• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical and Historical Studies on the Relationship between Scientific Model of Human Being and the Bildungstheorie

Research Project

Project/Area Number 18K02292
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionJapan Women's University

Principal Investigator

IMAI Yasuo  日本女子大学, 人間社会学部, 教授 (50168499)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 真壁 宏幹  慶應義塾大学, 文学部(三田), 教授 (90229328)
山名 淳  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (80240050)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords自然科学的人間観 / 人間形成論 / 教育思想 / 自然主義 / 進化論 / 宗教 / 教育哲学 / 教育思想史 / 実験心理学
Outline of Final Research Achievements

We investigated influences of scientific models of human beings on the educational thought from a historical and theoretical standpoint. Focuses are laid on the situation in the last half of the 19th century and the beginning of the 20th century Germany. Darwinism and experimental psychology gave possibilities to elucidate human beings thoroughly in scientific manners. Such manners had remarkable influences on educational thoughts at that time. Consequences are following: Human being became considered to be a embodiment of the "abilities" rested somewhere interior within them, and the education became a deed to canalize the development of such "abilities" in a desirable way.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の研究成果は、現代の教育論の問題点を批判的に検討する上での基本的な視点を提供するものである。今日の教育論の趨勢は、教育の不確定性を除去するために教育を学の援助に還元し、学習を自然科学的に解明可能なプロセスに解消することで、教育に確実な科学的根拠とそれに基づくテクノロジー的な確実性を与えようとしている。しかし、このような教育へのアプローチは、教育の可能性を環境への適応に限定し、予測不能な新たなものを社会にもたらすという教育の創造性を限定することになってしまう、と考えられるのである。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 自然主義と反実在論の共演――なぜ「自然主義的反実在論」だったのか2021

    • Author(s)
      今井康雄
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 30 Pages: 119-122

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育哲学から見た成人教育 -- 変容的学習論を中心に2021

    • Author(s)
      今井康雄
    • Journal Title

      月刊社会教育

      Volume: 786 Pages: 62-68

    • NAID

      40022730284

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 世界への導入としての教育――反自然主義の教育思想・序説(6)2021

    • Author(s)
      今井康雄
    • Journal Title

      思想

      Volume: 1161 Pages: 124-151

    • NAID

      40022437660

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 世界への導入としての教育――反自然主義の教育思想・序説(5)2020

    • Author(s)
      今井康雄
    • Journal Title

      思想

      Volume: 1158 Pages: 125-146

    • NAID

      40022350055

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 書評 眞壁宏幹『ヴァイマル文化の芸術と教育――バウハウス・シンボル生成・陶冶』2020

    • Author(s)
      今井康雄
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 122 Pages: 58-64

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 世界への導入としての教育――反自然主義の教育思想・序説(四)2020

    • Author(s)
      今井康雄
    • Journal Title

      思想

      Volume: 1149 Pages: 166-183

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 世界への導入としての教育――反自然主義の教育思想・序説(三)2019

    • Author(s)
      今井康雄
    • Journal Title

      思想

      Volume: 1144 Pages: 105-135

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 世界への導入としての教育――反自然主義の教育思想・序説(二)2019

    • Author(s)
      今井康雄
    • Journal Title

      思想

      Volume: 1138 Pages: 50-67

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「力」に焦点化する教育論の思想史的分脈――スペンサー・ニーチェ・デューイと進化論2018

    • Author(s)
      今井康雄
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 27 Pages: 91-99

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 世界への導入としての教育――反自然主義の教育思想・序説(一)2018

    • Author(s)
      今井康雄
    • Journal Title

      思想

      Volume: 1136 Pages: 26-45

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 自著紹介 山名淳・矢野智司編『災害と厄災の記憶を伝える--教育学は何ができるのか』2018

    • Author(s)
      山名淳
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 27 Pages: 171-171

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育哲学は〈災害と厄災の記憶〉にいかに向き合うのか――『災害と厄災の記憶を伝える』が提起しえたこと/しえなかったこと2018

    • Author(s)
      小野文生・山名淳・矢野智司・岡部美香・平田仁胤・生澤繁樹
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 117 Pages: 98-104

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ハンブルク・リヒトヴァルク校(1921-1937)の文化概念 -民主主義社会で「文化」を教える2021

    • Author(s)
      眞壁宏幹
    • Organizer
      日本ディルタイ協会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 世界への導入としての教育 -- 反自然主義の教育思想・序説2020

    • Author(s)
      今井康雄
    • Organizer
      教育思想史学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 近代仏教と教育をめぐる学説史的研究2020

    • Author(s)
      眞壁宏幹
    • Organizer
      教育思想史学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 眞壁宏幹氏著『ヴァイマル文化の芸術と教育――バウハウス・シンボル生成・陶冶』(2020)を読む――「破壊」と(根源の)「想起」をめぐる問いを中心に2020

    • Author(s)
      山名淳
    • Organizer
      自然主義研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Perfektion durch Evolution? -- Zu den paedagogischen Konsequenzen der Evolutionstheorie2020

    • Author(s)
      Imai, Yasuo
    • Organizer
      Deutsche Gesellschaft fuer Erziehungswissenschaft
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Beyond Differences in Language2019

    • Author(s)
      今井康雄
    • Organizer
      教育哲学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ヴァイマル共和国期ハンブルクにおける陶冶・教育(ビルドゥング)のトポグラフィ――人文主義をめぐる諸相2019

    • Author(s)
      眞壁宏幹
    • Organizer
      三田教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] バウハウスと「ハルモニアの思想」――「調和学」のアドレスをめぐって2019

    • Author(s)
      眞壁宏幹
    • Organizer
      教育思想史学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Die Bedingungen der Symbolgenese. Eine bildungstheoretische Betrachtung2019

    • Author(s)
      Makabe, Hiromoto
    • Organizer
      Universitaet Lueneburg
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Die Rezeption des deutschen Bildungsbegriffs in Japan2019

    • Author(s)
      Makabe, Hiromoto
    • Organizer
      Universitaet Hamburg
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Catastrophe, Commemoration and Education: On the Concept of Memory Pedagogy2019

    • Author(s)
      Yamana, Jun
    • Organizer
      ALPE (Asian Link of Philosophy of Education) Winter Seminar
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Weg zu "Memory Pedagogy“: Zu meiner Erfahrungen im Umgang mit Deutschland2018

    • Author(s)
      Yamana, Jun
    • Organizer
      Second Interdisciplinary and Research Alumni Symposium
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] モノの経験の教育学--アート制作から人間形成論へ2021

    • Author(s)
      今井康雄(編)
    • Total Pages
      309
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      4130513605
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Paedagogische Anthropologie der Technik. Praktiken, Gegenstaende und Lebensformen2020

    • Author(s)
      Yasuo Imai (Technik, Aufmerksamkeit und Emotion. Zur paedagogischen Diskussion um den Film in Deutschland im fruehen 20. Jahrhundert, pp. 109-124)
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] ヴァイマル文化の芸術と教育――バウハウス・シンボル生成・陶冶2020

    • Author(s)
      眞壁宏幹
    • Total Pages
      408
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • ISBN
      9784766426618
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 弁証法の美学2019

    • Author(s)
      リット(小笠原道雄・山名淳訳)
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915890
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] <翻訳>のさなかにある社会正義2018

    • Author(s)
      齋藤直子/ポール・スタンディッシュ/今井康雄編
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 森田尚人/松浦良充編『いま、教育と教育学を問い直す--教育哲学は何を究明し、何を展望するか』東信堂, 2019年2月 (今井康雄「福祉の精神からの「教育」の誕生――メディアとしての教具はモンテッソーリの思想に何をもたらしたか」88-114頁)2018

    • Author(s)
      今井康雄
    • Total Pages
      344
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 森田尚人・松浦良充編『教育と教育学を問い直す』東信堂(山名淳「記憶の制度としての教育 ――メモリー・ペダゴジーの方へ 」、183-209頁)2018

    • Author(s)
      山名淳
    • Total Pages
      344
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi