• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Survey of Teacher Training Programs in Waldorf Schools

Research Project

Project/Area Number 18K02347
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionTokyo University of Science

Principal Investigator

ITO GEN  東京理科大学, 教育支援機構, 教授 (20616263)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsシュタイナー教育 / 教員養成 / 脳波測定 / オルタナティブ教育 / 黒板絵 / 芸術教育 / 道徳教育 / フォルメン / ぬらし絵 / オイリュトミー / 師弟関係
Outline of Final Research Achievements

This study elucidated Steiner's theory of teacher education. It also elucidated the reality of Steiner education teacher training programs. We interviewed teachers at Steiner schools and teachers involved in Steiner education teacher training. We elucidated the philosophy and methods of what they are trying to convey to prospective teachers.
More than 20 teachers, from newcomers to veterans, were interviewed for the study. The study made effective use of online tools and was able to interview teachers at Steiner schools in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

シュタイナー教育の教員養成プログラムの内実を明らかにすることは、単にシュタイナー教育という特殊事例における教員養成の問題を扱うに留まるものではない。それは主体的・対話的で深い学びを主軸とした教育を担う教員はいかにして養成が可能なのかという問題へと直結するものである。本研究ではシュタイナー教育をひとつの事例として、今後の我が国における教員養成の在り方そのものを問うてゆくことを目指したが、その成果は拙著『シュタイナー学校の道徳教育』(イザラ書房、2021年)のうちに結実した。また、本研究の成果は拙著『教育芸術を担うシュタイナー学校の教師たち』(近刊)において発表する予定である。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 3 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 7 results) Book (13 results)

  • [Journal Article] プロの画家による写仏実践時における脳波の分析2021

    • Author(s)
      井藤元、山下恭平、徳永英司
    • Journal Title

      『東京理科大学紀要 (教養篇)』

      Volume: 53 Pages: 269-283

    • NAID

      40022675705

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] シュタイナー教育における楽器演奏時の脳波の測定2021

    • Author(s)
      井藤元 山下恭平 徳永英司
    • Journal Title

      『東京理科大学 教職教育研究』

      Volume: 6 Pages: 13-23

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] デジタルペンタブレットを用いてぬらし絵は可能かーぬらし絵実践時の脳波測定2020

    • Author(s)
      山下恭平、井藤元、徳永英司
    • Journal Title

      『ホリスティック教育/ケア研究』

      Volume: 23 Pages: 44-54

    • NAID

      40022204410

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 脳波測定を通じたぬらし絵(にじみ絵)の分析2020

    • Author(s)
      井藤元、山下恭平、徳永英司
    • Journal Title

      『東京理科大学 教職教育研究』

      Volume: 5

    • NAID

      40022400786

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] フォルメン線描とマインドフルネス―脳波測定を通じた分析2019

    • Author(s)
      山下恭平 井藤元 徳永英司
    • Journal Title

      ホリスティック教育/ケア研究

      Volume: 22 Pages: 61-72

    • NAID

      40021848149

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 脳波測定を通じたオイリュトミーの分析-シュタイナー教育の科学的検討に向けて2019

    • Author(s)
      井藤元 山下恭平 はたりえこ 徳永英司
    • Journal Title

      東京理科大学紀要(教養篇)

      Volume: 51 Pages: 323-341

    • NAID

      40021930686

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 脳波測定によるフォルメン線描の検討―デジタルペンタブレット上でフォルメン線描は可能か2019

    • Author(s)
      井藤元 山下恭平 徳永英司
    • Journal Title

      東京理科大学 教職教育研究

      Volume: 4 Pages: 31-40

    • NAID

      40022275284

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] シュタイナー教育において楽器演奏がもたらす効果- 脳波測定による分析2020

    • Author(s)
      井藤元、山下恭平、徳永英司
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] シュタイナー教育と心の問題2020

    • Author(s)
      井藤元、山下恭平
    • Organizer
      沖縄シュタイナー教育実践研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] デジタル機器とのつき合い方2019

    • Author(s)
      井藤元
    • Organizer
      沖縄シュタイナー教育実践研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] フォルメンを科学的に読み解く2019

    • Author(s)
      井藤元
    • Organizer
      沖縄シュタイナー教育実践研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 脳波測定を通じたシュタイナー教育の科学的検討 ―デジタルペンタブレットを用いてフォルメン線描・ぬらし絵の実践は可能か2019

    • Author(s)
      井藤元、山下恭平、徳永英司
    • Organizer
      日本ホリスティック教育/ケア学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] シュタイナー教育の意義を科学的に解明する-オイリュトミー、フォルメンの分析2019

    • Author(s)
      井藤元、山下恭平
    • Organizer
      シュタイナーとアート研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] シュタイナー教育における教師・大人の姿2019

    • Author(s)
      井藤元
    • Organizer
      沖縄シュタイナー教育実践研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「自由への教育」とは何か―シュタイナー教育に影響を与えた思想家たち(ゲーテ、シラー、ニーチェなど)2019

    • Author(s)
      井藤元
    • Organizer
      石垣シュタイナー研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] フォルメン線描とマインドフルネス―脳波測定を通じたフォルメン線描の分析2018

    • Author(s)
      山下恭平 井藤元 徳永英司
    • Organizer
      日本ホリスティック教育/ケア学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] シュタイナー学校の教師に求められること2018

    • Author(s)
      井藤元
    • Organizer
      グラダリス シュタイナー研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] ハプスブルク事典2023

    • Author(s)
      川成広洋、菊地良生、佐竹謙一、井藤元、ほか134名
    • Total Pages
      793
    • Publisher
      丸善出版株式会社
    • ISBN
      9784621306819
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 黒板絵2022

    • Author(s)
      マルグリット・ユーネマン、井藤 元、小木曽由佳
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      イザラ書房
    • ISBN
      9784756501530
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] シュタイナー学校の道徳教育2021

    • Author(s)
      井藤 元
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      イザラ書房
    • ISBN
      9784756501509
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] ドイツ文化事典2020

    • Author(s)
      石田 勇治、佐藤 公紀他編、井藤元他多数
    • Total Pages
      744
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621305645
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 記者トレ2020

    • Author(s)
      井藤 元、毎日新聞社
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      日本能率協会マネジメントセンター
    • ISBN
      9784820728399
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] ワークで学ぶ発達と教育の心理学2020

    • Author(s)
      竹尾 和子、井藤 元
    • Total Pages
      290
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514913
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 人生の意味を問う教室2020

    • Author(s)
      ネル・ノディングズ著、井藤元・小木曽由佳訳
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861106682
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] ワークで学ぶ教育学〔増補改訂版〕2020

    • Author(s)
      井藤 元編
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      4779514460
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] ワークで学ぶ道徳教育〔増補改訂版〕2020

    • Author(s)
      井藤元編
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] マンガでやさしくわかるシュタイナー教育2019

    • Author(s)
      井藤 元
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      日本能率協会マネジメントセンター
    • ISBN
      4820731920
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] ワークで学ぶ学校カウンセリング2019

    • Author(s)
      竹尾 和子、井藤 元編
    • Total Pages
      282
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779513916
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 美の朝焼けを通って2019

    • Author(s)
      今井 重孝、はたりえこ、井藤元ほか
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      イザラ書房
    • ISBN
      4756501419
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] ワークで学ぶ教育の方法と技術2019

    • Author(s)
      小室 弘毅、齋藤 智哉編、井藤元ほか
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      4779514185
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi