• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on the History of Aichi University of Education

Research Project

Project/Area Number 18K02332
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

KAMATA Fumito  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (60548387)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords師範学校 / 教育学部 / 学報 / 小学校教員臨時養成科 / 養護教員養成所 / 課程認定 / 学芸大学 / 愛知学芸大学 / 愛知教育大学 / 『学報』 / 附属学校 / 全国教育系ゼミナール / 日本教育大学協会 / 教員選考試験 / 教員採用 / 選考試験 / 教育学部史 / 教員養成史 / 愛知教育大学史 / 学芸学部 / 教育職員免許法
Outline of Final Research Achievements

Although the importance of research on the process of establishing teacher training colleges and faculties in postwar Japan has been pointed out, not enough case studies have necessarily been accumulated due to the limitations of access to internal materials held in each university.This research has promoted the collection, organization, and publication of internal materials held within Aichi University of Education, and the results of this research can be summarized in two main areas.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、愛知学芸大学及び愛知教育大学を事例として、戦前の師範学校から戦後の学芸大学への移行過程や、その後の教育学部改革や卒業生の進路状況等に関する基礎的データを収集した。以上の研究成果は、大学レベルの事例研究の蓄積によって戦後日本の教員養成史研究を深化させるとともに、愛知教育大学創基150周年記念事業などの全国的な教育学部史関連事業、戦後の愛知県における教師教育(教師の養成・採用・研修等)に愛知学芸大学・愛知教育大学が果たした役割、今後の教育学部改革に関し学術的意義や社会的意義をもつと考える。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2022 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 討論のまとめ2022

    • Author(s)
      船寄 俊雄、釜田 史
    • Journal Title

      STUDIES IN THE HISTORY OF EDUCATION

      Volume: 65 Issue: 0 Pages: 140-142

    • DOI

      10.15062/kyouikushigaku.65.0_140

    • ISSN
      0386-8982, 2189-4485
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「愛知教育大学史に関する基礎的研究(Ⅰ)ー敗戦後から愛知学芸大学発足までー」2018

    • Author(s)
      釜田史
    • Journal Title

      『愛知教育大学研究報告』

      Volume: 67 Pages: 75-83

    • NAID

      120006411360

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「(書評)土屋基規著『戦後日本教員養成の歴史的研究』」2018

    • Author(s)
      釜田史
    • Journal Title

      日本教師教育学会『日本教師教育学会年報』

      Volume: 27 Pages: 164-166

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「(書評)山崎奈々絵著『戦後教員養成改革と「教養教育」』」2018

    • Author(s)
      釜田史
    • Journal Title

      教育史学会『日本の教育史学』

      Volume: 61 Pages: 122-124

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 『愛知学芸大学/愛知教育大学史関係資料 「学報」目次』2023

    • Author(s)
      釜田史
    • Total Pages
      396
    • Publisher
      -
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 『愛知県教育史』第6巻2023

    • Author(s)
      愛知県教育委員会
    • Total Pages
      800
    • Publisher
      -
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 近現代日本教員史研究2022

    • Author(s)
      船寄 俊雄、近現代日本教員史研究会
    • Total Pages
      802
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924077
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi