• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Survival of small scale primary schools in rural areas of France : a historical and pedagogical perspective

Research Project

Project/Area Number 18K02351
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionNishikyushu University

Principal Investigator

Akahoshi Mayumi  西九州大学, 子ども学部, 教授 (50150975)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小笠原 文  広島文化学園大学, 学芸学部, 教授 (10585269)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Discontinued (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教育学 / フランス / 教育方法 / 農村学校 / 学校と地域の協働 / 異年齢教育 / ウェルビーイング / 小規模校 / 初等学校 / 農山村学校 / 過疎地 / コミューン / 異年齢学級編制 / 教育史 / 幸福度
Outline of Final Research Achievements

Rapid rural population decline is a universal phenomenon. In 2016, France implemented a regional restructuring, merging 22 regions into 13 regions. France, like Japan, is intensifying its policy development for regional revitalization. Accordingly the choice between consolidating or maintaining small public schools in rural areas facing population decline has become a policy issue.
In France, small schools traditionally exist in small communes (basic municipal units). Small communes and small schools are numerous. From the end of the 19th century until today, public primary schools have been at the heart of the life of the rural population. The survival of small schools means the survival of rural communities.
Through field research in rural areas, we have elucidated the background and reality of the existence of small scale schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、フランスでも急激な社会変化と過疎化に悩む農村地域では公立小規模校の存続か学校統廃合かの選択が迫られてきた。19世紀の公立初等学校の多くが単級学校から始まった歴史を持つフランスでは、今日も「小さなコミューン」のもとに「小さな学校」が多数存続している。農村地域にある公立学校は、その長い歴史と共に、農村地域の住民の観念、感情、価値観を支える「農村文化」の源となってきた。本研究は、その観点から農村学校の歴史や教育方法を検討し、人々の暮らしの核として存立してきた小さな学校が農村文化を担う住民の幸福度と深く関わっていることの検証を目的とし、農村学校のもつ教育的・社会的・文化的意義の再考を促した。

Report

(4 results)
  • 2021 Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Journal Article] フランスの農村学校に関する最近の争点 「黄色いベスト」運動を通して見えてきたこと2021

    • Author(s)
      赤星まゆみ
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 33号

    • NAID

      40022736011

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] フランスにおける保育学校の動向 ―小学校への接続を中心として―2021

    • Author(s)
      小笠原文
    • Journal Title

      広島文化学園大学大学院教育学研究科 子ども学論集

      Volume: 第7号 Pages: 77-86

    • NAID

      120007039694

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フランスにおける幼児期への視線 保育学校における三歳児からの義務教育2021

    • Author(s)
      赤星まゆみ
    • Journal Title

      季刊保育問題研究

      Volume: 第307号 Pages: 50-64

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] フランスの「黄色いベスト」運動と農山村学校2020

    • Author(s)
      赤星まゆみ
    • Journal Title

      国際教育

      Volume: 21 Pages: 4-7

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] フランスの地域と学校 19世紀から21世紀へとひき継がれてきた小さな学校のみらいを共に考えてください2020

    • Author(s)
      赤星まゆみ
    • Organizer
      特定非営利活動法人まちと学校のみらい「大人の学びの場@FOCAS」
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] フランス農山村部における初等学校に関する研究 ―小規模校の存立をめぐる動向―2019

    • Author(s)
      赤星まゆみ
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] フランスの「黄色いベスト運動」と農村学校 -欧州におけるグローバル化現象-2019

    • Author(s)
      赤星まゆみ
    • Organizer
      KIEP 熊本国際教育を進める会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「学校に地域を作る」市民性育成の試み ―佐賀市立嘉瀨小学校の15年間の取組から考える―2018

    • Author(s)
      永野篤子、村岡智彦、赤星まゆみ
    • Organizer
      日本教育方法学会第54回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi