• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Basic Research on Forming the Standardization and Autonomy of Curriculum in the School of Education at Private University

Research Project

Project/Area Number 18K02290
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionTeikyo University

Principal Investigator

URANO Toyokazu  帝京大学, 教育学部, 教授 (70002467)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 高樹  帝京大学, 教育学部, 准教授 (20549711)
小入羽 秀敬  帝京大学, 教育学部, 准教授 (70609750)
五十嵐 卓司  帝京大学, 教育学部, 講師 (80783513)
谷村 英洋  帝京大学, 教育学部, 講師 (50614632)
葛西 耕介  愛知県立大学, 教育福祉学部, 准教授 (00769010)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教育学部カリキュラム / 内部質保証 / 教職課程 / 教育学教育 / 標準化(スタンダード化) / 教育の自律性 / 教育学部教育 / 協働的FD
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to explore the internal quality assurance of education in faculties of education from the perspectives of "standardization" and "autonomy" of the specialized education curriculum. This research attempted to identify the actual situations regarding the perceptions of the Teacher Training Core Curriculum and the responses to the MEXT-led re-accreditation for teacher training programs, through the questionnaire surveys on their opinions of faculties of education at private universities, interviews and roundtable discussions with educational experts.
Through each of the studies above, we investigated the correlation between the size of the faculty of education, the background of the faculty members (professional works assigned in university, in-service teaching experiences, etc.), the ways the Core Curriculum and the re-accreditation course have been dealt with. To conclude, we found out conflicting ideas of teacher training programs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究が採択されるのと時期を同じくし、日本学術会議で教育学分野における「大学教育の分野別質保証のための教育課程編成上の参照基準」作成への議論が再始動した。完成した教育学教育の「参照基準」では、教職課程コアカリキュラムの「理論的土台」として教育学教育を位置づけるべきと明確に述べ、「教員養成教育が教育学教育としてどう認識され、実践されているか」という、両者の接続をめぐる検証の姿勢を大学に求めている。本研究ではこの間増設傾向にある私立大学教育学部を対象に、参照基準が掲げる問題意識に沿う調査により、教職課程担当者の意識把握、コアカリ・再課程認定への組織的対応の実状把握を行い、基本的なデータを収集した。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 私立大学教育学部教育と教員養成に関する調査の結果と分析2021

    • Author(s)
      浦野東洋一・谷村英洋・佐藤高樹・五十嵐卓司・葛西耕介
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 9 Pages: 31-85

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「求められる」教師像ではなく(「特集2 わたしの教師像をつくる」)2020

    • Author(s)
      佐藤高樹
    • Journal Title

      教育

      Volume: 888 Pages: 83-88

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「対話と合意」の学校づくりを求める2020

    • Author(s)
      浦野東洋一
    • Journal Title

      教育

      Volume: 890 Pages: 108-109

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育学部生が経験した教育方法の記述的分析(2)2019

    • Author(s)
      谷村英洋
    • Journal Title

      帝京大学高等教育開発センターフォーラム

      Volume: 7 Pages: 63-74

    • NAID

      120006872582

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中・高等学校の英語教員養成・研修コアカリキュラムの考察 ー「国際共通語(English as a Lingua Franca)としての英語」の視点から2019

    • Author(s)
      五十嵐卓司
    • Journal Title

      公教育計画研究

      Volume: 10 Pages: 46-61

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの思いに応え、“自分らしさ”を考えぬく(「特集1 教育実習 出会いと学びあい」)2019

    • Author(s)
      佐藤高樹
    • Journal Title

      教育

      Volume: 880 Pages: 5-8

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育学部生が経験した教育方法の記述的分析―教育と学習の省察に向けて―2019

    • Author(s)
      谷村英洋
    • Journal Title

      帝京大学高等教育開発センターフォーラム

      Volume: 6 Pages: 13-25

    • NAID

      120006734342

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「学校及び教育学部改革に関する有識者の意識調査」研究ノート2019

    • Author(s)
      浦野東洋一、佐藤高樹、福島健介
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 7 Pages: 35-65

    • NAID

      120006767564

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 『季刊 教育法』200号への祝意・謝意と現場からの期待2018

    • Author(s)
      浦野東洋一
    • Journal Title

      季刊教育法

      Volume: 200 Pages: 82-85

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教育学部教員の多様化がもたらす波紋について考える―主としていわゆる実務家教員と研究者教員の並存に関して―2019

    • Author(s)
      浦野東洋一
    • Organizer
      日本教師教育学会:特別課題研究Ⅱ「大学教育と教職課程」公開研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 標準化のなかで、自律的に「学力」を考えるために2019

    • Author(s)
      佐藤高樹
    • Organizer
      教育科学研究会・3月集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 私立大学教育学部におけるカリキュラムの標準性と自律性の形成に関する基礎的研究 研究成果報告書2021

    • Author(s)
      浦野東洋一編
    • Total Pages
      163
    • Publisher
      非売品
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 校則、授業を変える生徒たち 開かれた学校づくりの実践と研究2021

    • Author(s)
      浦野東洋一・勝野正章・中田康彦・宮下与兵衛編
    • Total Pages
      306
    • Publisher
      同時代社
    • ISBN
      9784886838964
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 私立学校政策の展開と地方財政―私学助成をめぐる政府間関係2019

    • Author(s)
      小入羽秀敬
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      吉田書店
    • ISBN
      9784905497707
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi