• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Freinet Education in Modern Secondary Education

Research Project

Project/Area Number 18K02328
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionThe Open University of Japan (2022-2023)
Chiba University (2018-2021)

Principal Investigator

Kataoka Yoko  放送大学, 千葉学習センター, 特任教授 (80226018)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 瓦林 亜希子  都留文科大学, 教養学部, 准教授 (10780249)
山田 綾  四天王寺大学, 教育学部, 教授 (50174701)
佐藤 隆  都留文科大学, 教養学部, 特任教授 (70225960)
LEROUX Brendan  帝京大学, 外国語学部, 准教授 (80610203)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywordsフレネ教育 / 新教育 / 中等教育 / 学習の個別化 / 学習の協同 / フレネ
Outline of Final Research Achievements

Freinet Education is a new education that aims to shift from teacher-led and professor-centered school education to one that respects children's independent and free expression based on their interests and concerns. However, Freinet Education, which has been practiced in kindergartens and elementary schools around the world, has not been implemented in junior high and high schools. One of the reasons for this is the controversy about the systematics of learning and teacher leadership in Freinet Education. In this context, CLEF (College Lycee Experimental Freinet) has been conducted since 2008 in a public middle school and a high school in La Ciotat, France.
Through school observations and interviews, we have identified how CLEF attempts to link the systematization of learning and teacher leadership with respect for independent and free expression based on students' independent interests.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本では中学生の不登校の増加が深刻である。その背景の一つには、高校入試での選抜によるプレッシャーでしかたなく勉強するための学校の授業のつまらなさや、わからなさがある。フレネ教育をはじめとする新教育は、小学校などでは取り入れやすいが中学高校では教科の系統性が重視され教師主導の授業から脱しにくいため広がらなかった。そうした中、フランスの中学・高校での実験的フレネ教育の実践は、生徒の関心を引き出しながら教科の系統性を組み立て直す可能性を追究しており、日本の中学校・高校の教育改革に大いなる示唆を与えるという点で学術的、社会的に意義がある。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (74 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (45 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (22 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 3 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 小学校教育実践をめぐる対話2024

    • Author(s)
      原田真知子 片岡洋子
    • Journal Title

      教育

      Volume: 937 Pages: 48-55

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 差異と複数生にひらく自治と学び・参加の往還2024

    • Author(s)
      山田綾
    • Journal Title

      生活指導

      Volume: 772 Pages: 26-29

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生きることにつながる学びと参加―差異と複数生にひらく討議、対話・討論2024

    • Author(s)
      山田綾
    • Journal Title

      高校生活指導

      Volume: 217 Pages: 107-109

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] “表現者として自分の声を持つ”ことの重要性―猶原先生の発表からー2024

    • Author(s)
      瓦林亜希子
    • Journal Title

      フレネ教育研究会会報

      Volume: 119 Pages: 136-136

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] <書評>子どもが自ら生きたい人生を選び実現できる学校とは?(門脇厚司『大正自由教育が育てた力』岩波書店)2024

    • Author(s)
      瓦林亜希子
    • Journal Title

      教育

      Volume: 939 Pages: 104-105

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] enjoy!生活教育 学活編 小学5,6年生「学習内容を子どもが決定できる権利を尊重して - 音楽会での演奏曲を子どもたちで提案し選択する」2024

    • Author(s)
      瓦林亜希子、岡村保子
    • Journal Title

      生活教育

      Volume: 877 Pages: 38-45

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 誰もが自分らしく生きられる社会への教育2023

    • Author(s)
      片岡洋子
    • Journal Title

      たのしいスポーツ・体育

      Volume: 327 Pages: 56-59

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学生がジェンダーを自分の問題として考えるとき2023

    • Author(s)
      片岡洋子
    • Journal Title

      高校生活指導

      Volume: 216 Pages: 48-55

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 今,「評価」をどのように考えるのか―家庭科における「学び」と「評価」―2023

    • Author(s)
      山田綾
    • Journal Title

      家庭科研究

      Volume: 375 Pages: 4-7

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 人権の要としての「同意」2023

    • Author(s)
      片岡洋子
    • Journal Title

      教育

      Volume: 925号 Pages: 5-10

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 多様な大人と出会う学校を2023

    • Author(s)
      片岡洋子
    • Journal Title

      教育

      Volume: 927号 Pages: 88-91

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] フィンランドの教育からいま何を学び直すのか2023

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      たのしい体育・スポーツ

      Volume: 326号 Pages: 52-57

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「令和の日本型学校」と教師のゆくえ2023

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 928号 Pages: 5-13

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの自由な自己表現を尊重する生活綴方の歴史2023

    • Author(s)
      瓦林亜希子
    • Journal Title

      都留文科大学教職センター紀要

      Volume: 第8集 Pages: 104-109

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] ジェンダー・性の多様性と生活綴方2022

    • Author(s)
      片岡洋子
    • Journal Title

      作文と教育

      Volume: 500号 Pages: 16-20

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] フランス・ヴァンスのフレネ学校の教育理念と現在の実践2022

    • Author(s)
      瓦林亜希子
    • Journal Title

      フレネ教育研究会会報

      Volume: 118号 Pages: 25-31

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校・教室において「性の多様性を尊重する」とはどういうことか2022

    • Author(s)
      山田綾
    • Journal Title

      生活指導

      Volume: 763号 Pages: 35-42

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「性の多様性」と生活指導―「討議づくり」の可能性―2022

    • Author(s)
      山田綾
    • Journal Title

      生活指導

      Volume: 765号 Pages: 60-67

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「自己の育ち」と子ども理解2021

    • Author(s)
      片岡洋子
    • Journal Title

      教育

      Volume: 906号 Pages: 69-75

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] GIGAスクールで学校はどう変わるのか2021

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      子ども白書2021

      Volume: 2021年版 Pages: 78-83

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「評価」に管理される教育の時代2021

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 905 Pages: 50-56

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 深層の物語を読みとき、読みひらくということ : 権利に開かれた学びと参加2021

    • Author(s)
      山田綾
    • Journal Title

      生活指導

      Volume: 756

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 現代における教育実践記録2021

    • Author(s)
      片岡洋子
    • Journal Title

      教育

      Volume: 900号 Pages: 69-75

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] GIGAスクール構想と「主体的・対話的で深い学び」のゆくえ2021

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      さいたまの教育と文化

      Volume: 1月号 Pages: 25-28

    • NAID

      40022485306

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「令和の日本型学校教育」とはなにか2021

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 901号 Pages: 96-99

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「個別最適な学び」の何が問題か2021

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      世界

      Volume: 943号 Pages: 135-142

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの声に耳を傾け、待つことの大切さー「できない」の裏にある「やりたい」を見抜き支援する2021

    • Author(s)
      瓦林亜希子
    • Journal Title

      生活教育

      Volume: 860 Pages: 60-60

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 校内フリースクール 可能性と課題2020

    • Author(s)
      片岡洋子
    • Journal Title

      教育

      Volume: 892号 Pages: 48-49

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] つながり、学びあうためのオンライン2020

    • Author(s)
      片岡洋子
    • Journal Title

      教育

      Volume: 898号 Pages: 49-54

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] コロナが照射する日本の教育課題2020

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 898号 Pages: 6-14

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 性の多様性と人権を尊重する社会と教育へ2020

    • Author(s)
      片岡洋子
    • Journal Title

      千葉教育

      Volume: 661号 Pages: 4-5

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] いろいろな性を知り、自分をみつめる2019

    • Author(s)
      片岡洋子
    • Journal Title

      教育

      Volume: 884号 Pages: 96-97

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 自己を形づくることを支える 保育園、学童保育、少年刑務所で2019

    • Author(s)
      片岡洋子
    • Journal Title

      教育

      Volume: 885号 Pages: 33-41

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 専門職の誇りと自覚のありか2019

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 888号 Pages: 59-66

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 日仏の高等学校における教育課程改革2019

    • Author(s)
      瓦林亜希子
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 31号 Pages: 67-74

    • NAID

      40022473700

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] La valeur de bienveillance en education. Une cooperation France-Japon en "Pedagogie Freinet" 2(教育における「子どもをありのままに受け入れる」ことの意義ーフレネ教育における日仏間の協働的実践2)2019

    • Author(s)
      Henri-Luois GO, Akiko KAWARABAYASHI
    • Journal Title

      Les valeurs en education Transmission, conservation, novation [Laboratoire LISEC -Universite de Lorraine](仏ロレーヌ大学LISEC研究所紀要ー”教育における価値体系:発信と受信、そして革新”)

      Volume: 2019-2020 Pages: 256-274

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Compte-rendu d’experience pedagogique : sous-titrage de videos a l’aide des outils de YouTube2019

    • Author(s)
      ル ・ルー ブレンダン
    • Journal Title

      Bulletin des Rencontres Pedagogiques du Kansai

      Volume: 33号 Pages: 132-136

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育における「子どもをありのままに受け入れる」ことの意義-フレネ教育における日仏間の協働的実践(原題はフランス語)2019

    • Author(s)
      Henri Louis GO, Akiko KAWARABAYASHI(アンリ=ルイ・ゴ、瓦林亜希子)
    • Journal Title

      仏ロレーヌ大学LISEC研究所紀要-”教育における価値体系:発信と受信、そして革新”(原題はフランス語)

      Volume: 2018-2019号 Pages: 143-154

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 恵那の生活綴方教育への歩み2018

    • Author(s)
      片岡洋子
    • Journal Title

      作文と教育

      Volume: 864号 Pages: 52-55

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 恵那の生活綴方教育への歩み第2回2018

    • Author(s)
      片岡洋子
    • Journal Title

      作文と教育

      Volume: 865 Pages: 52-55

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 恵那の生活綴方教育への歩み第3回2018

    • Author(s)
      片岡洋子
    • Journal Title

      作文と教育

      Volume: 866 Pages: 52-55

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 恵那の生活綴方教育への歩み第4回2018

    • Author(s)
      片岡洋子
    • Journal Title

      作文と教育

      Volume: 867 Pages: 52-55

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 書きことばと感情表現-生活実感を伝えあう2018

    • Author(s)
      片岡洋子
    • Journal Title

      教育

      Volume: 876号 Pages: 36-42

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師の仕事を枠づける文科省流資質能力論2018

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 6月号 Pages: 5-13

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育改革の新段階 追いつめられる教師たち2018

    • Author(s)
      佐藤隆
    • Journal Title

      教育

      Volume: 9月号 Pages: 68-76

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] CONFERENCE LA PERMANANCE DU COURANT PEDAGOGIQUE DE L "ECRITURE DE LA VIE " DANS LES ECOLES JAOINAISES APRES-GUERRE (講演:「戦後の教育改革と日本の学校における生活表現を大事にする教育実践の意義」)2024

    • Author(s)
      瓦林亜希子
    • Organizer
      LES JEUDIS DU JAPON, CYCLE DE CONFERENCES ORGANISE PAR L'INSTITフランス東洋研究所トゥールーズ支部主催講演会シリーズ:日本についての木曜日)(トゥルーズ大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 性の多様性の尊重における学校教育の現状と課題2023

    • Author(s)
      片岡洋子
    • Organizer
      日本臨床教育学会第13回研究大会(札幌学院大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] TOPIKの持続可能な発展に向けた他言語TESTとの比較-DELFの実績と評価を事例にー2023

    • Author(s)
      ル・ルー ブレンダン
    • Organizer
      第2回 TOPIK(韓国語能力検定試験)フォーラム(明治大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] パリ外国宣教会における上海の位置付け-日本で活動した宣教師を中心にー2023

    • Author(s)
      ル・ルー ブレンダン
    • Organizer
      キリスト教史学会 第74回大会(東北学院大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの自由な自己表現を尊重する生活綴方の歴史(発表は仏語)2022

    • Author(s)
      瓦林亜希子
    • Organizer
      フランス国立教師教育高等研究所主催国際シンポジウム)「学校での生きづらさー問われるべき現実」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 戦後日本の教育における生活綴方教育運動の継承(発表は仏語)2022

    • Author(s)
      瓦林亜希子
    • Organizer
      フランス・トゥールース大学外国文学・言語・文化学部日本語学科修士課程ゼミナール
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「評価」の観点から生活指導実践の価値を問う―インターセクショナルに現実を共に読むことから―2022

    • Author(s)
      山田綾
    • Organizer
      日本生活指導学会60回大会(東京都立大学)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 特別講演「フランス・ヴァンスのフレネ学校の教育理念と現在の実践」2022

    • Author(s)
      瓦林亜希子
    • Organizer
      フレネ教育研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] フランス植民地帝国の周辺-グアドループとニューカレドニアの日本人労働者による労働運動-2021

    • Author(s)
      ル ・ルー ブレンダン
    • Organizer
      グローバル・ヒストリーと比較史の交錯―フランス/アルジェリアと日本/朝鮮の植民地化・脱植民地化を中心に―
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] フランスの中等教育におけるフレネ教育の実践-CLEF と CCEF の事例を中心に-2021

    • Author(s)
      ル ・ルー ブレンダン
    • Organizer
      フレネ教育研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ヨーロッパにおけるフレネ教育の特異性―自然観、カリキュラム、教育運動の観点から2021

    • Author(s)
      瓦林亜希子
    • Organizer
      フレネ教育研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の植民地化と朝鮮の民族運動―「植民地戦争」の視点から2021

    • Author(s)
      愼 蒼宇、ル ・ルー ブレンダン(仏語翻訳/通訳)
    • Organizer
      植民地化・植民地支配・脱植民地化の比較研究 ―フランス・アルジェリア/日本・朝鮮関係を中心に―
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本への朝鮮人移住および強制動員の歴史とその法的地位―植民地期から解放直後を中心に―2021

    • Author(s)
      鄭 栄桓、ル ・ルー ブレンダン(仏語翻訳/通訳)
    • Organizer
      植民地化・植民地支配・脱植民地化の比較研究 ―フランス・アルジェリア/日本・朝鮮関係を中心に―
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「1965年体制」の現在地―2018年韓国大法院「10・30」判決から考える2021

    • Author(s)
      吉澤文寿、ル ・ルー ブレンダン(仏語翻訳/通訳)
    • Organizer
      植民地化・植民地支配・脱植民地化の比較研究 ―フランス・アルジェリア/日本・朝鮮関係を中心に―
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 1970年代以降のフランスにおけるアルジェリア戦争とその記憶の教育2021

    • Author(s)
      ウォルター・ブリュイエール=オステル、ル ・ルー ブレンダン(仏語翻訳/通訳)
    • Organizer
      植民地化・植民地支配・脱植民地化の比較研究 ―フランス・アルジェリア/日本・朝鮮関係を中心に―
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ヨーロッパにおけるフレネ教育の特異性ー自然観、カリキュラム、教育運動の観点から2020

    • Author(s)
      瓦林亜希子
    • Organizer
      日本フレネ教育研究会主催 フレネ教育入門講座 第3回発展編 I
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オランダの幼稚園・小学校におけるフレネ教育ー学校建築的観点から2019

    • Author(s)
      瓦林亜希子
    • Organizer
      日本生活教育連盟第71回夏季全国研究集会名古屋大会(名古屋大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] フランス・オランダのフレネ教育の現状2019

    • Author(s)
      瓦林亜希子
    • Organizer
      日本フレネ教育研究会(お茶の水女子大学附属小学校)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] シンポジウム「日本とフランス海外領土」趣旨説明2019

    • Author(s)
      ル・ルー ブレンダン
    • Organizer
      日本仏学史学会 第43回全国大会(明治大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] グアドループ島・レユニオン島・ギアナへの日本人労働者の派遣(計画)2019

    • Author(s)
      ル・ルー ブレンダン
    • Organizer
      日本仏学史学会 第43回全国大会(明治大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ニッケルと砂糖、金とコーヒー-フランスの植民地と日本人出稼ぎ移民-2018

    • Author(s)
      ル・ルー ブレンダン
    • Organizer
      日本移民学会第28回年次大会(南山大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 幕末-明治期のパリ外国宣教会の宣教活動2018

    • Author(s)
      ル・ルー ブレンダン
    • Organizer
      国文学研究資料館 日本関連在外資料調査研究・活用事業 バチカン図書館所蔵マリオ・マレガ収集文書調査研究・保存・活用 マレガプロジェクト(国文学研究資料館)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 植民地化・脱植民地化の比較史2023

    • Author(s)
      小山田紀子、吉澤文寿、愼蒼宇、ル・ルー ブレンダン、ダホー・ジェルバル、渡辺司、福田邦夫、鄭栄桓、アフメド・マヒウ、カメル・シャシュア、鵜戸聡、申銀珠、ウォルター・ブリュイエール=オステル、平井美津子
    • Total Pages
      544
    • Publisher
      藤原書店
    • ISBN
      9784865783797
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 幼児教育史研究の新地平2022

    • Author(s)
      小玉亮子、一見真理子、浅野俊和、太田素子、田中友佳子、高田文子、 松島のり子、織田望美、首藤美香子、福元真由美、 浅井幸子、塩崎美穂、阿部真美子、瓦林亜希子、田中謙、 浜田真一、添田久美子、椨瑞希子、小田倉泉、 水野恵子、村知稔三、北野幸子、近藤幹生、
    • Total Pages
      392
    • Publisher
      萌文書林
    • ISBN
      9784893473837
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 学習集団づくりが育てる「学びに向かう力」 授業づくりと学級づくりの一体的改革2020

    • Author(s)
      深澤広明、吉田成章、熊井将太、船越 勝、黒谷和志、折出健二、豊田和子、長瀬美子、山田綾、高木啓、湯浅恭正、他8名
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      4863274920
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 日韓歴史共通教材 調べ・考え・歩く 日韓交流の歴史2020

    • Author(s)
      歴史教育研究会(田中暁龍、鈴木哲雄、小瑤史朗、小林知子、小松伸之、山口公一、山﨑雅稔、阿久津祐一、國分麻里、島田哲弥、高柳昌久、日高慎、ル・ルー ブレンダン、金佳妍、金広植、具蘭憙、柳準相、朴中鉉、申幼兒、李慶勲、趙美暎)
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750349640
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 大学1年生からの 社会を見る眼のつくり方2020

    • Author(s)
      大学初年次教育研究会(森谷公俊、深谷幸治、岡部昌幸、池周一郎、草野いづみ、甲斐祥子、賀村進一、村上文、ル ・ルー ブレンダン)
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      大月書店
    • ISBN
      9784272412426
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教科と総合の教育方法・技術2019

    • Author(s)
      子安 潤(編著)、山崎準二(編集代表)、高野和子(編集代表)、久田敏彦、湯浅恭正、山田綾、白石陽一、小柳和喜雄、福田敦志、高橋英児、 趙卿我、竹川慎哉
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      4762028401
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 幕末維新期の日本と世界-外交経験と相互認識2019

    • Author(s)
      友田昌宏(編)、西澤美穂子、山添博史、ル・ルー ブレンダン、ベルテッリ・ジュリオ・アントニオ、森田朋子、上白石実
    • Total Pages
      253
    • Publisher
      吉川弘文館
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi