Project/Area Number |
18K02350
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Fukuoka University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
森 実 大阪教育大学, 教職教育研究センター, 教授 (10174385)
新矢 麻紀子 大阪産業大学, 国際学部, 教授 (70389203)
長岡 智寿子 日本女子大学, 人間社会学部, 研究員 (20738273)
金 侖貞 東京都立大学, 人文科学研究科, 准教授 (40464557)
肥後 耕生 豊岡短期大学, その他部局等, 講師(移行) (00791196)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 基礎教育 / 識字 / 韓国 / 文解教育 / 夜間中学 / 識字運動 / 地域日本語教室 / 地域日本語 / 地域日本語教育 / 東アジア / 日韓比較 / 識字教育 / 被差別部落の識字運動 / 基礎教育保障 / 地域生活日本語教室 |
Outline of Final Research Achievements |
This research is a comparative study between Japan and South Korea with the aim of constructing a model for guaranteeing adult basic education in advanced East Asian countries. It is a parallel project to the "Japan & Korea Basic Education joint Project " (https://asianet.jasbel.org/project) in terms of research. An electronic book that serves as a basic text on basic education in Japan and Korea was published, and the " Joint Declaration of Korea-Japan Literacy Learners," which was born out of a camp-type workshop, was disseminated in multiple languages. Distinctive teaching materials from Japan and Korea were translated, annotated, and published. A summary paper of this projects was also published. Furthermore, the "Japan-Korea Symposium: Current Situation and Prospects of Basic Education in the COVID‐19" was held, and a report paper will be published in the journal of the JASBEL.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日韓の組織的な交流活動により、多くの知見を共有することができた。研究成果のひとつであるブックレットは、日韓の基礎教育を理解するうえでの基本テキストになろう。また、教材翻訳事業は、教材開発の視点や活用場面も含めて紹介しあったたことで、日韓双方の実践や研究において示唆をもたらす。日韓の学習者が合宿型のワークショップで語りあった言葉をもとに生まれた『日韓識字学習者共同宣言』は、国際的みても貴重なものである。これらの成果は、本研究のメンバーが中心となって、取り組んだものである。 以上の国際協同を遂行する上で直面した課題やそれを乗り越えるための思考錯誤も貴重な実践知であり、言語化し、発信することができた。
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