• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analysis of special needs education practice from the perspective of "desire for the other"

Research Project

Project/Area Number 18K02285
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionOsaka Metropolitan University (2022-2023)
Osaka Prefecture University (2018-2021)

Principal Investigator

MORIOKA Jiro  大阪公立大学, 大学院現代システム科学研究科, 教授 (10452385)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 福若 眞人  阪南大学, 流通学部, 准教授 (50844445)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords他者への欲望 / 他者 / 能力主義 / 教育関係 / 特別支援教育 / E. レヴィナス / 遠山啓 / 多様な学び / 倫理 / 人権 / 能力感 / 能力観 / 死生観 / 特別支援
Outline of Final Research Achievements

In this study, the philosophical concept of 'desire for the other' was used to consider the 'not succeeding' in educational relationships.
'Unsuccessfully' does not mean 'failure' in education. We plan education and carry out educational work with children, which often goes wrong. The human relationship of education inevitably involves uncertainty. Rather than removing it altogether to make education ' working', theoretical research has been conducted to find positive significance in the ' things that go wrong'.
Such research should be a fundamental principle to support the educational relationship in the practice of special needs education, where knowledge and skills are difficult to transfer.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育学において、あるいは、教育的な言説全般において、どうすれば教育が「うまくいくか」、大人の価値を子どもにおいて実現するのか、という方向から多くの議論がなされてきた。しかし、本研究を通じて、私たちは「うまくいかなさ」の中に積極的な意義を見出すことが出来る、ということが明らかとなった。
今後、未来予測はより一層困難となり、不確実性が教育においても重要な課題となる。すべてを思い通りにコントロールするのではなく、理解も操作も不可能な領域を肯定することが必要となるだろう。本研究成果により、とりわけ特別支援教育においては、思い通りに発達しないことに積極的な意義を見出すことが出来るようになる。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (34 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (23 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (5 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] Conditions how to being the Teacher for Extension of the Diversity2023

    • Author(s)
      福若 眞人
    • Journal Title

      The Journal of Engaged Pedagogy

      Volume: 22 Issue: 1 Pages: 153-164

    • DOI

      10.51077/epajournal.22.1_153

    • ISSN
      1349-0206, 2436-780X
    • Year and Date
      2023-05-01
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 書評 矢野智司・井谷信彦編『教育の世界が開かれるとき : 何が教育学的思考を発動させるのか』2023

    • Author(s)
      森岡次郎
    • Journal Title

      関西教育学会研究紀要

      Volume: 23 Pages: 66-70

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 書評 安喰勇平著『レヴィナスと教育学 : 他者をめぐる教育学の語りを問い直す』2023

    • Author(s)
      森岡次郎
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 32 Pages: 154-157

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 書評 森岡次郎著『教育の〈不可能性〉と向き合う―優生思想・障害者解放運動・他者への欲望』2023

    • Author(s)
      福若眞人
    • Journal Title

      ホリスティック教育/ケア研究

      Volume: 26 Pages: 73-75

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] シュタイナーの思想を通じた「ホリスティック」と「倫理」をめぐる問い : 「ホリスティック教育/ケア」研究の具体化に向けて2023

    • Author(s)
      福若眞人
    • Journal Title

      ホリスティック教育/ケア研究

      Volume: 26 Pages: 54-57

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学校教育における「家族」の意味作用―レヴィナス思想における「家族」・「死者」・「意味」からの示唆―2023

    • Author(s)
      福若眞人
    • Journal Title

      学ぶと教えるの現象学研究

      Volume: 20 Pages: 12-23

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「できる」ようになることを志向する教育観・人間観に対するオルタナティブの探究2022

    • Author(s)
      森岡次郎・福若眞人
    • Journal Title

      関西教育学会年報

      Volume: 46 Pages: 6-10

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育の多様性と教師の多様性2022

    • Author(s)
      森岡次郎
    • Journal Title

      教育の広場ながの

      Volume: 99 Pages: 13-15

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] いかなる「問い」をめざして進むか:レヴィナスに向かって/レヴィナスとともに歩む途(レヴィナス協会編『レヴィナス読本』)2022

    • Author(s)
      福若眞人
    • Journal Title

      図書新聞

      Volume: 3581 Pages: 3-3

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 安喰勇平著『レヴィナスと教育学―他者をめぐる教育学の語りを問い直す』2022

    • Author(s)
      福若眞人
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 126 Pages: 55-60

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「他者」に〈ふれる主体〉の生成―「奇跡の人」における「愛撫」に着目して2021

    • Author(s)
      森岡 次郎
    • Journal Title

      『教育哲学研究』

      Volume: 124 Pages: 114-133

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 出生の可能性と暴力性―出生主義と反出生主義のあいだで2021

    • Author(s)
      小島 和男, 福若 眞人, 樋口 大夢, 田中 智輝, 村松 灯
    • Journal Title

      『教育哲学研究』

      Volume: 123 Pages: 94-100

    • NAID

      40022603850

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 書評 吉田敦彦著『世界が変わる学び―ホリスティック / シュタイナー / オルタナティブ』2021

    • Author(s)
      福若 眞人
    • Journal Title

      『ホリスティック教育/ケア研究』

      Volume: 24 Pages: 80-82

    • NAID

      40022636724

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育の「実現不可能性」にどのように向き合うか2020

    • Author(s)
      森岡次郎、福若眞人
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Conference of Japanese Educational Research Association

      Volume: 79 Issue: 0 Pages: 288-289

    • DOI

      10.11555/taikaip.79.0_288

    • NAID

      130007944688

    • ISSN
      2433-071X
    • Year and Date
      2020-08-24
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「多様な学び」の「多様性」をめぐって (特集 もう一つ(オルタナティブ)の教育をもとめて)2020

    • Author(s)
      森岡次郎
    • Journal Title

      『教育』2020年7月号

      Volume: 894 Pages: 81-89

    • NAID

      40022405462

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育の先人に学ぶ 遠山啓「たのしい授業」を求めて2020

    • Author(s)
      森岡次郎
    • Journal Title

      『教職研究』2020年11月号

      Volume: 579 Pages: 11-11

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 書評:矢野智司著『歓待と戦争の教育学-国民教育と世界市民の形成』2020

    • Author(s)
      森岡次郎
    • Journal Title

      関西教育学会研究紀要

      Volume: 20 Pages: 67-71

    • NAID

      40022342333

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 西谷啓治における「生死」の問題:大谷大学講義を手がかりにして2020

    • Author(s)
      福若眞人
    • Journal Title

      関西教育学会年報

      Volume: 44 Pages: 26-30

    • NAID

      40022339434

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 遠山啓と障害児教育2020

    • Author(s)
      森岡 次郎
    • Journal Title

      大阪府立大学紀要 人間科学

      Volume: 15 Pages: 53-62

    • NAID

      40022228298

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 書評『教育と他者―非対称性の倫理に向けて』2019

    • Author(s)
      森岡 次郎
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 120 Pages: 166-172

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 遠山啓の教育思想 : 初期の生活単元学習批判を中心に2019

    • Author(s)
      森岡 次郎
    • Journal Title

      人間科学:大阪府立大学紀要

      Volume: 14 Pages: 31-57

    • NAID

      40021884926

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「多様な学び」をめぐる「自由」と子どもの「主体性」2018

    • Author(s)
      福若 眞人 , 森岡 次郎
    • Journal Title

      関西教育学会年報

      Volume: 42 Pages: 106-110

    • NAID

      40021669008

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 書評 杉田浩崇著『子どもの〈内面〉とは何か : 言語ゲームから見た他者理解とコミュニケーション』2018

    • Author(s)
      森岡 次郎
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 27 Pages: 161-164

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「生かされている」という言説をめぐる教育上の意義と課題2023

    • Author(s)
      福若眞人
    • Organizer
      関西教育学会第75回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「できる」ようになることを志向する教育観・人間観に対するオルタナティブの探究2021

    • Author(s)
      森岡 次郎、福若 眞人
    • Organizer
      関西教育学会 第73回大会自由研究発表
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教育の「実現不可能性」にどのように向き合うか ―教育関係における能力観・人間観を問い直す―2020

    • Author(s)
      森岡次郎・福若眞人
    • Organizer
      日本教育学会第79回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 出生の可能性と暴力性―出生主義と反出生主義のあいだで―2020

    • Author(s)
      小玉重夫、小島和男、福若眞人、樋口大夢、田中智輝、村松灯
    • Organizer
      教育哲学会第63回大会(ラウンドテーブル)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 西谷啓治における「生死」の問題―大谷大学講義を手がかりにして―2019

    • Author(s)
      福若 眞人
    • Organizer
      関西教育学会 第71回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] SDGs for Well-being (English Edition)2023

    • Author(s)
      Osaka Metropolitan University, School of Social Welfare and Education,College of Sustainable System Sciences(Representative: Naohiro Ii)
    • Total Pages
      275
    • Publisher
      アットマーククリエイト
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 人生が輝くSDGs2022

    • Author(s)
      大阪公立大学現代システム科学域 教育福祉学類編集委員会編(森岡次郎共著)
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      せせらぎ出版
    • ISBN
      9784884162856
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 実践につながる教育原理2022

    • Author(s)
      國崎大恩・藤川信夫 編著(森岡次郎共著)
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      9784779306785
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 教育の〈不可能性〉と向き合う―優生思想・障害者解放運動・他者への欲望2022

    • Author(s)
      森岡次郎
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      大阪公立大学共同出版会
    • ISBN
      9784909933331
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教育原理2019

    • Author(s)
      香川 七海, 福若 眞人, 蒲生 諒太編
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      七猫社
    • ISBN
      9784908869143
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 言葉の持つ力2019

    • Author(s)
      山下文子監修、橋本和子ほか編(福若眞人分担執筆)
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      ふくろう出版
    • ISBN
      9784861867507
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi