• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Denominationalism of popular education in 19th century Ireland

Research Project

Project/Area Number 18K02288
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionAoyama Gakuin University

Principal Investigator

Akira Iwashita  青山学院大学, 教育人間科学部, 准教授 (10598105)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsアイルランド / 宗派化 / 公教育 / 宗教教育 / 国民学校制度 / 教育史 / アイルランド国教会
Outline of Final Research Achievements

This study considers the process of denominationalisation of the Irish National School System with attention to the non-vested school, an irregular type of national school. It explores the introduction of the non-vested school, measure its local distribution, and clarify the reason why these non-vested schools were preferred. It also points out the possibility that religious sectarianism and discrimination were necessary for local Protestants’involvement in public education, and the development of public schooling was driven not by inclusion and solidarity but rather the denominational divide.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、ひとたび成立した近代的かつ世俗的な公教育制度が、その後の歴史において(再)宗派化した事例を取り上げ、そうした「特異」な事例がなぜ、どのようにして生じたのかを実証的に明らかにした。これは、近代における公教育制度の展開という通説への反証であると同時にその展開の異なるヴァリエーションを提示したという意義がある。また、本研究の事例から得られた知見は、地域の人的結合や市民社会、「われわれの学校」という意識が、むしろ学校を宗派化し公共性を限定するという側面を明らかにすることで、公教育とは何かを探求する原理的研究にも寄与するものである。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] Denominationalization and the Non-Vested School in Nineteenth-Century Ireland2021

    • Author(s)
      岩下誠
    • Journal Title

      STUDIES IN THE HISTORY OF EDUCATION

      Volume: 64 Issue: 0 Pages: 34-47

    • DOI

      10.15062/kyouikushigaku.64.0_34

    • ISSN
      0386-8982, 2189-4485
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 19世紀中葉アイルランドにおける国民学校制度の宗派化 ―私設公営学校(non-vested school)の導入と展開―2021

    • Author(s)
      岩下誠
    • Journal Title

      日本の教育史学

      Volume: 64

    • NAID

      40022817799

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育史研究はどのような意味において「危機」なのか?2019

    • Author(s)
      岩下誠
    • Journal Title

      日本の教育史学

      Volume: 62 Pages: 138-141

    • NAID

      130007826078

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 市民社会と民主主義的排除ー19世紀イギリスの教育ヴォランタリズムを再考するー2018

    • Author(s)
      岩下誠
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 85(4) Pages: 458-469

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 書評 岡部造史著『フランス第三共和政期の子どもと社会―統治権力としての児童保護―』2018

    • Author(s)
      岩下 誠
    • Journal Title

      西洋史学

      Volume: 265 Pages: 86-88

    • NAID

      40021682395

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 進歩主義教育の終点/新自由主義教育改革の起点?―ウィリアム・ティンデール校事件(1975 年)を再訪する2022

    • Author(s)
      岩下誠
    • Organizer
      第72回日本西洋史学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 19世紀公教育史に宗教を位置づける―合同前後アイルランドにおける民衆教育と公的介入2022

    • Author(s)
      岩下誠
    • Organizer
      比較教育社会史研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] アイルランド国民学校制度の宗派化に関する一側面―私設公営学校(non-vested school)の導入と展開2019

    • Author(s)
      岩下誠
    • Organizer
      教育史学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教育史研究はどのような意味において危機なのか2018

    • Author(s)
      岩下 誠
    • Organizer
      教育史学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] Education Policy in Ireland Since 1922(執筆担当個所は、Iwashita, Akira. ‘Denominationalism, Secularism, and Multiculturalism in Irish Policy and Media Discourse on Public School Education., 87-116)2022

    • Author(s)
      Brendan Walsh(ed.)
    • Total Pages
      569
    • Publisher
      Palgrave Macmillan
    • ISBN
      9783030917746
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] Education Policy in Ireland Since 1922(代表者の執筆担当個所は、Chapter 4. Denominationalism, secularism, and multiculturalism in Irish policy and media discourse on public school education, Pages 87-116)2022

    • Author(s)
      Brendan Walsh(ed.)
    • Total Pages
      569
    • Publisher
      Palgrave Macmillan
    • ISBN
      9783030917746
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 問いからはじめる教育史2020

    • Author(s)
      岩下誠・三時眞貴子・倉石一郎・姉川雄大
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641150805
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教育学年報11 教育研究の新章2019

    • Author(s)
      下司 晶、丸山英樹、青木栄一、濱中淳子、仁平典宏、石井英真、岩下 誠
    • Total Pages
      484
    • Publisher
      世織書房
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 失われた子どもたち―第二次世界大戦後のヨーロッパの家族再建2019

    • Author(s)
      タラ・ザーラ(三時眞貴子・北村陽子監訳、江口布由子・岩下誠訳)
    • Total Pages
      488
    • Publisher
      みすず書房
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi