• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The process of establishing private school legislation in response to the value order of the German constitution

Research Project

Project/Area Number 18K02355
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionShukutoku University (2020-2023)
Iwate University (2018-2019)

Principal Investigator

Endo Takao  淑徳大学, 人文学部, 教授 (70211779)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsシュタイナー学校 / ドイツ現代史 / 私立学校の自由 / 憲法裁判所 / 私立学校法 / 私立学校法制 / 憲法の価値秩序 / ヴァルドルフ学校 / 基本法 / 私学助成 / 闘い / バーデン・ヴュルテンベルク・バーデン州憲法 / 私立学校条項 / キリスト者共同体 / 人智学 / 公的承認をめぐる闘い / マールブルク校 / バーデン・ヴュルテンベルク州 / 憲法秩序 / 自由学校協議会 / ヴァルドルフ学校運動
Outline of Final Research Achievements

First, we provided a detailed clarification of the process by which Steiner schools were rebuilt immediately after World War II, and showed that the existence of Steiner schools, which were rebuilt early after the war, indirectly influenced the codification of the "right to establish private schools" in Article 7 of the Bonn Basic Law.
Second, through a detailed analysis of the series of legal battles waged by Steiner schools, we showed that they played a key role in winning judgments that the state's legal guarantee of the freedom of private schools and its public subsidies were in line with the value order of the Basic Law.
Third, we were able to compile these research findings and publish them as "Contemporary German History and the Struggle of Steiner Schools" (Toshindo, 2023).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来のシュタイナー学校に関する研究は、そのユニークな教育方法とその思想的背景(シュタイナーナーの教育思想)を明らかにすることが中心であった。これに対して、本研究は、戦後ドイツのの私立学校法制がボン基本法の価値秩序に合致すると言われる程に「肥沃化」してきた歴史的背景として、シュタイナー学校の権利獲得運動があったことを明らかにしたものである。つまり、本研究は、教育方法論ないし教育思想研究としての従来までのシュタイナー学校の研究を、歴史学および法制度史の研究として深化させたものであり、大きな学術的意義を有するものであると考える。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (3 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] ナチズムの嵐の中で教師たちはどう生きたのか?-ナチズムに同調しない生き方を貫いた教師たちに注目し-2024

    • Author(s)
      遠藤孝夫
    • Journal Title

      淑徳大学人文学部研究論集

      Volume: 9 Pages: 1-17

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 基本法およびバーデン・ビュルテンベルク州憲法における私立学校条項-その成立過程と歴史認識-2023

    • Author(s)
      遠藤孝夫
    • Journal Title

      淑徳大学人文学部研究論集

      Volume: 8 Pages: 1-18

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ナチズム崩壊直後のシュタイナー学校の設置とその推進者たち-1945年設置のマールブルク校を事例として-2022

    • Author(s)
      遠藤孝夫
    • Journal Title

      淑徳大学人文学部研究論集

      Volume: 7 Pages: 1-15

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 戦後ドイツにおけるヴァルドルフ学校の再建と「私立学校を設置する権利」2019

    • Author(s)
      遠藤孝夫
    • Journal Title

      岩手大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 18 Pages: 51-68

    • NAID

      120006620551

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 基本法とバーデン・ヴュルテンベルク州憲法の私立学校条項と歴史認識2021

    • Author(s)
      遠藤孝夫
    • Organizer
      教育史学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ナチス・ドイツ崩壊直後にシュタイナー学校の再建に奔走した人々-1945年設置のマールブルク校の場合を中心に-2020

    • Author(s)
      遠藤孝夫
    • Organizer
      教育史学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ナチズム体制下を生きたヴァルドルフ学校の関係者2019

    • Author(s)
      遠藤孝夫
    • Organizer
      教育史学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] ドイツ現代史とシュタイナー学校の闘い2023

    • Author(s)
      遠藤孝夫
    • Total Pages
      333
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798918396
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] シュタイナー教育100年 80カ国の人々を魅了する教育の宝庫2020

    • Author(s)
      広瀬俊雄・遠藤孝夫・池内耕作・広瀬綾子
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      昭和堂
    • ISBN
      9784812219317
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] シュタイナー教育100年 その理論と実践の歩み2020

    • Author(s)
      広瀬 俊雄
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      昭和堂
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教育史研究の最前線Ⅱ2018

    • Author(s)
      教育史学会
    • Total Pages
      307
    • Publisher
      六花出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi