• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An examination of basic theories and validity of mentoring program as youth policy

Research Project

Project/Area Number 18K02294
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionAichi Shukutoku University

Principal Investigator

Watanabe Kayoko  愛知淑徳大学, 文学部, 教授 (90220871)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 渡辺 直登  愛知淑徳大学, グローバル・コミュニケーション学部, 教授 (90175109)
今井 裕紀  新潟国際情報大学, 経営情報学部, 講師 (20866529)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsメンタリング / 青少年 / 倫理規範 / コロナ禍 / メンター / プログラム評価 / 貧困対策 / 青少年問題
Outline of Final Research Achievements

Validity of youth mentoring program as a social policy is assured by the following three perspectives, ①program evaluation: well-managed mentoring program can raise youth's self-efficacy, inter-personal relationship, and academic ability, ②theoretical studies concerning mentoring: theories and insights of social science which are placed in various levels of ecology of human development provide theoretical foundations of mentoring, ③ social return on investment: mentoring program is efficient from the perspective of cost and performance as a policy.
In order to avoid the pitfall of mentoring program which is originated in the goodwill of participants, we need to examine not only the ethical problem but also the elimination of its negative effects, which leads to the enrichment of linking of theoretical research and practice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

米国では百年以上の実践の歴史がある青少年向けメンタリング・プログラムが「先進」各国に拡大している。これらの西洋諸国とは異なる文化的社会的背景をもつ日本においてもメンタリング・プログラムが機能しうることが、広島市での15年の実践とそのプログラム評価から実証することができた。メンタリング・プログラムは青少年の自己効力感や対人関係等によき効果を上げており、こうした成果は世代を超えた円環的生涯発達支援に関する社会科学の諸理論に基礎づけられ、社会的投資比率の視点からも有効な社会政策となっている。コロナ禍を経た今日、青少年向けメンタリング運動は北米を中心に新たな進化を遂げつつある。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (12 results) (of which Open Access: 8 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] カナダの2020年前後の青少年向けメンタリング運動に関する考察2023

    • Author(s)
      渡辺かよ子
    • Journal Title

      愛知淑徳大学論集―教育学研究科篇―

      Volume: 13 Pages: 33-44

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 批判的メンタリングと米国の青少年向けメンタリング運動の革新に関する考察2023

    • Author(s)
      渡辺かよ子
    • Journal Title

      学び舎―教職課程研究―

      Volume: 18 Pages: 99-108

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 青少年向けメンタリング・プログラムにおける倫理規範に関する序論的考察2022

    • Author(s)
      渡辺かよ子
    • Journal Title

      愛知淑徳大学論集 教育学研究科篇

      Volume: 12 Pages: 35-45

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 米国のコロナ禍における青少年向けメンタリング運動の展開2021

    • Author(s)
      渡辺かよ子
    • Journal Title

      日本生涯教育学会論集

      Volume: 42 Pages: 3-12

    • NAID

      40022768146

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Mentoring Program for Training of Professionals: A Case of Graduate School of Engineering Research2021

    • Author(s)
      Watanabe, N. and Sano, T.
    • Journal Title

      Bulletin of Aichi Shukutoku University, Faculty of Global Communication No. 5

      Volume: 5 Pages: 1-8

    • NAID

      120007053272

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] メンタリングが及ぼすネガティブな効果に関する知見の検討2020

    • Author(s)
      渡辺かよ子
    • Journal Title

      日本生涯教育学会論集

      Volume: 41 Pages: 3-12

    • NAID

      40022593186

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 批判的メンタリングに関する序論的考察2020

    • Author(s)
      渡辺かよ子
    • Journal Title

      愛知淑徳大学論集―教育学研究科篇―

      Volume: 10 Pages: 67-77

    • NAID

      120006819683

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 青少年向けメンタリング運動の生成とIHADプログラム2020

    • Author(s)
      渡辺かよ子
    • Journal Title

      愛知淑徳大学論集―文学部篇―

      Volume: 45 Pages: 93-105

    • NAID

      120006826074

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 青少年メンター制度:15年の成果の概要2020

    • Author(s)
      渡辺かよ子・渡辺直登・今井裕紀
    • Journal Title

      メンターだより(広島市こども未来局こども・家庭支援課)

      Volume: 181(別添) Pages: 1-4

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 青少年向けメンタリング・プログラムの成果と評価2019

    • Author(s)
      渡辺かよ子
    • Journal Title

      地域ケアリング

      Volume: 21-10 Pages: 62-65

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 青少年向けメンタリング・プログラムの政策的妥当性に関する考察―北米における貧困の世代間連鎖の阻止に向けた社会的投資収益率の視点から―2019

    • Author(s)
      渡辺かよ子
    • Journal Title

      愛知淑徳大学論集―教育学研究科篇―

      Volume: 9 Pages: 51-61

    • NAID

      120006603321

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 米国の青少年向けメンタリング運動の動向:MENTORによる三つの報告書(2014~2018)の検討から2019

    • Author(s)
      渡辺かよ子
    • Journal Title

      愛知淑徳大学論集―文学部篇―

      Volume: 44 Pages: 125-142

    • NAID

      120006603314

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Does Western-born Youth Mentoring Programme Function in Different Culture? : Exploring its Adaptability to Japan (I) (II)2020

    • Author(s)
      Watanabe, N., Watanabe, K., Imai, H.
    • Organizer
      8th Biennial International Conference of Community Psychology (ICCP)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 米国におけるコロナ禍の青少年向けメンタリング運動の展開2020

    • Author(s)
      渡辺かよ子
    • Organizer
      日本生涯教育学会第41回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Longitudinal Evaluation of Eclectic Youth Mentoring Program Implemented in Hiroshima, Japan2019

    • Author(s)
      Watanabe, N. & Watanabe, K.
    • Organizer
      WERA (World Education Research Association) Focal Meeting in Tokyo, 10th Anniversary, August 6, 2019, Gakushuin University, Tokyo, Japan
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Critical Mentoringに関する考察2019

    • Author(s)
      渡辺かよ子
    • Organizer
      日本社会教育学会第66回研究大会(早稲田大学、東京/9月14日)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] メンタリングが及ぼすネガティブな効果に関する考察2019

    • Author(s)
      渡辺かよ子
    • Organizer
      日本生涯教育学会第40回大会(国立教育政策研究所社会教育実践研究センター、東京/12月1日)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] メンタリング理論とその日本への適用可能性2019

    • Author(s)
      渡辺かよ子
    • Organizer
      子どもの貧困研究のフロンティア定例学術研究会<第10回>
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 青少年向けメンタリング・プログラムの成果と評価2018

    • Author(s)
      渡辺かよ子
    • Organizer
      日本社会教育学会第65回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi