• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Educational Objectives and Evaluation from the viewpoints of Quality and Ability

Research Project

Project/Area Number 18K02366
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionTottori University

Principal Investigator

MIKI Hirokazu  鳥取大学, 地域学部, 教授 (80622513)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 別府 哲  岐阜大学, 教育学部, 教授 (20209208)
川地 亜弥子  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (20411473)
寺川 志奈子  鳥取大学, 地域学部, 教授 (30249297)
山根 俊喜  鳥取大学, 地域学部, 教授 (70240067)
赤木 和重  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (70402675)
國本 真吾  鳥取短期大学, その他部局等, 教授 (80353100)
越野 和之  奈良教育大学, 学校教育講座, 教授 (90252824)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教育目標 / 教育評価 / 資質・能力 / 知的障害 / 発達障害 / 教材 / 授業づくり
Outline of Final Research Achievements

The aim of this study is to build up the structure of educational objectives and evaluation from the viewpoints of quality and ability. For as many as sixteen days, we had joint meetings of school teachers and university researchers where we discussed diverse examples of lesson practices. Throughout these meetings, while in the lessons for those children with intellectual disability, developmental disability, we tended to focus on the independence and social participation, we found it important to use teaching materials encouraging them to learn culture, science and human development. It was also noticeable that there were many classroom practices whose educational objectives promoted those children to have the ability to think creatively and sympathize with people. We found that it was more effective to offer in general school education many opportunities to accumulate experiences of sympathetic emotions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

OECDのキー・コンピテンシーと資質能力論は、知的障害のない者を念頭に置くものであり、知的障害・発達障害などの教育実践に適応させる上で困難が見られた。特に、職業検定など、社会適応に傾斜した教育が先行する特別支援学校においては、キー・コンピテンシーと訓練的学習との衝突が認められた。一方、特別支援学校高等部の自己理解の取り組み、理科、社会の知的活動、小学校から高等部卒業までを追った事例検討、重症児の発達的理解と教育実践、小学校特別支援学級の粘土を用いた表現活動など、多彩な教育実践が報告され、知的発達を基礎に、人類の文化、科学、芸術を学ぶことで内面の変化が見られることも、実感を持って理解された。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (19 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results,  Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results) Book (10 results)

  • [Journal Article] コロナ禍における障害児教育の現状把握―オンライン研究会の取組みから2021

    • Author(s)
      國本真吾
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 第49巻第1号 Pages: 74-77

    • NAID

      40022599798

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校で学ぶことと生活綴方2021

    • Author(s)
      川地亜弥子
    • Journal Title

      作文と教育

      Volume: 2021年1月号 Pages: 6-10

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 軽度知的障害のある青年の障害受容:「ふつう」にこだわっていた青年は,なぜ「ふつう」にこだわらなくなったのか2021

    • Author(s)
      生田邦紘・赤木和重
    • Journal Title

      心理科学

      Volume: -

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学生は授業スタンダードをどのように捉えるのか:個人の権利意識の発達の観点から2021

    • Author(s)
      前岡良汰・赤木和重
    • Journal Title

      心理科学

      Volume: -

    • NAID

      130008071314

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 2017年告示学習指導要領における特別支援教育の「資質・能力」2020

    • Author(s)
      澤田淳太郎、三木裕和
    • Journal Title

      地域学論集(鳥取大学地域学部紀要)

      Volume: 第17巻第3号 Pages: 5-27

    • NAID

      120007041470

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 余暇活動を通じて自分らしさを発揮していく特別支援学校高等部の実践報告2020

    • Author(s)
      村川恵、三木裕和
    • Journal Title

      地域教育学研究

      Volume: 第13巻第1号 Pages: 1-8

    • NAID

      120007028785

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 知的障害者の「権利としての生涯学習」2020

    • Author(s)
      國本真吾
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 第48巻第1号 Pages: 26-33

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オンラインと人間的共感関係-岐路に立つ教育2020

    • Author(s)
      三木裕和
    • Journal Title

      みんなのねがい

      Volume: 2020年12月号 Pages: 23-25

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] コロナの時代と障害者の生きる自由-丸谷才一『笹まくら』を読んで2020

    • Author(s)
      三木裕和
    • Journal Title

      教育

      Volume: 2020年11月号 Pages: 102-103

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 新型コロナ禍で問われる学校の役割2020

    • Author(s)
      川地亜弥子
    • Journal Title

      ひろば

      Volume: 203号 Pages: 4-9

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症と9歳の節-ユニークな心理化と自己理解2020

    • Author(s)
      別府哲
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 第48巻第2号 Pages: 98-105

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症児のユニークな情動理解2020

    • Author(s)
      別府哲
    • Journal Title

      発達

      Volume: 163 Pages: 74-79

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 発達障害のある子どもの安楽さを大事に:学童保育だからこそ2020

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      日本の学童ほいく

      Volume: 542 Pages: 28-33

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 軽度知的障害者の卒業後の実態と求められる社会的支援 ― 当事者へのインタビュー調査を通して ―2020

    • Author(s)
      野波雄一、三木裕和
    • Journal Title

      鳥取大学地域学部研究紀要

      Volume: 第16巻第3号 Pages: 23-23

    • NAID

      120006894069

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援教育と不登校問題-9-10歳の発達の節目2019

    • Author(s)
      三木裕和
    • Journal Title

      Jpn J Rehabil Med(リハ医学)

      Volume: 56巻第6号

    • NAID

      130007683919

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 大人も子どもも自己を表現する2019

    • Author(s)
      川地亜弥子
    • Journal Title

      作文と教育

      Volume: 878号

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援教育と不登校問題 9-10歳の発達の節目2019

    • Author(s)
      三木裕和
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Rehabilitation

      Volume: 印刷中

    • NAID

      130007683919

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 高等部に在籍する軽度知的障害児の算数・数学的思考の実態と教育的指導のあり方-ゲーム的授業と概数獲得2019

    • Author(s)
      吉川奈佑、三木裕和
    • Journal Title

      地域学論集

      Volume: 第15巻第3号 Pages: 25-32

    • NAID

      120006644273

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援教育の現状をどう見るか 「教育の自由」と「子どもの権利」の観点から2018

    • Author(s)
      三木裕和
    • Journal Title

      みんなのねがい

      Volume: 626 Pages: 30-33

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] アメリカの教室に入ってみた:貧困地区の公立学校から超インクルーシブ教育まで(DVD付特別版)2021

    • Author(s)
      赤木和重(編)
    • Total Pages
      253
    • Publisher
      ひとなる書房
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 地域と協働する学校:中学校の実践から読み解く思春期の子どもと地域とのかかわり2021

    • Author(s)
      赤木和重(分担執筆)、時岡晴美・大久保智生・岡田涼・平田俊治(編)
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 流行に踊る日本の教育2021

    • Author(s)
      赤木和重(分担執筆) 石井英真(編)
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      東洋館出版
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 教育評価重要用語事典2020

    • Author(s)
      三木裕和(分担執筆)
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 新版・教育と保育保育のための発達診断・下 発達診断の視点と方法2020

    • Author(s)
      寺川志奈子(分担執筆)
    • Publisher
      全障研出版部
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 学びをめぐる多様性と授業・学校づくり2020

    • Author(s)
      赤木和重(分担執筆)、宇野宏幸・一般社団法人LD学会 第29回大会実行委員会(編)
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 「『主体的に学習に取り組む態度』の捉えと評価」田中耕治『学びを変える新しい学習評価 第2巻 各教科等の学びと新しい学習評価』2020

    • Author(s)
      川地亜弥子
    • Total Pages
      11
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324107287
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 自閉症児・発達障害児の教育目標・教育評価1 子どもの「ねがい」と授業づくり2019

    • Author(s)
      三木裕和、越野和之編著、川地亜弥子、寺川志奈子、國本真吾、障害児教育の教育目標・教育評価研究会
    • Total Pages
      140
    • Publisher
      クリイエツかもがわ
    • ISBN
      4863422679
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 自閉症児・発達障害児の教育目標・教育評価2 「行動障害」の共感的理解と教育2019

    • Author(s)
      三木裕和、越野和之編著、別府哲、赤木和重障害児教育の教育目標・教育評価研究会
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      クリイエツかもがわ
    • ISBN
      4863422687
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] はたらく WORK 障害のある人の働く姿から2019

    • Author(s)
      三木裕和、きぬがさ福祉会、ひびき福祉会
    • Total Pages
      60
    • Publisher
      きょうされん
    • ISBN
      4894913704
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-09-01  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi