• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A holistic historical study of the Imperial Rescript on Education

Research Project

Project/Area Number 18K02291
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

ONO Masaaki  日本大学, 文理学部, 教授 (70224277)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教育勅語 / 御真影 / 学校儀式 / 国定教科書 / 修身科 / 国民学校令施行規則 / 小学校令施行規則 / 修身科(国民科修身) / 奉安殿・奉安庫 / 国定教科書編纂趣意書 / 教授細目 / 教育関係雑誌 / 教育勅語衍義書 / 教育勅語改定論
Outline of Final Research Achievements

This study targeted the Imperial Rescript on Education from its formation process to its abolition, and clarified it from the following three aspects.
The first point is the change in the interpretation of the Imperial Rescript on Education. The Ministry of Education's interpretation of the Imperial Rescript on Education has changed over time. I clarified this meaning.The second point is the change in the treatment of the Imperial Rescript on Education in school ceremonies. The Imperial Rescript on Education was an important content of school ceremonies on public holidays, but it is also important in other ceremonies. I considered the meaning of this.The third point is the analysis of the Imperial Rescript on Education as a teaching material for textbooks. Through this work, the treatment of the Imperial Rescript on Education as a teaching material was clarified.
From the above consideration, the whole of the Imperial Rescript on Education was clarified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来の教育勅語研究は、その成立過程や祝祭日学校儀式における取扱いの究明を中心に行なわれてきた。しかも、考察対象も明治期に集中する傾向にあり、教育勅語の理念による教育の実践が本格化した大正期や昭和戦前・戦中期については、等閑視される傾向にあった。
本研究では、こうした研究状況を克服するために、考察する時代も戦後教育改革期の教育勅語廃止までに拡大し、教育勅語の総体を明らかにすることにつとめた。具体的には、教育勅語の解釈の変化、学校儀式・行事の取扱い、教科書の教材としての教材化の実態を究明した。
本研究により、戦前日本の修身科における教育勅語の教授の実態など、教育勅語の新たな一面を描き出した。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 戦時下のキリスト教主義学校に対する天皇崇拝の強制――フェリス女学院歴史資料館の資料が語る事実2022

    • Author(s)
      小野雅章
    • Journal Title

      あゆみ フェリス女学院歴史資料館紀要

      Volume: 74 Pages: 1-28

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Process of Development of National Holiday School Ceremonies under the Symbolic Emperor System:2021

    • Author(s)
      小野雅章
    • Journal Title

      JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

      Volume: 57 Issue: 0 Pages: 1-16

    • DOI

      10.20554/nihondaigakukyouikugakkai.57.0_1

    • NAID

      130008023472

    • ISSN
      0288-4038, 2189-9355
    • Year and Date
      2021-03-25
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 図書紹介:地方史研究協議会編『学校資料の未来 : 地域資料としての保存と活用』2021

    • Author(s)
      小野雅章
    • Journal Title

      日本の教育史学 教育史学会紀要

      Volume: 64 Pages: 151-153

    • NAID

      40022817834

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 象徴天皇制下における祝日学校儀式の展開過程2021

    • Author(s)
      小野雅章
    • Journal Title

      教育学雑誌

      Volume: 57 Pages: 1-18

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本近代教育における教育目的と教授法・教科課程の関係史考察――「主体的・対話的で深い学び」の系譜に関する考察2019

    • Author(s)
      小野雅章
    • Journal Title

      桜美林大学論考 教職研究

      Volume: 4号 Pages: 39-51

    • NAID

      120006647658

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本学術会議会員任命拒否問題と学問の自由――近代日本の学問への弾圧からの考察2021

    • Author(s)
      小野雅章
    • Organizer
      原村九条の会 講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 御真影と教員――教育塔のバイブル『教育塔誌』を読み解く2020

    • Author(s)
      小野雅章
    • Organizer
      教育塔を考える会 学習講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] テーマ解説④:教育史からみる擬洋風校舎――旧開智学校所蔵資料が語る近代教育の「模範2019

    • Author(s)
      小野雅章
    • Organizer
      旧開智学校校舎国宝指定記念シンポジウム「旧開智学校校舎の価値とこれからの活用にむけて」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「御真影奉護」の歴史と現在――奉掲所・奉安所・奉安殿2019

    • Author(s)
      小野雅章
    • Organizer
      第四回歴博基盤研究「学知と教育から見直する近代日本の歴史像」公開研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育勅語と近代日本――その構造と思想2018

    • Author(s)
      小野雅章
    • Organizer
      TAMA市民大学
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学校儀式と「日の丸」「君が代」2018

    • Author(s)
      小野雅章
    • Organizer
      良心の自由を!声をあげる市民の会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 教育勅語と学校教育 教育勅語の教材使用問題をどう考えるか2019

    • Author(s)
      小野雅章、広田照幸、中嶋哲彦、米田俊彦他
    • Total Pages
      283
    • Publisher
      世織書房
    • ISBN
      9784866860008
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi