• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the recovery and revitalization of communities and schools triggered by the Great East Japan Earthquake and how to respond to a society with a declining population

Research Project

Project/Area Number 18K02327
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionAkita University

Principal Investigator

Satoh Shuji  秋田大学, 教育学研究科, 教授 (70225944)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 広美  東京家政学院大学, 現代生活学部, 教授 (20205959)
谷 雅泰  福島大学, 人間発達文化学類, 教授 (80261717)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords東日本大震災 / 豪雨災害 / 教育復興 / 復興教育 / 北海道胆振東部地震 / 熊本地震 / 震災遺構 / 水俣病 / 人口減少社会 / 危機管理 / 九州北部豪雨 / 西日本豪雨
Outline of Final Research Achievements

We conducted interviews with school and board of education officials in areas affected by the Great East Japan Earthquake, the Hokkaido and the Kumamoto earthquakes, the northern Kyushu and the western Japan torrential rains, etc.. We sorted out and analized the situation and issues before, during, and after the disaster. Reconstruction of the disaster-stricken areas progressed, with the return of the local government, residents, and schools. The establishment of schools were based on new concepts. However, it cannot be said that the experience of the Great East Japan Earthquake has been utilized in other regions, and on the contrary, its memory has faded and interest has declined. In addition, the declining birthrate and declining population cast a shadow over the region.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2011年3月の東日本大震災から12年が過ぎ、その後も北海道、熊本で規模の大きな地震が起き、さらに各地で中小規模の地震が続いているが、来たるべき南海・東南海地震、直下型地震などへの備えは十分に整っているとは言えず、逆に大震災の風化、関心の低下は顕著となっている。本研究は12年間を経た被災地の学校や教職員、子どもたちの状況を丹念に聴き取ることで、統計的な大量調査では分からない実態を明らかにできた。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (24 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (1 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 東日本大震災後における復興教育実践に関する考察2023

    • Author(s)
      佐藤修司
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部研究紀要・教育科学

      Volume: 78 Pages: 35-42

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育の力にまつべきもの2023

    • Author(s)
      佐藤広美
    • Journal Title

      教育

      Volume: 924 Pages: 14-20

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本植民地教科書にみる「アジア民衆像」2023

    • Author(s)
      佐藤広美
    • Journal Title

      日本植民地教育史研究年報

      Volume: 25 Pages: 12-16

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「地球時代に生きる」とは何か2022

    • Author(s)
      佐藤広美
    • Journal Title

      教育

      Volume: 918 Pages: 76-83

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 勝田守一と「教育的価値」2022

    • Author(s)
      佐藤広美
    • Journal Title

      教育

      Volume: 913 Pages: 55-61

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 教職員一人一人の学校参画意識を高めるマネジメント―学校の教育力の向上に向けた校内研修の在り方―2022

    • Author(s)
      伊藤充敏・佐藤修司
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部紀要(教育科学)

      Volume: 77 Pages: 59-67

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 秋田県教職キャリア指標を活用した校内研修の在り方の一考察2022

    • Author(s)
      正木敬・佐藤修司
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

      Volume: 44 Pages: 51-62

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的障害者に対する青年期教育の多様性 ―高等部本科から福祉型専攻科への教育課程の接続に関する議論―2022

    • Author(s)
      髙橋純一・谷雅泰・青木真理
    • Journal Title

      髙橋純一・谷雅泰・青木真理

      Volume: 5 Pages: 43-51

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 東日本大震災被災地への研修旅行の教育的な意義と効果-秋田大学教育学研究科の改組と教職大学院の発足を契機とした取り組み-2021

    • Author(s)
      佐藤修司
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部教師力高度化プロジェクト研究集録

      Volume: 7 Pages: 5-12

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 災禍に向きあう教育―私の教育学入門(上)2021

    • Author(s)
      佐藤広美
    • Journal Title

      教育

      Volume: 901 Pages: 80-87

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 災禍に向きあう教育―私の教育学入門(下)2021

    • Author(s)
      佐藤広美
    • Journal Title

      教育

      Volume: 904 Pages: 82-89

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 芦田恵之助と朝鮮第2期普通学校国語読本の編纂をめぐって2021

    • Author(s)
      佐藤広美
    • Journal Title

      植民地教育史研究年報

      Volume: 24 Pages: 14-31

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 東日本大震災から10年を経た教育復興の状況に関する考察2021

    • Author(s)
      佐藤修司
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部研究紀要

      Volume: 76 Pages: 27-38

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 災禍に向きあう教育(上)2021

    • Author(s)
      佐藤広美
    • Journal Title

      教育

      Volume: 901 Pages: 80-87

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 東日本大震災からの10年とこれから2020

    • Author(s)
      佐藤修司
    • Journal Title

      教育

      Volume: 902 Pages: 6-11

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 宮城の状況から見える震災後の子どもと学校2020

    • Author(s)
      佐藤修司、渡辺孝之、近藤裕美、瀬成田実
    • Journal Title

      教育

      Volume: 902 Pages: 12-23

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「三つ編み」の学び-学問を自己の社会に結ぶ2020

    • Author(s)
      佐藤広美
    • Journal Title

      教育

      Volume: 890 Pages: 59-66

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] コロナ禍に向きあう教育2020

    • Author(s)
      佐藤広美
    • Journal Title

      教育

      Volume: 890 Pages: 53-59

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] コロナ禍の中の教育を考える2020

    • Author(s)
      佐藤広美
    • Journal Title

      歴史地理教育

      Volume: 917 Pages: 16-21

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 頻発する豪雨災害に対する学校の対応と課題2020

    • Author(s)
      佐藤修司
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部紀要教育科学

      Volume: 75 Pages: 25-33

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 災前と災後が交錯するなかで学校は2019

    • Author(s)
      佐藤修司
    • Journal Title

      教育

      Volume: 876 Pages: 57-72

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 被災地・宮城での学校統合の進行と心のケア2019

    • Author(s)
      渡辺孝之
    • Journal Title

      教育

      Volume: 876 Pages: 73-77

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 語り継ぎ、動き出す中高生2019

    • Author(s)
      瀬成田実
    • Journal Title

      教育

      Volume: 876 Pages: 78-82

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 震災から8年、福島の現在、そして未来へ2019

    • Author(s)
      谷雅泰
    • Journal Title

      教育

      Volume: 876 Pages: 83-90

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 豪雨災害と学校の課題2019

    • Author(s)
      佐藤修司
    • Organizer
      教育科学研究会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 戦後教育学と戦争体験2021

    • Author(s)
      佐藤広美
    • Total Pages
      241
    • Publisher
      大月書店
    • ISBN
      9784272412600
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 災禍に向きあう教育2019

    • Author(s)
      佐藤広美
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      新日本出版社
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi