• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Records of the Governmental Document (Kobun Ruishu)

Research Project

Project/Area Number 18K02370
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

KOGA Toru  日本大学, 通信教育部, 教授 (90297755)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords公文類聚 / 公文書館所蔵資料 / 公文書保存 / 大正期の教育運動 / 戦後教育運動 / 公文書と組織 / 資料研究 / 公文書 / 公文録・公文類聚 / 文書史料研究 / 近代教育史 / 資料批判 / 議事資料作成プロセス / 教育史 / 教育政策
Outline of Final Research Achievements

“Kobun Ruishu” is Japanese administrative records from the Meiji period to the early Showa period. A compilation of official documents given and received by Dajo-kan (Japanese Goverment) by year, month, and ministry. In this research, the materials of the educational departments (Ministry of Education) are analyzed. The purpose is to analyze the contents of this material make a detailed inventory.
One document contains multiple documents. Therefore, it is important to organize the contents of each case. In this paper, a list is created for each number of cases. Through this work, I would like to clarify the process of policy consensus building. A variety of actors are involved in policy making. By the time a law is decided, negotiations and lobbying from various industries and groups, and a subcommittee is held to discuss. In this way, multiple departments and actors are involved in one document. This is the main work of this research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

明治期の太政官制、あるいは国会成立以降においても、政策として合意形成される手続き過程は複雑であった。歴史研究や制度史研究者にとっては当然のことではあるが、しかしそれでも従来の通史研究において政府や省庁以外のアクターの存在や影響が詳細に論じられた研究は少ない。省庁内部での事務分掌や起案関係など組織内細部まで語られた研究も少ない。『日本近代教育史料大系』では、「太政類典」「公文録」までは内容レベルでの目録化が進められていたが「公分類聚」の分が作成されていない。同資料は最大規模の分量で、時系列的にも長期に渡るものである。前者2点に付け加えることで今後の研究界の発展にも寄与することが可能となる。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021 2020 2018

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 公文類聚の内容レベルでの目録化について2022

    • Author(s)
      古賀徹
    • Journal Title

      研究紀要(日本大学通信教育部)

      Volume: 35 Pages: 15-26

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本教職員組合所蔵資料「公文書綴」について2021

    • Author(s)
      古賀徹
    • Journal Title

      「戦後教育改革期における政官民アクターの三者関係に関する研究」研究成果報告書

      Volume: 2 Pages: 1-10

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 〔史料解説〕日本教職員組合所蔵資料「公文書綴」2021

    • Author(s)
      古賀徹
    • Journal Title

      「戦後教育改革期における政官民アクターの三者関係に関する研究」研究成果報告書

      Volume: 2 Pages: 11-64

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 【史料】「昭和二十四年度 公文書綴」(全363枚、全209件)2021

    • Author(s)
      古賀徹
    • Journal Title

      「戦後教育改革期における政官民アクターの三者関係に関する研究」研究成果報告書

      Volume: 2 Pages: 65-78

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大正新教育の象徴とされる教育学術研究大会に関する研究―参加者の分析を通して―2021

    • Author(s)
      古賀徹
    • Journal Title

      研究紀要(日本大学通信教育部)

      Volume: 34 Pages: 43-52

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大正新教育の象徴とされる教育学術研究大会に関する研究 ー参加者の分析を通して―2021

    • Author(s)
      古賀徹
    • Journal Title

      研究紀要(日本大学通信教育部)

      Volume: 34 Pages: 43-52

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 公立校における新教育の実践事例 ―金子淳一(滝野川小学校)の理科教育―2020

    • Author(s)
      古賀徹
    • Journal Title

      教師教育と実践知

      Volume: 5 Pages: 87-99

    • NAID

      40022318870

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 公立校における新教育の実践事例―金子淳一(滝野川小学校)の理科教育―2020

    • Author(s)
      古賀徹
    • Journal Title

      教師教育と実践知

      Volume: 5 Pages: 87-99

    • NAID

      40022318870

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 書評】白石崇人『明治期大日本教育会・帝国教育会の教員改良-資質向上への指導的教員の動員-』2018

    • Author(s)
      古賀徹
    • Journal Title

      日本教育史研究

      Volume: 37 Pages: 112-119

    • NAID

      40021708721

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日教組塩原大会(1949年11月)の「転換」のプロセスに関する一考察2018

    • Author(s)
      高木加奈絵・古賀徹・宇内一文・松嶋哲哉
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi