• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical research on school support by the government in response to the diversification of school governance

Research Project

Project/Area Number 18K02301
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

FUKUMOTO Michiyo  東京学芸大学, 教育学研究科, 教授 (40387410)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords学校ガバナンス / 学校支援 / ニュージーランド / 指導主事養成 / 養成指標 / 研修プログラム
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to add the perspective of "responding to diversifying school governance" to the school support research so far, and from that perspective, reexamine the components necessary for the school support system by the government and support the system. The purpose is to consider how to build the competence of school supporters. Therefore, in this study, an empirical comparison between Yokohama City, which has built a school support system that emphasizes the school support function of the supervisor, and New Zealand (NZ), which has already formed a strategic school improvement support system.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の特色と意義の第一は、学校支援を学校評価の連動という観点からとらえ、かつ対処療法的な学校支援から、継続的かつ根本的な学校改善に資する戦略的学校支援システムの構築に重点を置いている点である。第二に、本研究がNZの学校支援システムを研究対象としている点である。NZでは2000年代初頭にはすでに学校支援の類型化を図り、学校改善に向けてのターゲットが絞り込まれている。「支援の在り方」が混在している日本とNZとの比較研究を行うことで、一歩先を見た戦略的学校改善支援システムの開発が可能となる。こうした意味で、学校支援システム研究においてNZの学校支援システムは不可欠な研究対象と言える。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] スクールリーダー教育に関する海外の動向―ニュージーランドを事例として―2020

    • Author(s)
      福本みちよ
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 62 Pages: 155-157

    • NAID

      130008062224

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] ニュージーランド教育研究のこれまでの成果と今後への期待2019

    • Author(s)
      福本みちよ
    • Journal Title

      オセアニア教育学会『オセアニア教育研究』

      Volume: 25 Pages: 25-28

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] ニュージーランドにおける学校ガバナンス改革2018

    • Author(s)
      福本みちよ
    • Journal Title

      オセアニア教育学会『オセアニア教育研究』

      Volume: 24 Pages: 1-11

    • NAID

      40021832809

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] スクールリーダー教育に関する海外の動向 -ニュージーランドを事例として-2019

    • Author(s)
      福本みちよ
    • Organizer
      日本教育経営学会 第59回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「学校における働き方改革」の先進事例と改革モデルの提案2019

    • Author(s)
      藤原文雄/福本みちよ他
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761925130
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi