• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Historical Study on 'Cooperation between School and Home' at the Affiliated Primary School of Tokyo Prefectural Aoyama Normal School

Research Project

Project/Area Number 18K02314
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

Yamanashi Aya  慶應義塾大学, 文学部(三田), 教授 (40439237)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords学校と家庭の連絡 / 通信誌を介した学校の保護者に対する教育 / 社会改良の起点としての「学校と家庭の連絡」 / 戦時下における「学校、家庭、地域の連絡協力関係」 / 「学校と家庭の連絡」の目的に関する地域差 / 小学校教員による地域社会の組織化 / 広島県における小学校を中心とした社会教育的活動 / 海外移民と「学校と家庭の連絡」 / 疎開下における「学校と家庭の連絡」 / 学校 家庭 地域の連絡協力関係 / 小学校における保護者向け通信誌の発行 / 集団疎開下における学校と家庭の連絡 / 疎開者による「地域」の発見と認識 / 東京第一師範学校附属国民学校における学童集団疎開 / 疎開受け入れ地域との関係性の構築 / 疎開受け入れ地域間の連絡協力関係 / 学校を取り巻く「地域」の認識 / 従来の学校教育の相対化 / 疎開児童「母の会」の活動 / 「学校と家庭の連絡」の歴史的変遷 / 保護者向け通信誌による保護者の組織化 / 「学校と家庭の連絡」における社会教育的機能 / 1920~30年代における東京府の小学校教育 / 家庭向け通信誌発行の一般化 / 「学校と家庭の連絡」の模索 / 教員と保護者のコミュニケーションの個別化 / 「学校と家庭の連絡」の教育的意義への疑義 / 学校と家庭の齟齬 / 家庭通信発行の嚆矢 / 保護者会の組織とその問題点 / 母の会の組織 / 学校、家庭間の非対称性 / メディアを利用した教育的働きかけ / 戦時下における学校と家庭の関係
Outline of Final Research Achievements

This study aims to explore the historical development of the concept of 'co-operation between school and home' by examining school publications for parents and educational materials from the Affiliated Primary School of Tokyo Prefectural Aoyama Normal School from the 1900s to 1945. The research shows that the concept of 'co-operation between school and home' not only increased parental awareness of their educational responsibilities and the importance of collaborating with schools for their children's education, but also initiated connections with the development of local communities by establishing cooperative relationships between schools and homes as a foundation for social reforms.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は、従来明治~大正初期に限定されて論じられる傾向があった「学校と家庭の連絡」の理念と実践について、明治中期(1900年代)から第二次世界大戦直後までの長期間にわたって一師範学校附属小学校を定点観測しつつ歴史実証的に明らかにしたことである。「学校と家庭の連絡」に取り組む経緯を地域差も含めて検討したことにより、「学校と家庭の連絡」は保護者の教育責任を自覚させるだけでなく、社会改良の起点とする意図があったことが示された。本研究の学術的意義は、学校がその役割を内部に留めることなく、社会的な視野で学校教育の意義を捉えようとする発想を胚胎していたことを明らかにした点にある。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 疎開者による「地域」の発見―疎開生活における学校・家庭・地域の連絡・協力関係―2022

    • Author(s)
      山梨 あや
    • Journal Title

      社会教育学研究

      Volume: 59

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 戦時下における「学校と家庭の連絡」2021

    • Author(s)
      山梨 あや
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Conference of Japanese Educational Research Association

      Volume: 80 Issue: 0 Pages: 9-10

    • DOI

      10.11555/taikaip.80.0_9

    • NAID

      130008107064

    • ISSN
      2433-071X
    • Year and Date
      2021-08-16
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 東京府青山師範学校附属小学校における「学校と家庭の連絡」の模索 明治後期から大正初期を中心に―2021

    • Author(s)
      山梨 あや
    • Journal Title

      日本教育史学会紀要

      Volume: 11 Pages: 45-64

    • NAID

      40022561039

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Print Media as a Means of Education: How Can School Established the Relationship with Home/Parents?2018

    • Author(s)
      Aya Yamanashi
    • Journal Title

      Print Media and Social Communication

      Volume: - Pages: 29-42

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 広島県師範学校附属小学校における「学校と家庭の連絡」への取り組み 児童保護者団の活動を中心に2023

    • Author(s)
      山梨 あや
    • Organizer
      日本教育学会第82回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 通信誌を介した「学校と家庭の連絡」の模索―明治期小学校における取り組みを中心に―2022

    • Author(s)
      山梨 あや
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 疎開者による「地域」の発見―学校・家庭・地域の連絡・協力関係―2022

    • Author(s)
      山梨 あや
    • Organizer
      日本社会教育学会第69回大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 戦時下における「学校と家庭の連絡」―東京第一師範学校男子部附属国民学校を事例として―2021

    • Author(s)
      山梨 あや
    • Organizer
      日本教育学会第80回大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 戦間期日本における「学校と家庭の連絡」の模索 東京府青山師範学校附属小学校を事例として2020

    • Author(s)
      山梨あや
    • Organizer
      日本教育学会第79回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Why Japanese primary schools tried to establish a cooeprative relationship between school and home? Based on the pamphlets published by the primary school attached to Tokyo Prefectural Aoyama Normal School in the 1930s2019

    • Author(s)
      Yamanashi, Aya
    • Organizer
      2019 WERA Focal Meeting, Tokyo, Japan
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 東京府師範学校附属小学校における「学校と家庭の連絡」―1910年代から20年代にかけての「学校家庭通信」を手がかりに―2018

    • Author(s)
      山梨あや
    • Organizer
      教育史学会第62回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Print Media as a Means of Education: How Can School Established the Relationship with Home/Parents?2018

    • Author(s)
      Aya Yamanashi
    • Organizer
      International Co-seminar by Yonsei University and Keio University
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi