• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Handbook for Inter-School Collaborative Lesson Study

Research Project

Project/Area Number 18K02338
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

HIROSE Makoto  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (70530913)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森 久佳  京都女子大学, 発達教育学部, 教授 (00413287)
木原 俊行  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (40231287)
矢野 裕俊  武庫川女子大学, 教育学部, 教授 (80182393)
宮橋 小百合  和歌山大学, 教育学部, 准教授 (80461375)
深見 俊崇  島根大学, 学術研究院教育学系, 教授 (80510502)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
KeywordsInstructional Rounds / 授業研究 / 専門的な学習共同体 / 学校間連携 / 専門的な学習共同体のネットワーク化 / 専門的な学習コミュニティ / NLCs / Instractional Rounds
Outline of Final Research Achievements

The presenters organized previous studies and other information to identify three points (six items) that are the main points of Instructional Rounds. They developed a "Handbook of Classroom Research (Draft)" that organizes the procedures for IR-type classroom research encompassing these items.
Through the trial, it became clear that IR-based class research was highly evaluated by Japanese teachers, and that it was a procedure that allowed Japanese teachers to learn in a variety of ways. It has also been confirmed that the IR-type lesson study is highly likely to contribute to teachers learning from each other among schools. Based on the above findings, we were able to develop a "Lesson Study Guide" by adopting the six 3-point items as requirements as they are, and elaborating on specific examples and explanations.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本では,現在,学校の小規模化問題に注目が集まっている。学校を専門的な学習共同体(Professional Learning Community)とした場合,コミュニティのメンバーが固定される小規模の閉じた組織では,学びあう内容に偏りや停滞感が生じてくる。このような状況を打開する学校間連携の仕組みづくりが求められているが,本研究は,専門的な学習共同体のネットワーク化に関する実証的な研究と位置付けられる。
本研究では,試行を通じ,学校種を超えて,授業の観察や分析などを語り合いながら互いに学びあう授業研究の要件を明らかにした。また,要件を踏まえた授業研究ガイドを開発することができた。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (34 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (20 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] 日本におけるSchool Based Instructional Roundsのモデル開発に向けた基礎的研究2022

    • Author(s)
      廣瀬真琴
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要

      Volume: 74

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新しい時代の教育実習モデルの開発に関する研究:COVID-19の感染拡大下におけるオンライン教育実習の事例2022

    • Author(s)
      坂井武司・森 久佳・村井尚子・落合利佳・齊藤和貴・玉村公二彦
    • Journal Title

      京都女子大学 教職支援センター研究紀要

      Volume: 4 Pages: 27-35

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 実践報告 初等教員養成段階におけるオンライン教育実習に関する報告:実習アンケートの自由記述式回答の結果と先行事例との比較を踏まえて2022

    • Author(s)
      森 久佳・坂井武司・村井尚子・落合利佳・齊藤和貴・玉村公二彦
    • Journal Title

      京都女子大学 教職支援センター研究紀要

      Volume: 4 Pages: 153-159

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 教職大学院におけるナラティヴ・アプローチの試み : 「学校における実習」の省察活動の充実に向けて2022

    • Author(s)
      小久保 博幸・廣瀬 真琴・上仮屋 祐介
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 31 Pages: 134-143

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] The Trial of the Online-Consultation for the School-based Action Researches2021

    • Author(s)
      木原俊行, 長谷川元洋, 山本朋弘, 中橋雄, 今野貴之, 関戸康友
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 105-108

    • DOI

      10.15077/jjet.S45056

    • NAID

      130008151095

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中堅・ベテラン教師向けレジリエンス形成プログラムのデザイン2021

    • Author(s)
      深見俊崇,木原俊行
    • Journal Title

      島根大学教育学部紀要

      Volume: 54 Pages: 1-6

    • NAID

      120006960147

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児教育における宇宙教育実践の方向性―遊びと科学教育からの検討2021

    • Author(s)
      深見俊崇
    • Journal Title

      JAXA宇宙教育センター紀要

      Volume: 2 Pages: 1-10

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] コロナ禍における初任者集合研修の工夫とその成果2021

    • Author(s)
      藤本禎男・宮橋 小百合
    • Journal Title

      学校教育実践研究

      Volume: 5 Pages: 63-71

    • NAID

      120007019825

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 米国における看護教員の授業力向上の取り組み2020

    • Author(s)
      池内 里美, 合田 友美, 木原 俊行, 西田 好江
    • Journal Title

      Journal of Wellness and Health Care

      Volume: 44(1) Pages: 53-59

    • NAID

      120006882668

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 有田川町内における学校循環型授業研究の推進2020

    • Author(s)
      宮橋 小百合、川岸 俊夫、安井 健晃、九鬼 正志、古川 弘樹、服部 真子、川口 久仁、寺中 誠
    • Journal Title

      和歌山大学教育学部共同研究事業成果報告書

      Volume: 48 Pages: 196-201

    • NAID

      120007019847

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校間連携型授業研究ハンドブックの開発に関する基礎的研究2020

    • Author(s)
      廣瀬真琴・宮橋小百合
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要

      Volume: 71 Pages: 187-196

    • NAID

      40022225036

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育委員会指導主事による校内研修のコンサルテーションの現状と課題2020

    • Author(s)
      木原俊行・島田希
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要・総合教育科学

      Volume: 68 Pages: 123-132

    • NAID

      120006894308

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師のレジリエンス形成を促す研修プログラムの開発と試行2020

    • Author(s)
      深見俊崇・木原俊行・小柳和喜雄・島田希
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 43(Suppl.) Pages: 177-180

    • NAID

      130007814558

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 研究開発学校におけるカリキュラム開発の経験-教師の専門職資本形成に注目して-2020

    • Author(s)
      矢野裕俊・田村知子・森久佳・廣瀬真琴・深見俊崇・小柳和喜雄・木原俊行
    • Journal Title

      カリキュラム研究

      Volume: 29

    • NAID

      130008046113

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 若手教員育成に向けた校内研修体制の構築2019

    • Author(s)
      中山眞弘・宮橋小百合
    • Journal Title

      学校教育実践研究

      Volume: 4 Pages: 77-84

    • NAID

      40022220537

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 道徳科における「深い学び」を実現するカリキュラムデザイン2019

    • Author(s)
      中山眞弘・宮橋小百合・糸賀直人
    • Journal Title

      学校教育実践研究

      Volume: 4 Pages: 21-28

    • NAID

      40022220430

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Instructional Roundsの日本における試行と評価2019

    • Author(s)
      廣瀬真琴、森久佳、宮橋小百合
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要

      Volume: 70 Pages: 249-261

    • NAID

      40021881684

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 指導主事の力量向上に関する基礎的研究2019

    • Author(s)
      奥山茂樹、廣瀬真琴、山元卓也
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要

      Volume: 70 Pages: 231-238

    • NAID

      40021881625

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 初任者研修を核としたPLCの形成が学卒院生の実践力育成に与える影響2018

    • Author(s)
      宮橋小百合
    • Journal Title

      学校教育実践研究(和歌山大学教職大学院紀要)

      Volume: 3 Pages: 65-72

    • NAID

      120006605613

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 小規模校における「対話的で深い学び」の構築に向けた実践と課題2018

    • Author(s)
      中山眞弘、坂本善光、西浦民子、宮橋小百合
    • Journal Title

      学校教育実践研究(和歌山大学教職大学院紀要)

      Volume: 3 Pages: 55-64

    • NAID

      120006605612

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Instructional Rounds の試行に対する指導主事からの評価2021

    • Author(s)
      廣瀬真琴・宮橋小百合・木原俊行・森久佳
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Instructional Rounds を用いた小規模校間における初任者育成の組織化に関する検討2021

    • Author(s)
      宮橋小百合、廣瀬真琴、木原俊行、深見俊崇
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 研究開発学校におけるカリキュラム開発の経験 -教師の professional capital 形成に注目して-2019

    • Author(s)
      矢野裕俊・田村知子・森久佳・廣瀬真琴・深見俊崇・小柳和喜雄・木原俊行
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Instructional Rounds における学びの分析2019

    • Author(s)
      廣瀬真琴・森久佳・深見俊崇・宮橋小百合・木原俊行
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Instructional Roundsにおける授業分析法の可能性と課題2018

    • Author(s)
      廣瀬真琴、森久佳、木原俊行、深見俊崇、宮橋小百合
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] School Based Curriculum Development (SBCD) in Pilot Schools: A Japanese Strategy2018

    • Author(s)
      Hisayoshi Mori, Hirotoshi Yano, Tomoko Tamura
    • Organizer
      The 6th World Curriculum Studies Conference (IAACS) 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 教師のレジリエンスを高めるフレームワーク2020

    • Author(s)
      深見俊崇、廣瀬真琴、木原俊行、島田希
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762831190
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 人間教育をめざしたカリキュラム創造2020

    • Author(s)
      梶田叡一、浅田匡、古川治、矢野裕俊
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623088447
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 現代カリキュラム研究の動向と展望2019

    • Author(s)
      日本カリキュラム学会(編)
    • Total Pages
      402
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804514
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 大学での学びをアクティブにする アカデミック・スキル入門〔新版〕2019

    • Author(s)
      伊藤奈賀子、中島祥子、廣瀬真琴、他12名
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      4641184453
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 授業研究のフロンティア2019

    • Author(s)
      吉崎静夫、村川雅弘、木原俊行
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623085576
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 改訂新版 教職をめざす人のための教育課程論2019

    • Author(s)
      古川治、矢野裕俊
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762830623
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教育の方法と技術2019

    • Author(s)
      稲垣忠、市川尚、小林祐紀、佐藤靖泰、菅原弘一、寺嶋浩介、成瀬啓、深見俊崇、森下孟
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762830607
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] カリキュラム・マネジメントと授業の質保証2018

    • Author(s)
      原田信之、田村知子、森久佳、冨田福代、細尾萌子、渡邊あや、野澤有希、池田充裕
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762830242
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi