• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A comparative historical study on the change from monolingualism to plurilingualism in language education

Research Project

Project/Area Number 18K02322
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionSoai University

Principal Investigator

Hasegawa Seiichi  相愛大学, 人文学部, 教授 (40269824)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 越水 雄二  同志社大学, 社会学部, 准教授 (40293849)
北澤 義之  京都産業大学, 国際関係学部, 教授 (90257767)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords単一言語主義 / 複言語主義 / 単言語主義 / 言語教育 / コードスイッチ / アラビア語 / ダイバーシティ / 多言語状況
Outline of Final Research Achievements

In this study, we consider about the change to plurilingualism in Japan, France, and arab region. On arab region, we paid attention to pluralistic actual usage of Arabic. Possibility of occurrence of plurilingual state―various code switches between Arabic speakers, or between Arabic speakers and foreign language speaker―has shown. In France, the change from monolingualism(standard French only)to plurilingualism. In many elementary schools, English is selected as modern language, but The risk of overemphasizing English is lower than in Japan. In Japan, Japanese and English are considered important by national education policy of Japanese. Change towards plurilingualism is not progressing.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、日本、フランス、アラブ地域という3つの地域に関する考察・調査を相互検討する《三角測量》の方法により、言語に関する現代的な変化について、単一言語主義から複言語主義への変容という視点から、検討したものである。本研究では、言語を既成のシステムとしてではなく、言語プラクティス(言語行動)としてとらえ、日本、フランスにおいては、国語としての日本語、フランス語と国際語としての英語との関係を、また、アラブ地域においては、地域内の広域語としてのアラビア語の構造変化や国際語としての英語との関係を視野に入れて、各地域での近代から後期近代への言語教育の歴史的変容を比較考察することを目的とした。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) Presentation (1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 書評 末近浩太 『中東政治入門』ちくま新書2021

    • Author(s)
      北澤義之
    • Journal Title

      『改革者』労使研

      Volume: 2021年2月号 Pages: 62-62

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] コラム「集団礼拝と感染症」2020

    • Author(s)
      北澤義之
    • Journal Title

      『改革者』労使研

      Volume: 2020年6月号 Pages: 51-51

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Diwan as a public space in Jordan2018

    • Author(s)
      Yoshoiyuki Kitazawa
    • Organizer
      WOCMES Seville
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 世界の社会福祉 第11巻2020

    • Author(s)
      北澤義之、岩崎えり奈編
    • Total Pages
      353
    • Publisher
      旬報社
    • ISBN
      9784845115983
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] Contemporary Issues in International Political Economy2019

    • Author(s)
      Yoshiyuki Kitazawa,Fu-Lai Tony Yu, Diana S. Kwan eds
    • Total Pages
      412
    • Publisher
      Palgrave Macmillan
    • ISBN
      9789811364624
    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi