• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Basic research on postwar history of school: Toward a new description of postwar education history

Research Project

Project/Area Number 18K02302
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionHitotsubashi University

Principal Investigator

KIMURA Hajime  一橋大学, 大学院社会学研究科, 教授 (60225050)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords境界線 / 学校史 / 夜間中学 / 定通教育 / 外国人学校 / 生活指導 / 職業指導 / 工業高校 / 職業教育 / 公教育 / 学校の境界線 / ケア / 朝鮮学校 / 道徳教育 / 技術教育 / 学校化社会 / 境界線の学校史
Outline of Final Research Achievements

This study considers the history of schooling through a focus on the peripheries and fringes of the schooling system that supported the formative process of postwar Japan’s schooling society, with a view to discovering new descriptions of postwar education history. It was the schools and school domains on the peripheries and fringes of the schooling system that addressed the challenges faced by mainstream schools head-on, including how to decide who should be subject to compulsory education, what to do about the education of people of different nationalities living in Japan, and whether moral education is possible. This study presents a history of postwar schooling from a perspective previously overlooked in the history of education, which has focused on the postwar institutionally mainstream schools called ichijoko (“clause one schools”).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今日、学校システムが相対化されるような大きな転換点にある。本研究は、こうした状況のなかで学校化社会を築き上げた戦後の学校システムをこれまでとは違う見方で検討し、そのメカニズムの一端を示した。この問題は戦後の教育システムだけではなくその基盤には「日本の学校」を作り上げた近代日本の学校システムに土台をもつ問題であり、さらに近代学校システムにまで遡って、それらを構造的に把握することが必要である。本研究はそうした仮説を持って、これまで注目されてこなかった学校や学校が内包する諸領域に光を当てて検討した。今後の新しい研究の方向性を示すものである。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] The profile of technical schools in the prewar Tokyo and its reference data2020

    • Author(s)
      山田宏(研究協力者)
    • Journal Title

      技術教育学の探求

      Volume: 21 Pages: 55-88

    • DOI

      10.18999/bulitv.21.55

    • NAID

      120007168391

    • ISSN
      2189-6348
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/31124

    • Year and Date
      2020-10-31
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 人口・ペダゴジー・境界線:教育制度の社会史の構想と展開2020

    • Author(s)
      木村元
    • Journal Title

      <教育と社会>研究

      Volume: 30号 Pages: 39-43

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育機会確保法制定後の夜間中学を巡る動向と課題2020

    • Author(s)
      江口怜
    • Journal Title

      和歌山信愛大学教育学部紀要

      Volume: 第1巻 Pages: 63-74

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 隠れたカリキュラムとIPE導入の意義:教育のコミュニケーションの構造を踏まえて2019

    • Author(s)
      木村元
    • Journal Title

      保健医療福祉連携

      Volume: 第12巻第2 号 Pages: 79-87

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 工業高校生の学力の推移とその特徴-文部省「全国学力調査」と東京都「高等学校入学者選抜状況調査」による検証-2019

    • Author(s)
      山田宏
    • Journal Title

      技術教育研究

      Volume: 78号 Pages: 38-45

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「教科としての「職業」-高等学校普通科における職業教科の系譜-2019

    • Author(s)
      山田宏
    • Journal Title

      <教育と社会>研究

      Volume: 29号 Pages: 13-24

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「公立学校的」存在としての朝鮮学校:愛知県朝鮮学校の新設・移転・統廃合2018

    • Author(s)
      呉永鎬
    • Journal Title

      世界人権問題研究センター研究紀要

      Volume: 23 Pages: 295-344

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「特別の教科 道徳」の危険性と向き合う : 〈真正の教科〉という選択について2018

    • Author(s)
      神代健彦
    • Journal Title

      歴史評論

      Volume: 819 Pages: 16-27

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 1960年代後半の職業教育における小学科の多様化:政策をめぐる言説と多様化の実態2018

    • Author(s)
      山田宏
    • Journal Title

      産業教育学研究

      Volume: 49-1 Pages: 11-18

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 昭和19年度、商業学校の工業学校等への一斉転換ー東京都における実態とそこでの生徒たちー2020

    • Author(s)
      山田宏(研究協力者)
    • Organizer
      教育史学会第64回大会(WEB開催)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 専攻学科別に見た高専卒業者の学校経験と職業経験の特徴2019

    • Author(s)
      山田 宏
    • Organizer
      日本産業教育学会 第60回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Research Trends on Education in Japan2019

    • Author(s)
      Hajime Kimura
    • Organizer
      韓国・忠南大学特別講演
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 朝鮮学校の歴史と機能:闘争と創造のなかの脱植民地化2018

    • Author(s)
      呉永鎬
    • Organizer
      ソウル大学国際シンポジウム「在日同胞朝鮮学校の民族教育」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 尼崎市立朝鮮学校における「不正常」な教育2018

    • Author(s)
      呉永鎬
    • Organizer
      教育史学会第62回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 朝鮮学校の歴史と現状:継続する植民地主義の中で2018

    • Author(s)
      呉永鎬
    • Organizer
      韓国・忠南大学特別講演
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] なぜ通信制高校は増えたのか2018

    • Author(s)
      内田康弘・神崎真実・土岐玲奈・濱沖敢太郎
    • Organizer
      日本教育社会学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後夜間中学における障害者の就学実態:1970年代を中心に2018

    • Author(s)
      江口怜
    • Organizer
      日本教育学会第77回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 後職業教育論の再検討: 民間教育運動の複線化構想に焦点をあてて2018

    • Author(s)
      松田洋介
    • Organizer
      教育目標・評価学会第29回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 工業教育機関における知識・能力習得とその有用性:工業高校、工業高専、大学工学部、工学系大学院で何が違うのか2018

    • Author(s)
      山田宏
    • Organizer
      日本産業教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後初期の高等学校学習指導要領の実施状況:特に工業科の教育課程に着目して2018

    • Author(s)
      山田宏
    • Organizer
      教育史学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 高校進学時の学科選択が職業生活とその意識に及ぼす影響:職業・処遇と意識の乖離をめぐって2018

    • Author(s)
      山田宏
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 境界線の学校史ー戦後日本の学校化社会の周縁と周辺2020

    • Author(s)
      木村元、江口怜、濱沖敢太郞、呉永鎬、神代健彦、松田洋介、山田宏
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130513555
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 『障害児の共生教育運動―養護学校義務化反対をめぐる教育思想:第13章 教育学における応答―少数の教育学者たちによる理論的挑戦』(江口怜)2019

    • Author(s)
      小国喜弘、渡邊真之、高橋沙希、中田圭吾、末岡尚文、坂元秋子、柳準相、邊見信、佐伯拓磨、二見総一郎、石神真悠子、鈴木康弘、江口怜、柏木睦月
    • Total Pages
      352
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 朝鮮学校の教育史:脱植民地化への闘争と創造2019

    • Author(s)
      呉永鎬
    • Total Pages
      408
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750348162
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 高専教育の発見:学歴社会から学校歴社会へ2018

    • Author(s)
      矢野眞和・濱中義隆・浅野敬一・林川友貴・山田宏・李敏・小黒恵
    • Total Pages
      233
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      9784000229593
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi