• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A comparative research of adult basic education in Japan and Korea: Toward East Asia model development

Research Project

Project/Area Number 18K02350
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionFukuoka University

Principal Investigator

SOEDA Yoshifumi  福岡大学, 人文学部, 准教授 (80531087)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森 実  大阪教育大学, 教職教育研究センター, 教授 (10174385)
新矢 麻紀子  大阪産業大学, 国際学部, 教授 (70389203)
長岡 智寿子  日本女子大学, 人間社会学部, 研究員 (20738273)
金 侖貞  東京都立大学, 人文科学研究科, 准教授 (40464557)
肥後 耕生  豊岡短期大学, その他部局等, 講師(移行) (00791196)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords基礎教育 / 識字 / 韓国 / 文解教育 / 夜間中学 / 識字運動 / 地域日本語教室 / 地域日本語 / 地域日本語教育 / 東アジア / 日韓比較 / 識字教育 / 被差別部落の識字運動 / 基礎教育保障 / 地域生活日本語教室
Outline of Final Research Achievements

This research is a comparative study between Japan and South Korea with the aim of constructing a model for guaranteeing adult basic education in advanced East Asian countries. It is a parallel project to the "Japan & Korea Basic Education joint Project " (https://asianet.jasbel.org/project) in terms of research. An electronic book that serves as a basic text on basic education in Japan and Korea was published, and the " Joint Declaration of Korea-Japan Literacy Learners," which was born out of a camp-type workshop, was disseminated in multiple languages. Distinctive teaching materials from Japan and Korea were translated, annotated, and published. A summary paper of this projects was also published. Furthermore, the "Japan-Korea Symposium: Current Situation and Prospects of Basic Education in the COVID‐19" was held, and a report paper will be published in the journal of the JASBEL.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日韓の組織的な交流活動により、多くの知見を共有することができた。研究成果のひとつであるブックレットは、日韓の基礎教育を理解するうえでの基本テキストになろう。また、教材翻訳事業は、教材開発の視点や活用場面も含めて紹介しあったたことで、日韓双方の実践や研究において示唆をもたらす。日韓の学習者が合宿型のワークショップで語りあった言葉をもとに生まれた『日韓識字学習者共同宣言』は、国際的みても貴重なものである。これらの成果は、本研究のメンバーが中心となって、取り組んだものである。
以上の国際協同を遂行する上で直面した課題やそれを乗り越えるための思考錯誤も貴重な実践知であり、言語化し、発信することができた。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (56 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (34 results) (of which Open Access: 10 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (8 results) Book (7 results) Remarks (2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] 全国文解基礎教育協議会(韓国)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 全国文解・基礎教育協議会(韓国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 全国文解・基礎教育協議会(韓国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 全国文解・基礎教育協議会(韓国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] コロナ禍におけるネパール農村女性らの生活課題:「災害」をめぐる予備的考察2022

    • Author(s)
      長岡智寿子
    • Journal Title

      田園調布学園大学紀要

      Volume: 16 Pages: 85-102

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 識字運動の原点から未来をひらく : 特集にあたって2022

    • Author(s)
      森実
    • Journal Title

      部落解放

      Volume: 817 Pages: 4-10

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 識字の始まりと広がり、そしてこれから : 公開講座「大阪の識字の原点から識字の未来を探る」より2022

    • Author(s)
      森実
    • Journal Title

      部落解放

      Volume: 817 Pages: 15-34

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 東アジアの基礎教育保障のための市民的連帯にむけて : 日韓基礎教育共同プロジェクトの経験から2021

    • Author(s)
      添田 祥史
    • Journal Title

      東アジア社会教育研究

      Volume: 26 Pages: 40-50

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地域づくりとメディアの役割をめぐって:社会教育活動としてのラジオ放送番組2021

    • Author(s)
      長岡智寿子
    • Journal Title

      田園調布学園大学紀要

      Volume: 15 Pages: 59-71

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特集にあたって2021

    • Author(s)
      森実
    • Journal Title

      部落解放研究 : 部落解放・人権研究所紀要

      Volume: 215 Pages: 2-8

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 差別事象対応から識字・人権教育保障政策へ : 新自由主義・大阪における課題を中心に2021

    • Author(s)
      森実
    • Journal Title

      部落解放研究 : 部落解放・人権研究所紀要

      Volume: 215 Pages: 46-79

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] ヒューマンライツ2021

    • Author(s)
      森実
    • Journal Title

      「識字・水平社一〇〇年宣言」の可能性 : 識字運動の学習者の言葉から伝わる人権課題

      Volume: 400 Pages: 4-9

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 部落差別に関わる「寝た子を起こすな」論をめぐる学習課題2021

    • Author(s)
      森実
    • Journal Title

      教育実践研究

      Volume: 14 Pages: 1-14

    • NAID

      40022597278

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 書評 識字・日本語学習ブックレットⅢ『学習者の生活や思いに根ざし 人生をきりひらく識字学習 : 大阪の識字・日本語教室のこれまで・今・これからをつなぐ』大阪市内識字・日本語教室連絡会編集・発行(2020年)2021

    • Author(s)
      新矢麻紀子
    • Journal Title

      部落解放研究 : 部落解放・人権研究所紀要

      Volume: 215 Pages: 213-217

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 書評 『識字・日本語学習資料2021 羽ばたくために 増補版』識字・日本語センター編(大阪教育大学地域連携・教育推進センター、2021年)2021

    • Author(s)
      棚田洋平
    • Journal Title

      部落解放研究 : 部落解放・人権研究所紀要

      Volume: 215 Pages: 218-222

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 韓国で識字能力はどのように測られてきているのか : 識字調査を中心に2021

    • Author(s)
      金侖貞
    • Journal Title

      人文学報 教育学

      Volume: 56

    • NAID

      120007171104

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 韓国の識字教育施策の動向 : 学歴認定制度とコロナ禍の対応を中心に2021

    • Author(s)
      金侖貞
    • Journal Title

      部落解放研究 : 部落解放・人権研究所紀要

      Volume: 215 Pages: 167-191

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 東アジア社会教育研究2021

    • Author(s)
      呉世蓮・肥後耕生・松尾有美・金亨善・瀬川 理恵
    • Journal Title

      韓国の平生教育・この1年 : 2020~2021年

      Volume: 26 Pages: 160-178

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 韓国で識字能力はどのように測られてきているのか―識字調査を中心に―2021

    • Author(s)
      金侖貞
    • Journal Title

      人文学報

      Volume: 517-5 Pages: 1-32

    • NAID

      120007171104

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 識字運動の担い手たちが語る(1)識字運動を未来につなぐ2021

    • Author(s)
      森実
    • Journal Title

      ヒューマンライツ

      Volume: 394 Pages: 24-27

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日韓基礎教育共同プロジェクトの成果と展望2020

    • Author(s)
      上杉孝實・森実・大安喜一・金侖貞・坂本旬・新矢麻紀子・添田祥史・棚田洋平・長岡智寿子・ 肥後耕生
    • Journal Title

      基礎教育保障学研究

      Volume: 4 Pages: 132-151

    • NAID

      130007899913

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日韓の識字教育から考える多文化共生と「戦略的同化」2020

    • Author(s)
      金侖貞
    • Journal Title

      部落解放

      Volume: 793 Pages: 21-27

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 韓国の識字教育と識字政策の課題2020

    • Author(s)
      李智惠(金侖貞訳)
    • Journal Title

      基礎教育保障学研究

      Volume: 4 Pages: 164-176

    • NAID

      130007899917

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 韓国の識字教育における学歴認定制度の評価仕組みの運用と課題2020

    • Author(s)
      金侖貞・新矢麻紀子
    • Journal Title

      基礎教育保障学研究

      Volume: 4 Pages: 90-106

    • NAID

      130007899997

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 現代日本における基礎教育保障の現状と課題2020

    • Author(s)
      添田祥史
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 27 Pages: 158-163

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ネパール女性の社会参加の様相:「声」の民主主義の展開2020

    • Author(s)
      長岡智寿子
    • Journal Title

      田園調布学園大学紀要

      Volume: 14 Pages: 89-100

    • NAID

      40022417056

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 国際結婚移住女性の日本語とキャリア : リテラシーの補償と保障に向けて2020

    • Author(s)
      新矢麻紀子、査読あり
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 175 Pages: 19-33

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 韓国の平生教育・この1年 : 2019~2020年2020

    • Author(s)
      肥後耕生・瀬川理恵・呉世蓮・金亨善・松尾有美
    • Journal Title

      東アジア社会教育研究

      Volume: 25 Pages: 190-204

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] "学びと闘争の空間" としてのノドゥル障碍人夜学2020

    • Author(s)
      千成浩(肥後耕生訳)
    • Journal Title

      基礎教育保障学研究

      Volume: 4 Pages: 188-199

    • NAID

      130007899915

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 自主夜間中学における学校づくり2020

    • Author(s)
      添田祥史
    • Journal Title

      教育

      Volume: 889号 Pages: 75-85

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] すべてのひとに教育を! 学びからの排除問題と夜間中学をめぐる近年の動向2019

    • Author(s)
      添田祥史
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 47(2)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「実践研究」概念についての覚え書き2019

    • Author(s)
      森実
    • Journal Title

      教育実践研究

      Volume: 12 Pages: 59-65

    • NAID

      40022215987

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 入管法改正と「生活者」としての視点の捉え返し2019

    • Author(s)
      金侖貞
    • Journal Title

      月刊社会教育

      Volume: 63(3) Pages: 39-41

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 韓国の平生教育・この1年 : 2018~2019年2019

    • Author(s)
      肥後 耕生 , 瀬川 理恵 , 呉 世蓮 , 金 亨善 , 松尾 有美
    • Journal Title

      東アジア社会教育研究

      Volume: 24 Pages: 158-171

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 書評:読み書きは人の生き方をどう変えた?2019

    • Author(s)
      長岡智寿子
    • Journal Title

      新英語教育

      Volume: 4月号 Pages: 45-45

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 夜間中学をめぐる動向と論点整理2018

    • Author(s)
      添田祥史
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 85(2) Pages: 196-205

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 韓国の「第4次平生教育振興基本計画」がめざすもの2018

    • Author(s)
      肥後耕生
    • Journal Title

      東アジア社会教育研究

      Volume: 23 Pages: 107-119

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 移民への「第二言語としての日本語」の教育保障―アメリカの事例をとおして2018

    • Author(s)
      新矢麻紀子
    • Journal Title

      月刊社会教育

      Volume: 2月号 Pages: 66-69

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教育機会確保法下での夜間中学の抱える課題2021

    • Author(s)
      添田祥史
    • Organizer
      九州教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 基礎教育保障システムの構築に向けた日韓比較研究 その22019

    • Author(s)
      添田祥史、長岡智寿子、 金侖貞、上杉孝實、 新矢麻紀子、森実、 棚田洋平、肥後耕生
    • Organizer
      日本社会教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日韓基礎教育共同プロジェクト2019

    • Author(s)
      添田祥史、長岡智寿子、 金侖貞、上杉孝實、 新矢麻紀子、森実、 棚田洋平、肥後耕生
    • Organizer
      基礎教育保障学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国で識字能力はどのように測られているのか2019

    • Author(s)
      金侖貞・新矢麻紀子
    • Organizer
      基礎教育保障学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 大学が識字・日本語教室を開設・運営する―大阪教育大学における実践をふりかえる2019

    • Author(s)
      岡田耕治・森実
    • Organizer
      基礎教育保障学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 基礎教育保障システムの構築 に向けた日韓共同研究(その1)2018

    • Author(s)
      添田祥史・長岡智寿子・金侖貞・新矢麻紀子・棚田洋平・肥後耕生・森実
    • Organizer
      日本社会教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 識字実践における「文集」の役割と機能2018

    • Author(s)
      添田祥史
    • Organizer
      基礎教育保障学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Literacy of Immigrant Women in Japan and Its Background: Comparison with Buraku2018

    • Author(s)
      新矢麻紀子
    • Organizer
      Venezia ICJLE 2018(ヴェネツィア2018日本語教育国際研究大会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 共生への学びを拓く ─SDGsとグローカルな学び2022

    • Author(s)
      佐藤一子・大安喜一・丸山英樹
    • Total Pages
      259
    • Publisher
      エイデル研究所
    • ISBN
      9784871686761
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 日本の識字・成人基礎教育の展望と課題2019

    • Author(s)
      日韓基礎教育共同プロジェクト
    • Total Pages
      108
    • Publisher
      WEB上で無料公開
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 日韓識字学習者共同宣言2019

    • Author(s)
      日韓基礎教育共同プロジェクト
    • Total Pages
      40
    • Publisher
      WEB上で無料公開
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 地方発 外国人住民との地域づくり―多文化共生の現場から2019

    • Author(s)
      徳田剛、二階堂裕子、魁生由美子、武田里子、高畑幸、大森典子、髙橋志野、新矢麻紀子、向井留実子、棚田洋平、大村昌枝、田村周一、一條玲香、堀西雅亮、大黒屋貴稔
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      晃光書房
    • ISBN
      9784771031494
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 外国人と共生する地域づくり――大阪・豊中の実践から見えてきたもの2019

    • Author(s)
      牧里 毎治 (監修), 公益財団法人 とよなか国際交流協会 (編集)、山野上隆史、榎井縁、吉嶋かおり、山本愛、今井貴代子、山根絵美、黒島トーマス友基、新矢麻紀子、山本房代、永田貴聖、門美由紀、田中逸郎、武田丈、野崎志帆、渡戸一郎、窪誠、牧里毎治
    • Total Pages
      298
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750348278
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 日常のなかの「フツー」を問いなおす 現代社会の差別・抑圧2018

    • Author(s)
      植上一希・伊藤亜希子・添田祥史・山川荘一郎・白谷美紗樹・ゴツィック・マーレン・本多康夫・藤田由美子・星乃治彦・桧垣伸次・横山真・笠原嘉治・渡辺晶帆
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      法律文化社
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 持続可能な未来のための教育制度論2018

    • Author(s)
      鈴木敏正・降旗信一・榎本弘行・小玉敏也・松田剛史・篠原岳司・河野和枝・松葉口玲子・添田祥史・丹間康仁
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762027642
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 日韓基礎教育共同プロジェクト

    • URL

      https://asia-net.jasbel.org/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2019 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://asia-net.jasbel.org/

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 日韓シンポジウム コロナ禍における基礎教育保障の現状と展望2021

    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi