• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Inquiring curriculum open innovation in secondary education that emerges by transboundary co-creation

Research Project

Project/Area Number 18K02345
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionShowa Women's University

Principal Investigator

Yururi Makoto  昭和女子大学, 生活機構研究科, 准教授 (80509406)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 青木 幸子  昭和女子大学, 全学共通教育センター, 准教授 (10572191)
中井 大介  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (20550643)
安藤 福光  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (40508545)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords社会に開かれた教育課程 / 教科等横断カリキュラム / 探究的な学び / 共創する学び / 学校組織開発 / 教科横断カリキュラム / 教科横断 / 共創 / 中等教育カリキュラム / 教科横断型・総合型探究学習単元 / 教科パースペクティブ / オープンイノベーション / 越境による共創
Outline of Final Research Achievements

We proposed a new concept of "co-creating learning" based on inquiry-based learning, and identified mechanisms and various strategies for achieving socially open curriculum integration in secondary education. Specifically, we found that the experience of co-creating cross-curricular and integrated inquiry learning, using the time for integrated inquiry as the main stage, triggered extended and cross-boundary learning in a team of teachers and promoted the development of school organization.
We also succeeded in identifying the difficulties and conflicts that teacher teams face by analyzing the behind-the-scenes of the daily co-creation of learning. In addition, we developed methods and tools to support the proactive emergence of effective co-creation processes while effectively overcoming them.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

当為的な中等教育カリキュラム改造論に関するこれまでの議論を踏まえつつ、日常的なカリキュラム開発プロセスのリアリティに実証的かつ実践的に迫りながら、「越境による共創」を通じたカリキュラム統合の可能性を探り、その実現に向けた具体的なメカニズムや方法等を導出したところに本研究課題の学術的意義がある。
この諸成果は「理念は分かる、でも、具体的に何をどうすればいいのか」に悩み、障壁や困難、葛藤を抱える学校現場に対して、日々の教育現実を変革していくための戦略や方策を提供するものであり、現場教師を勇気づけ、新たな機運を高めていくことが期待できる。今後もさらなる社会還元を図っていきたい。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (44 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (25 results) (of which Open Access: 24 results,  Peer Reviewed: 12 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (3 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 「考える」ことを考える2023

    • Author(s)
      緩利誠
    • Journal Title

      昭和女子大学教職課程研究報

      Volume: 7 Pages: 13-14

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 古典をめぐる学びの冒険 ~ドラマ手法で「古典世界」にダイブせよ!~2023

    • Author(s)
      青木幸子
    • Journal Title

      昭和女子大学現代教育研究所紀要

      Volume: 8 Pages: 21-32

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 声が、言葉が響くとき、そこに物語が生まれる~みすゞとぼくらと~2023

    • Author(s)
      青木幸子
    • Journal Title

      昭和女子大学教職課程研究報

      Volume: 7 Pages: 11-12

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 担任教師に対する信頼感と援助要請意図および援助要請行動の関連2022

    • Author(s)
      中井大介
    • Journal Title

      共生教育学研究

      Volume: 9 Pages: 115-122

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学びにおける豊かさとは?~Web検索を超えて~2022

    • Author(s)
      緩利誠
    • Journal Title

      昭和女子大学教職課程研究報

      Volume: 6号 Pages: 13-14

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 探究する学びづくりのプロセスで生じる困難や葛藤~「舞台裏」に注目した探索的分析を通じて~2022

    • Author(s)
      緩利誠・青木幸子
    • Journal Title

      昭和女子大学現代教育研究所紀要

      Volume: 7号 Pages: 39-48

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「山月記」そして、もう一つのドラマ~李徴の思いをカラダで感じてみたい~2022

    • Author(s)
      青木幸子
    • Journal Title

      昭和女子大学教職課程研究報

      Volume: 6号 Pages: 11-12

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「語り」からみる「共創する学びづくり」(Co-Creative Learning)の成果の検証2022

    • Author(s)
      青木幸子・緩利誠
    • Journal Title

      昭和女子大学現代教育研究所紀要

      Volume: 7号 Pages: 49-60

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高等学校カリキュラム改革のトレンド(I)-1990 年代以降の政策動向の検討を中心に-2021

    • Author(s)
      安藤福光・黒岩寛・堂阪博文・緩利誠
    • Journal Title

      現代学校経営研究

      Volume: 27号 Pages: 165-173

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高等学校カリキュラム改革のトレンド(II)-1990 年代以降の先進事例の検討を中心に-2021

    • Author(s)
      安藤福光・黒岩寛・堂阪博文・緩利誠
    • Journal Title

      現代学校経営研究

      Volume: 27 Pages: 174-185

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Generating open innovation in secondary education curriculum through cross-boundary co-creation2021

    • Author(s)
      Makoto Yururi
    • Journal Title

      Impact

      Volume: February 2021 Issue: 2 Pages: 42-44

    • DOI

      10.21820/23987073.2021.2.42

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍で真価が問われたカリキュラム政策2021

    • Author(s)
      緩利誠
    • Journal Title

      昭和女子大学教職課程研究報

      Volume: 5号 Pages: 12-13

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] オンライン授業をめぐる冒険2021

    • Author(s)
      青木幸子
    • Journal Title

      昭和女子大学教職課程研究報

      Volume: 5号 Pages: 18-19

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] オンライン学習による学習権の保証2021

    • Author(s)
      安藤福光
    • Journal Title

      昭和女子大学教職課程研究報

      Volume: 5号 Pages: 14-15

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 3人称のwell-beingを目指して2021

    • Author(s)
      中井大介
    • Journal Title

      昭和女子大学教職課程研究報

      Volume: 5号 Pages: 10-11

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コクリ(=Co-Creative Learning)をめぐる学びの冒険2020

    • Author(s)
      青木幸子
    • Journal Title

      学苑

      Volume: 955号 Pages: 26-42

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高等学校におけるカリキュラム・マネジメントの実態に関する予備的検討―「越境による共創」を鍵内燃とする探索的調査の設計と実施―2020

    • Author(s)
      安藤福光・緩利誠
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 56 Pages: 83-94

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Parental Cognition of the Trustworthiness of Teachers and Related Factors2019

    • Author(s)
      杉本 希映 , 遠藤 寛子 , 飯田 順子 , 青山 郁子 , 中井 大介
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 67 Issue: 3 Pages: 149-161

    • DOI

      10.5926/jjep.67.149

    • NAID

      130007744471

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2019-09-30
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Co-Creative Learning Session 2018:「衣」から紐解く私たちの暮らし~共創で紡ぎだす学びの世界への招待~2019

    • Author(s)
      緩利誠・青木幸子
    • Journal Title

      昭和女子大学現代教育研究所紀要

      Volume: 5 Pages: 97-110

    • NAID

      120006859775

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教師と子どもの信頼関係と心理教育的援助サービス2019

    • Author(s)
      中井大介
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: 11 Pages: 1-12

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「謎のベストセラー」、教科書を問い直す2019

    • Author(s)
      緩利誠
    • Journal Title

      昭和女子大学教職課程研究報

      Volume: 4 Pages: 14-15

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 言葉踊る教育改革から心躍る学校改革へ2019

    • Author(s)
      緩利誠
    • Journal Title

      日本教材文化研究財団研究紀要

      Volume: 48 Pages: 110-116

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Students’ Relationships with Their Teachers and Motivation toward the Formation and Maintenance of the Relationship with Teachers2018

    • Author(s)
      中井 大介
    • Journal Title

      Japanese Journal of School Psychology

      Volume: 18 Issue: 1 Pages: 29-41

    • DOI

      10.24583/jjspedit.18.1_29

    • NAID

      130007534550

    • ISSN
      1346-5732, 2432-2865
    • Year and Date
      2018-09-30
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Co-Creative Learning Session 2017『食』をめぐる知の冒険に旅立とう! : 共創する学びへの招待2018

    • Author(s)
      緩利誠・青木幸子
    • Journal Title

      昭和女子大学現代教育研究所紀要

      Volume: 4 Pages: 43-55

    • NAID

      120006729236

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] プレイフル授業つくりの冒険2018

    • Author(s)
      青木幸子
    • Journal Title

      昭和女子大学現代教育研究所紀要

      Volume: 4 Pages: 7-18

    • NAID

      120006731854

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 総合的な探究の時間のカリキュラム開発経験と学校組織開発の諸関係-高等学校教員を対象とする質問紙調査の結果から-2022

    • Author(s)
      緩利誠・安藤福光
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第33回名古屋大学web大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校に基礎をおくカリキュラム統合の困難性と可能性-中等教育を中心にして-2021

    • Author(s)
      緩利誠
    • Organizer
      日本教育学会第80回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学校教育の成功をどう定義づけるか?-Enactive Brainの仕組みとその発達の観点から-2021

    • Author(s)
      緩利誠
    • Organizer
      日本子ども学会・第17回 子ども学会議
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 2018年版学習指導要領における科目再編の契機とその論理-議事録の分析を手がかりにして-2021

    • Author(s)
      安藤福光
    • Organizer
      日本教育学会第80回筑波大学オンライン大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校教員は探究学習をどう受け止めているのか -「越境による共創」に関する意識と行動に注目して-2021

    • Author(s)
      安藤福光・緩利誠
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第32回(琉球大学)Web大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] これからのカウンセリングの実践・研究・教育の発展を考える―若手・中堅からの挑戦2021

    • Author(s)
      中井大介
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第53回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] カリキュラムづくりにおける「制約のなかのクリエイティビティ」2019

    • Author(s)
      緩利誠
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第30回(京都大学)大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「越境による共創」のカリキュラム開発に対する高等学校教員の意識と実態に関する予備的検討2019

    • Author(s)
      安藤福光・緩利誠
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第30回(京都大学)大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校におけるカリキュラム・マネジメントの課題-「越境による共創」に対する高等学校教員の実態-2019

    • Author(s)
      安藤福光
    • Organizer
      大阪市立大学教育学会第9回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Co-Creative Learning Session~衣をめぐる学びの冒険~2019

    • Author(s)
      青木幸子
    • Organizer
      日本教育方法学会第55回(東海学園大学)大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「越境による共創」を鍵概念とする教科横断型カリキュラムデザインの挑戦~試行実践の成果と課題を手がかりにして~2018

    • Author(s)
      緩利誠
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第29回(北海道教育大学旭川校)大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Co-Creative Learning Session~食をめぐる学びの冒険~2018

    • Author(s)
      青木幸子
    • Organizer
      文化経済学会<日本>2018年度研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] How have Unique and Outstanding Teachers Developed their Own Expertise?: Reconsidering Values and Potentials of Off-the-Job Voluntary Training as Japanese educational tradition2018

    • Author(s)
      Manami Yururi & Makoto Yururi
    • Organizer
      6th Wolrd Curriculum Studies Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 総合的な学習の時間2023

    • Author(s)
      佐藤真・安藤福光・緩利誠(編著)
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081578
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 教育課程編成論 改訂版2021

    • Author(s)
      森山賢一(編著)・菱田隆昭・佐藤隆之・滝沢和彦・安藤福光・三井清・吉岡智昭・小倉裕史
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762030734
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 人間教育をめざしたカリキュラム創造2020

    • Author(s)
      古川治(編著)・矢野裕俊(編著)・奈須正裕・安藤福光・菊池栄治・奥村好美・白井俊・石塚謙二・林尚示・杉浦治之・砂田信夫・澤邉潤・山田孝
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623088447
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] メイキング・オブ・コクリ

    • URL

      https://swuhp.swu.ac.jp//ime/publication/20220307_makingofccl.pdf

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] Well-beingのための中等教育カリキュラムの共創(英文記事)

    • URL

      https://www.openaccessgovernment.org/co-creating-a-secondary-education-curriculum-for-our-well-being/110538/

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] Co-Creative Learning Session in SHOWA 2019

    • URL

      http://iome.jp/project_pub/co-creative2019/html5.html#page=1

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi