• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the principles and structure of schools for an inclusive society

Research Project

Project/Area Number 18K02333
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

Fukuda Atsushi  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (10325136)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsインクルージョン / 学校教育 / ドイツ・ブレーメン州 / 生活指導 / 教育課程編成 / ケア / 自治 / ICT / 授業づくり / 教職員の多職種協働 / 学校と福祉 / インクルーシブ / インクルーシブ教育 / 教職員の協働
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the principles and structures of school education for an inclusive society. To achieve this purposel, I critically examined the educational system reform in the state of Bremen, where inclusion is a key concept. In addition, I critically analyzed the Roland zu Bremen Oberschule practice, which is leading inclusive education in the region,
As a result, the study clarified that children should be guaranteed activities that enable them to accumulate experiences of "living together while working in the community," including experiences of peaceful resolution of disputes and conflicts, and that institutional guarantees, including human and material support, are indispensable for this purpose.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究には、少なくとも2つの学術的・社会的意義がある。ひとつには、ブレーメン州の教育改革を方向づけている”Bericht der Expertengruppe zur Evaluation der Bremer Schulreform”(2018年3月)及び”Bremer Konsens zur Schulentwicklung 2018-2028” (2018年9月)について批判的に検討し、その成立の経緯や背景を明らかにしたことである。ふたつには、そうした政治的・政策的動向を踏まえつつ、当地での先駆的な学校教育実践についてインタビュー調査や参与観察に基づいて批判的な分析を行ったことである。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) Presentation (4 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 「『子どもが育つ』『子どもが変わる』学校を創りだす論点」2023

    • Author(s)
      福田敦志
    • Journal Title

      『生活指導』

      Volume: 766 Pages: 66-73

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「子どもと共に『わたし』を育て、『世界』を変える-中原武蔵実践を読みひらく」2022

    • Author(s)
      福田敦志
    • Journal Title

      『生活指導』

      Volume: 762 Pages: 34-37

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Issues in Conceptualizing ICT Educational Practices for Inclusion - Focusing on the Challenge of Bremen, Germany -2022

    • Author(s)
      Atsushi FUKUDA
    • Journal Title

      『教育学研究論集』

      Volume: 第19巻 Pages: 88-98

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもと学校をつくる決意と希望2021

    • Author(s)
      福田敦志
    • Journal Title

      教育

      Volume: 903 Pages: 46-51

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Perspectives and methods of creating a school worth living together -Based on the practice of Roland zu Bremen Oberschule-2020

    • Author(s)
      Atsushi FUKUDA
    • Journal Title

      大阪教育大学大学院学校教育専攻編『教育学研究論集』

      Volume: 17 Pages: 49-56

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] インクルーシブ教育における多職種協働の課題2019

    • Author(s)
      湯浅恭正・新井英靖・福田敦志・吉田茂孝
    • Journal Title

      中部大学現代教育学研究紀要

      Volume: 13 Pages: 33-42

    • NAID

      120007116425

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「『子どもが育つ』『子どもが変わる』ことへの責任を引き受ける場としての学校を創りだ す論点」2022

    • Author(s)
      福田敦志
    • Organizer
      日本生活指導学会第40回研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「『実践記録を学問する』とは如何なる行為であるか-教育学研究における『実践と理論の 統一』への再挑戦」2022

    • Author(s)
      福田敦志
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブな社会を実現する学校づくりの論点ードイツ・ブレーメン州の試みに着目してー2020

    • Author(s)
      福田敦志
    • Organizer
      日本教育方法学会第56回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「生きるに値する」学校を子どもと共に創りだす2019

    • Author(s)
      福田敦志
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] Lesson Study-Based Teacher Education - The Potential of the Japanese Approach in Global Settings2021

    • Author(s)
      J. Kim, N. Yoshida, S. Iwata, & H. Kwaguchi(ed.)
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9780367478452
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] Pedagogy of Cooperative and Inclusive Learning in Japan2021

    • Author(s)
      T. Yuasa & H. Arai(ed.)
    • Total Pages
      151
    • Publisher
      Keisuisha
    • ISBN
      9784863275638
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] よくわかるインクルーシブ教育2019

    • Author(s)
      新井英靖・湯浅恭正・吉田茂孝・福田敦志他
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623084098
    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
  • [Book] 教科と総合の教育方法・技術2019

    • Author(s)
      子安潤編著
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028403
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] テキスト「学童保育士・基礎」カリキュラムー指導員の専門性を高めるために2018

    • Author(s)
      楠凡之・二宮衆一・福田敦志他
    • Total Pages
      303
    • Publisher
      日本機関誌出版センター
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi