• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an integrated university education program aimed at improving the qualities of citizens who envision an environmentally symbiotic society

Research Project

Project/Area Number 18K02375
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionBukkyo University

Principal Investigator

Hayashi Takanori  佛教大学, 社会学部, 准教授 (20264806)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 長谷川 精一  相愛大学, 人文学部, 教授 (40269824)
奥野 浩之  同志社大学, 免許資格課程センター, 准教授 (80552067)
沼田 潤  相愛大学, 人文学部, 准教授 (40735289)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords環境共生社会 / e-ラーニングコンテンツ / 公害学習 / SDG's / 北九州市 / 公害教育 / 地方自治体の環境対策 / 市民環境活動 / 環境教育 / 双方向型授業 / シチズンシップ / 大気汚染問題 / 公害運動の経緯 / SDGs / 知識と議論深度の相関 / シチズンシップと共生 / 知識と環境意識の相関 / 大気汚染 / SDGs未来都市 / 共生 / 地球環境 / グローバル化 / 異文化 / 平和 / eラーニング / シティズンシップ / 大学教育プログラム
Outline of Final Research Achievements

"We created e-learning content with a specific case study of Kitakyushu City, which has progressed from addressing pollution issues, a negative legacy of rapid economic growth, to fostering an environmentally symbiotic society. This content was developed from the perspectives of researchers specializing in four different fields. Furthermore, to verify the effectiveness of this content, we utilized it in research-based classes, including small-group sessions (12 people × 2 units) and large-group sessions (68 participants). In the former, we conducted comparative verification of effectiveness, while in the latter, we focused on examining changes in discussions before and after using the content. Concurrently with content creation, we analyzed and discussed the success factors of Kitakyushu City based on interviews and literature reviews, attempting to provide effective feedback on "self-directed learning" within the content."

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

多様化、複合化が進む社会に主体的に参画して新しい社会の形成を担う市民・主権者としての学生の資質を向上させるための環境教育プログラムの作成を、環境教育(代表者)、法教育、異文化教育、歴史教育(分担者)を主たる研究分野とする4人の協働で行った。現在のオンライン教育の普及の先鞭を切る内容であり、またこの教材使用による複眼的視座の獲得は高等教育における探求の在り方を学生に考えさせるきっかけを与えるものであったと確信している。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2024 2022 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 環境再生から環境共生へー北九州市の事例を中心としてー2024

    • Author(s)
      林隆紀
    • Journal Title

      佛教大学社会学部論集

      Volume: 78 Pages: 81-96

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 地域における「顔の見える関係」を基盤とした外国人児童・生徒への支援ー静岡県磐田市多文化交流センター(名称:「こんにちは!」の見える事例から)-2019

    • Author(s)
      沼田潤、鎹純香
    • Journal Title

      相愛大学研究論集

      Volume: 35 Pages: 23-28

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 大学環境教育におけるe-ラーニングコンテンツ導入効果2022

    • Author(s)
      林隆紀
    • Organizer
      日本環境教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 科学的知識が学生の環境意識に及ぼす影響について2020

    • Author(s)
      林隆紀
    • Organizer
      日本環境教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi