• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fundamental study about the contents and the formation process of human rights recognition in human rights education

Research Project

Project/Area Number 18K02353
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionThe Institute of Buraku Problem

Principal Investigator

UMEDA OSAMU  公益社団法人部落問題研究所, その他部局等, 研究員 (90111905)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords人権教育 / 人権認識 / 人権感覚 / 同和教育 / 人権としての教育 / 人権についての教育
Outline of Final Research Achievements

We have conducted this research to examine the contents and its formation process of the child’s human right recognition which would lead to the formation of the child’s attitude and action on human rights. Based on this research we have clarified the following points.1.The promotion of the government’s “digital education” would destruct child’s consciousness of connecting each other and disturb the formation of child’s sense of human rights. 2.The government’s human right policy and moral education policy lack the viewpoint of the “education of human rights”. Farther more they purposely limit human rights education to the mere respect of its spirit. 3.The child’s recognition of human rights is a part of the social recognition. It should be closely related to the human recognition and the life recognition.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

1997年以降、政府による人権教育政策が展開されてきたが、人権教育がほぼ「人権のための教育」の観点からのみ論じられており、一面的である。また、人権認識の内容も「人間尊重の精神の涵養」といったレベルにとどめられている。
本研究は、政府の人権教育政策では欠落している「人権として教育」という観点から人権教育を捉えることを重視した。この観点から人権認識の内容とその形成過程を検討したもので、子どもの社会認識・人間認識・生活認識の形成と人権認識の形成が密接に関連していること、社会認識の形成過程と並行して人権認識も形成されることを明らかにした。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 10 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 「部落差別の実態に係る調査結果」の検証2021

    • Author(s)
      梅田 修
    • Journal Title

      部落問題研究

      Volume: 236 Pages: 2-21

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 人権が問われながら麻痺していく人権の感覚2021

    • Author(s)
      川辺 勉
    • Journal Title

      部落問題研究

      Volume: 236 Pages: 22-43

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校教育の現状と授業実践における取り組みの重点2021

    • Author(s)
      川本治雄
    • Journal Title

      部落問題研究

      Volume: 236 Pages: 44-67

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コロナ禍の教育政策と「個別最適な学び」2021

    • Author(s)
      八木英二
    • Journal Title

      部落問題研究

      Volume: 236 Pages: 68-86

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 戦後同和教育の遺産としての人権教育考2021

    • Author(s)
      森田満夫
    • Journal Title

      部落問題研究

      Volume: 237

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 人権教育めぐる動向と道徳教育2020

    • Author(s)
      梅田 修
    • Journal Title

      部落問題研究所

      Volume: 231 Pages: 32-65

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 人権教育に関する指導方針について2020

    • Author(s)
      梅田 修
    • Journal Title

      部落問題研究

      Volume: 233 Pages: 152-162

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 人権教育をめぐる動向と道徳教育2020

    • Author(s)
      梅田修
    • Journal Title

      部落問題研究

      Volume: 231 Pages: 32-65

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 道徳教育と人権としての教育2019

    • Author(s)
      森田満夫
    • Journal Title

      部落問題研究

      Volume: 229 Pages: 206-237

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] キー・コンピテンシー再定義と新旧学習指導要領2019

    • Author(s)
      八木英二
    • Journal Title

      部落問題研究

      Volume: 228 Pages: 2-36

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 人権教育をめぐる動向と道徳教育2019

    • Author(s)
      梅田修
    • Organizer
      第57回部落問題研究者全国集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 道徳教育と人権としての教育2018

    • Author(s)
      森田満夫
    • Organizer
      部落問題研究者全国集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi