• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Lifelong learning practices and the collaborative structure of the public administration and non-profit sector in Denmark

Research Project

Project/Area Number 18K02317
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionMeiji Gakuin University

Principal Investigator

SAKAGUCHI Midori  明治学院大学, 社会学部, 教授 (10339575)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords生涯学習政策 / デンマーク / NPOと行政の協働 / ボランタリーセクター / 若者支援 / 生涯学習実践 / 行政とNPOの協働 / 通学制国民高等学校 / 非営利セクター
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to identify the structure of the practice by taking Danish lifelong learning practices, for example, that support young people through various non-formal educational institutions. The findings revealed three points. First, that measures to help young people are put into practice in the form of applications to EU programs by city officials and heads of educational institutions. Secondly, it was found that in the case of Denmark, non-profit organizations have more continuity as actors in implementing such programs. It was also found that the presence of such non-profit organizations establishes the collaboration mechanism chosen as the structure of practice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

若者支援については、教育学においては、社会福祉学との接近により、予防・介入・補償といった取り組みを必要とする早期離学者問題として定式化されつつある。他方で、社会教育学・生涯学習論においては、社会的包摂の観点から、より包括的な成人学習制度の構築の必要性とともに語られる。本研究では、これらの両者に対して、行政とNPOの協働という仕組みがひとつの応答になることを、デンマークの取り組みを事例に提示した。ただし、この手法の日本社会への応用可能性については、十分に検討できなかった。今後の課題として、引き続き調査研究する必要があると考える。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (5 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Journal Article] 学習都市というフレームワーク2023

    • Author(s)
      坂口緑
    • Journal Title

      月刊公民館

      Volume: 788 Pages: 4-8

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 外国人住民との共生社会を目指した地域づくりはどうすればよいか2023

    • Author(s)
      坂口緑
    • Journal Title

      社教情報

      Volume: 88 Pages: 4-8

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] デンマークの高等教育における大学の自律性と研究体制2022

    • Author(s)
      坂口緑
    • Journal Title

      北ヨーロッパ研究

      Volume: 17 Pages: 11-15

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習都市の政策と実践2022

    • Author(s)
      坂口緑
    • Journal Title

      社会教育

      Volume: 918 Pages: 20-25

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生涯学習・社会教育事業と多文化共生施策が交差する時──大阪府大阪市の場合2022

    • Author(s)
      坂口緑
    • Journal Title

      明治学院大学社会学部付属研究所年報

      Volume: 52 Pages: 3-15

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 2030年代の生涯学習社会を構想する2021

    • Author(s)
      坂口緑
    • Journal Title

      日本生涯教育学会年報

      Volume: 41

    • NAID

      40022768127

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 京都市における在日外国人教育と地域福祉──潮流の併存から地域・多文化交流ネットワークへ2021

    • Author(s)
      元森絵里子・坂口緑
    • Journal Title

      明治学院大学社会学部付属研究所年報

      Volume: 51 Pages: 191-212

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] グローバル社会における生涯学習振興の課題2020

    • Author(s)
      坂口緑
    • Journal Title

      社会教育

      Volume: 1月号 Pages: 20-24

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育のヨーロッパ化は何をもたらすのか2020

    • Author(s)
      坂口緑
    • Journal Title

      生涯学習・社会教育研究ジャーナル

      Volume: 12号 Pages: 59-75

    • NAID

      40022205945

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学びから生まれるシビックエンゲージメントによる持続可能なまちの構築2020

    • Author(s)
      山川肖美・三浦浩之・坂口緑
    • Journal Title

      社会教育

      Volume: 3月号 Pages: 30-41

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] NPO法施行20周年とこれからの社会2018

    • Author(s)
      坂口緑
    • Journal Title

      社会教育

      Volume: 12月号 Pages: 30-34

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 誰がパイプラインをつなぐのか──デンマーク・通学制国民高等学校の事例2018

    • Author(s)
      坂口緑
    • Journal Title

      日本生涯教育学会論集

      Volume: 39 Pages: 73-82

    • NAID

      40021754213

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] New Wave of Learning Cities in Japan2022

    • Author(s)
      Midori Sakaguchi
    • Organizer
      ASEM Lifelong Learning Hub Research Network 6 workshop
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 北欧諸国の高等教育における学問の自由と研究体制:デンマークの場合2021

    • Author(s)
      坂口緑
    • Organizer
      北ヨーロッパ学会2021年度学会大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 多文化社会と教育/学習問題における連続性と制度化──川崎市と京都市の事例から2020

    • Author(s)
      坂口緑
    • Organizer
      日本生涯教育学会第41回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教育プログラムとしての『内なる国際化』プロジェクト2020

    • Author(s)
      野沢慎司・坂口緑
    • Organizer
      大学教育における「海外体験学習」研究会(JOELN)2020年度年次大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Lifelong Learning in Japan in the light of European Perspective, in: Symposium, Challenges in Promoting Lifelong Learning in Globalized World: Critical analysis of Japanese case from comparative perspectives2019

    • Author(s)
      Midori SAKAGUCHI
    • Organizer
      WERA 2019, Tokyo
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The new potential function of non-formal education in Nordic countries: a case of Daghøjskole in Denmark,2019

    • Author(s)
      Midori SAKAGUCHI
    • Organizer
      The 47th Congress of NERA
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Gruntvig’s Influence on Japan,2018

    • Author(s)
      Midori SAKAGUCHI
    • Organizer
      Lands of the Living Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 社会的統合と生涯学習2018

    • Author(s)
      坂口緑
    • Organizer
      日本生涯教育学会第39回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 生涯学習と地域づくりのハーモニー2023

    • Author(s)
      田中雅文・柴田彩千子編
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762032158
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] フォルケホイスコーレのすすめ2022

    • Author(s)
      矢野 拓洋・松浦 早希・松永 圭世・真庭 伸悟・一般社団法人IFAS編
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      花伝社
    • ISBN
      9784763420251
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] デンマーク式生涯学習社会の仕組み2022

    • Author(s)
      坂口緑・佐藤裕紀・原義彦・原田亜紀子・和気尚美編著
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      ミツイバブリッシング
    • ISBN
      9784907364274
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 内なる国際化に向けた生活保障システムの再編2021

    • Author(s)
      野沢慎司・藤川賢・元森絵里子・坂口緑 編
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      明治学院大学社会学部付属研究所特別推進プロジェクト2017-2019
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 社会教育経営論2021

    • Author(s)
      国立教育政策研究所社会教育実践研究センター編
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 近代デンマークの精神を学ぶ──N.F.S.グルントヴィ、フォルケホイスコーレ、福祉社会2019

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Funded Workshop] Learning the Spirit of Modern Denmark2019

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi