• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Curriculum Models "Ability to be Independent in Society" in "Kyoiku-Konnan-Koko"

Research Project

Project/Area Number 18K02297
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionJoshibi University of Art and Design Junior College

Principal Investigator

Yamada Tomoko  女子美術大学短期大学部, その他部局等, 教授(移行) (50331418)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords教育困難高校 / 社会的自立力 / 教育課程 / 高校改革 / 学校改革 / 基礎学力の育成 / 教育制度学 / 高校政策
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop a high school educational curriculum aimed at fostering the skills necessary for living in society. The focus of this research is on “Kyoiku-Konnan-Koko” The research period, I elucidated policies related to 'developing foundational academic skills' as outlined in the high school education strategies planned by local governments. 'Academic skills' are considered essential abilities for societal living. Next, I researched local government and schools as case studies. They considered policies and curricula. I scrutinized their actual practices."
As a result, I found out that:Some local governments did not plan for the basic academic abilities of high school students. There are high schools that have created curriculums that are diverse and flexible. The school curriculum has unique subjects. These curriculums provide students not only with academic abilities but also with the skills necessary for daily life.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで先行研究では、「選ばれた者」に対する高校研究、成功例の研究が多くなされていた。そのため、志願者が定員に満たず生徒を選べない学校、志望者の少ない学校が求める教育の機会のあり方としての観点が少ない。そこで、本研究では公立の「教育困難高校」とされる学校層を取り上げ、教育課程のなかでも「教育困難高校」の生徒に必要な「社会的自立力」育成に関わる教育課程に焦点化している。このような視点は、高校進学率98%のなかで、低学力や怠学、高校中退が多い層の高校の生徒に、高校での再チャレンジの場と必要と感じられる学びの教育課程の可能性を提示する点で社会的意義を持つ。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2024 2023 2022 2018

All Journal Article (2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 小規模な「教育困難高校」における教育課程の特色と課題の考察-「学校設定教科・科目」を中心に-2024

    • Author(s)
      山田朋子
    • Journal Title

      『教育行財政研究集録』 早稲田大学教育・総合科学学術院 教育行財政研究室

      Volume: 19号 Pages: 66-84

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高校改革と「多様性」の実現に関する研究序説-「教育困難高校」における「基礎学力の定着(学び直し)」の調査報告-2022

    • Author(s)
      山田朋子
    • Journal Title

      教育行財政研究集録

      Volume: 第17号 Pages: 49-66

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 高校統廃合と「学びの選択肢」の保障に関する一考察-学科課程再編を中心に-2023

    • Author(s)
      山田朋子
    • Organizer
      日本学校教育学会第37回研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「教育困難高校」における教育課程の特色と課題に関する考察 -小規模校での学校設定教科・科目に着目して-2022

    • Author(s)
      山田朋子
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 教育困難高校における 「学び直し・基礎学力の定着」に関する取組と課題-全国アンケート調査から-2018

    • Author(s)
      山田朋子
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi