• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of local education policies and the formation of local educational communities in France

Research Project

Project/Area Number 18K02352
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionShigakukan University

Principal Investigator

IWAHASHI Keiko  志學館大学, 法学部, 名誉教授 (70248649)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsフランス / 地域教育計画/政策 / 地方公共団体 / 教育共同体 / 修学リズム / 教育契約 / パートナーシップ / アソシアシオン / 地域教育政策 / 地域教育共同体 / 子どもの自由時間 / 市民教育議会 / 政治的連帯 / アニマトゥール / 地域教育計画(PEDT) / 学校と地域の連携 / 民衆教育 / 修学リズム改革 / 修学リズム施策 / 教育リズム / 教育的連続性
Outline of Final Research Achievements

Local education policy in France was born and developed in background of the decentralization laws of the 1980s , including two aspects. One aspect is the promotion of " remote governance " of local government education policy by the state, the other is the promotion of the "localization of education policy". This localization is built on the foundation of an educational community through cooperation and collaboration between local governments and various local actors such as associations. The result is the following bipolarization, in the tension between the state and association on the one hand, and the republican model of education and the educational community model on the other ; national similar situation of local education policy (appearance of national modeling of local education policy) and local governments increasingly formulating their own local education policy (formation of local educational community).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本では、近代教育改革以来、フランスの教育は国家の公役務として進められているという前提があるため国レベルの教育政策研究に蓄積はあるが、地域の位置をめぐる研究はほとんど見られない。フランスでは、1990年代頃より教育における「地域」に注目する研究が少しずつ見られるようになってきている。だが、これらの研究は、主として学校教育に重点が置かれている。本研究は、これらの先駆者の研究を踏まえ学校教育との関係を視野におきつつ,地域の視点から、子どもの生活の質を高める総合的な地域教育政策のあり方を問い、フランス教育研究の枠組みの転換を図る。加えて日本の地域教育政策との比較のための素材を提供できる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] Verionique LAFORETS , L'educatif local : Les usages politiques du temps libre des enfants (書評)2023

    • Author(s)
      岩橋惠子
    • Journal Title

      日仏教育学会年報

      Volume: 第30号

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] フランスにおける地域教育政策の展開と教育共同体の創造2023

    • Author(s)
      岩橋惠子
    • Journal Title

      (科研費研究報告書)

      Volume: 1

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会教育関係職員・支援者の日仏比較:アニマトウール/社会教育士2022

    • Author(s)
      岩橋惠子
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 第34号 Pages: 183-188

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Franciis Lebon, Emmanuel de Lescure,L'education populaire au tournant du 21e siecle (書評)2022

    • Author(s)
      岩橋恵子
    • Journal Title

      志學館大学人間関係学部研究紀要

      Volume: 第43巻 Pages: 71-78

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会教育関係職員・支援者の日仏比較:アニマトウール/社会教育士2022

    • Author(s)
      岩橋恵子
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 34号

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] フランスにおける修学リズム改革をめぐる問題と今後の課題2021

    • Author(s)
      岩橋恵子
    • Journal Title

      志學館大学人間関係学部研究紀要

      Volume: 第42巻 Pages: 1-20

    • NAID

      40022532608

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 修学リズム改革の動向2020

    • Author(s)
      岩橋恵子
    • Journal Title

      日仏教育学会年報

      Volume: 第27号 Pages: 81-86

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 修学リズム改革の動向ー学校週4日制・4.5日制をめぐる現地調査から-2020

    • Author(s)
      岩橋恵子
    • Journal Title

      日仏教育学会年報

      Volume: 第27号

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Petit tour du monde de l'animation2019

    • Author(s)
      Florent CONTASSOT, Marc GUIDONI, Keiko IWAHASHI
    • Journal Title

      Le Journal de l'Animation

      Volume: 202号 Pages: 23-34

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] フランスにおける地域教育政策の展開とその特質2018

    • Author(s)
      岩橋 恵子
    • Journal Title

      日仏教育学会年報

      Volume: 第25号 Pages: 3-13

    • NAID

      40022207762

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] フランスにおける修学リズム改革をめぐる問題と今後の課題2019

    • Author(s)
      岩橋恵子
    • Organizer
      日仏教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi