uses of 'Analogy' in the Later Wittgenstein's Method of Philosophy2018

    • Author(s)
      Hirotaka Sugita
    • Organizer
      PESA Conference 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How Wittgenstein's philosophy has impact on educational research in Japan2018

    • Author(s)
      Yasushi Maruyama, Yoshitsugu Hirata, Hirotaka Sugita
    • Organizer
      British Wittgenstein Society Conference: Wittgenstein and Education
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ネオ・プラグマティズムにおける「自然」と「規範」の編み直しの可能性(課題研究:科学技術の政治性とプラグマティズム)2018

    • Author(s)
      杉田浩崇
    • Organizer
      日本デューイ学会第62回大会(課題研究)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「発問と集団思考」の教育方法史―K.G.シャイベルトの発問論に焦点を当てて―2018

    • Author(s)
      熊井将太
    • Organizer
      中国四国教育学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教育的タクトの技術論的考察2018

    • Author(s)
      宮原順寛
    • Organizer
      中国四国教育学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 流行に踊る日本の教育2021

    • Author(s)
      石井英真, 熊井将太, 川地亜弥子, 藤本和久, 赤木和重, 渡辺貴裕, 亘理陽一, 木村拓也, 杉田浩崇, 山下晃一
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491041599
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 学習集団づくりが育てる「学びに向かう力」 授業づくりと学級づくりの一体的改革2020

    • Author(s)
      深澤広明, 熊井将太, 船越勝, 黒谷和志, 折出健二, 豊田和子, 横井生, 古賀さゆり, 渡邊眞衣子, 山本理絵, 長瀬美子, 吉田聖史, 髙木啓, 早田雅子, 八木秀文, 溝上大輔, 湯浅恭正, 山田綾, 田上哲, 吉田成章
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863274921
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 「エビデンスに基づく教育」の閾を探る―教育学における規範と事実をめぐって2019

    • Author(s)
      杉田浩崇、熊井将太編著
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861106583
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi