• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a core curriculum to improve the information utilization ability of elementary school students in the next course of study

Research Project

Project/Area Number 18K02308
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKumamoto University

Principal Investigator

Maeda Yasuhiro  熊本大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (30803308)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords情報教育 / 情報活用能力 / コアカリキュラム / プログラミング教育 / 資質・能力 / タブレット型端末 / ICTの活用 / タキソノミーテーブル / 情報モラル / プログラミング / 次期学習指導要領
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop a core curriculum for information education that can be used in public elementary schools.
First, the indicators of information utilization ability can be organized into four categories, "basic operations, etc.", "information utilization in problem solving / inquiry", "programming", and "information morals / information security", and incorporated into the curriculum. It was.Regarding programming education, we have developed a basic curriculum that allows students to learn basic skills in 1 to 2 hours a year, and then use those skills to study for 1 to 2 hours in a unit such as a subject.Furthermore, we have developed a curriculum centered on the textbook unit of the Japanese language department so that we can systematically develop the ability to utilize information.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,公立小学校において活用できる情報教育コアカリキュラムを開発することを目的としたものである。
開発されたカリキュラムは、国語科を柱として情報活用能力の基盤を育てながら、他の教科等に応用・発展させていくものであり、多くの公立小学校でも活用できる内容になっている。実際に熊本市のモデル校で実証しており、学年が上がるに従って技能の積み上げができるようになっている。なお、本カリキュラムは、熊本市教育センターのWebサイト(http://www.kumamoto-kmm.ed.jp)に解説の動画付きで掲載されている。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Presentation (4 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Presentation] ICT教育モデルカリキュラムの開発 熊本市立小中学校におけるICTモデルカリキュラムの開発の経緯とその構想2021

    • Author(s)
      前田康裕
    • Organizer
      AI時代の教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報活用能力の向上を図るコアカリキュラムの開発Ⅲ2020

    • Author(s)
      前田康裕、田中康平
    • Organizer
      日本教育メディア学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報活用能力の向上を図るコアカリキュラムの開発Ⅱ2019

    • Author(s)
      前田康裕、田中康平
    • Organizer
      日本教育メディア学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 情報活用能力の向上を図るコアカリキュラムの開発Ⅰ2018

    • Author(s)
      前田康裕、田中康平
    • Organizer
      日本教育メディア学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] GIGAスクール時代の学びを拓く! PC1人1台授業スタートブック2021

    • Author(s)
      中川一史・赤堀侃司編著、前田康裕 他 著
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324109199
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 熊本市版ICT教育モデルカリキュラム

    • URL

      http://www.kumamoto-kmm.ed.jp/contents/model.html

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 熊本市教育センター公式チャンネル

    • URL

      https://www.youtube.com/channel/UCiZULL4BKLGwH8PXXRWJ7fw

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi