• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Pedagogical Research to Redefine the Concept of "Child Poverty" Based on the Reconstruction of Educational Welfare Theory

Research Project

Project/Area Number 18K02331
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionAichi Institute of Technology (2020-2021)
Nagoya University (2018-2019)

Principal Investigator

Nakajima Tetsuhiko  愛知工業大学, 工学部, 教授 (40221444)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords子どもの貧困 / 教育福祉 / 新自由主義改革 / 新自由主義 / 教育費 / 無償制 / 福祉国家 / 自己負担原則 / 教育政策 / フィンランド / 「貧困=自己責任」論 / 子どもの貧困対策の推進に関する法律 / 子供の貧困対策に関する大綱
Outline of Final Research Achievements

The concept of "child poverty" has the weakness of not analyzing the economic mechanism of capitalism that generates the economic disparities that cause poverty. In Japan, the state controls the educational objectives, goals, and contents of public education, while the cost of education is depended on the household income. Therefore, child's educational opportunity depends on his/her own household income, and low parental income is directly linked to "child poverty." As the neoliberal transformation progressed, the number of households unable to bear the cost of child rearing and education increased, especially in the low- and middle-income households, and the education cost-burden structure, in which the cost of child rearing and education is borne by household income, became dysfunctional. The government was forced to choose the policy of "free education," but this cannot be evaluated as a policy that guarantees education and welfare as a right.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現代国家は養育を扶養と教育に切り分け、扶養を親の責任領域に残す一方、子どもの教育を国家の事務として吸収した。つまり、子どもの養育が家庭における扶養と国家が主導する教育とに分裂させ、前者を私事とする一方、後者を公教育制度に取り込んだ。日本における公教育制度は教育目的・目標・内容に関しては国家主導型となり、経費負担については私費負担または世帯負担型となっている。しかし、教育費の公私負担区分は国及び歴史段階によって異なり、無償を基本とする福祉国家的教育費制度も存在し、今後の選択肢の一つとして検討されるべきである。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 子ども・若者支援における教育と福祉の「連携」2021

    • Author(s)
      中嶋哲彦
    • Journal Title

      法学セミナー

      Volume: 66(11) Pages: 37-42

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの貧困と現代国家──扶養の私事性と国家装置としての学校教育2021

    • Author(s)
      中嶋哲彦
    • Journal Title

      日本教育政策学会年報

      Volume: 28 Pages: 84-92

    • NAID

      130008128700

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの貧困対策推進法の意義と問題点:貧困からの即時離脱か、自力での貧困連鎖の遮断か2020

    • Author(s)
      中嶋哲彦
    • Journal Title

      日本教育法学会年報

      Volume: 49 Pages: 114-123

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 課題研究「教育と福祉の統一的保障をめぐる教育政策の課題と展望」のまとめ2019

    • Author(s)
      中嶋哲彦
    • Journal Title

      日本教育政策学会年報

      Volume: 26 Pages: 109-112

    • NAID

      130007858422

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 拡大させられる「教育の機会不均等」 : 子どもの貧困対策と大学等就学支援法を問う2019

    • Author(s)
      中嶋哲彦
    • Journal Title

      世界

      Volume: 926 Pages: 148-155

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学等修学支援法と教育の機会均等2019

    • Author(s)
      中嶋哲彦
    • Journal Title

      経済

      Volume: 291 Pages: 82-91

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの貧困と現代国家(課題研究:教育と福祉の統一的保障をめぐる教育政策の課題と展望)2020

    • Author(s)
      中嶋哲彦
    • Organizer
      日本教育政策学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 子どもの現状 を捉える視点の検討:Innocenti Report Card #14 を素材に2018

    • Author(s)
      中嶋哲彦
    • Organizer
      日本教育政策学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 国家と教育 ―愛と怒りの人格形成2020

    • Author(s)
      中嶋哲彦
    • Total Pages
      334
    • Publisher
      青土社
    • ISBN
      4791772555
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 国家と教育―愛と怒りの人格形成2020

    • Author(s)
      中嶋哲彦
    • Total Pages
      334
    • Publisher
      青土社
    • ISBN
      9784791772551
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 子ども白書20182018

    • Author(s)
      日本子どもを守る会編
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      本の泉社
    • ISBN
      4780716926
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi