• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International Comparative Research on Total Amount of School management and School Administration System

Research Project

Project/Area Number 18K02380
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

MATSUMOTO Asato  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (10727168)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤原 文雄  国立教育政策研究所, 初等中等教育研究部, 部長 (80324325)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords学校運営事務総量 / 学校運営事務体制 / 国際比較研究 / 学校運営総量 / 国際比較 / 働き方改革 / 学校運営 / 教職員
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research project is to investigate the total amount of school management and the school management system in the six countries (the United States, the United Kingdom, France, Germany, China, and South Korea), and to propose options for reforming the school management in Japan. As a result of the study, it was confirmed that the concept of staffs for school management is diverse depending on the country, and it is difficult to compare school administration systems. At the same time, we clarified that the school management systems in each country are stipulated by various factors such as the educational administrative and financial system, the personnel system of faculty and staff, and the school management philosophy.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究課題は、諸外国の学校運営事務の業務内容、及びそれらを遂行する運営事務体制の多様なあり方を明らかにした。これらの研究成果は、現代日本において「働き方改革」の文脈で注目を集めている教員の業務負担の軽減の議論に対して、教員業務の学校運営事務分野関連の負担軽減に関する議論に新たな視点を提供するという点で、社会的意義がある。特に、多様なスタッフが運営事務を分掌している各国の事例は、「チーム学校」の形成の議論に様々な側面で寄与することとなる。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Structure of School Organizations in South Korea : Focusing on the “Administrative” Work of Schools2021

    • Author(s)
      松本麻人
    • Journal Title

      名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要. 教育科学

      Volume: 68 Issue: 1 Pages: 1-11

    • DOI

      10.18999/nueduca.68.1.1

    • NAID

      120007169552

    • ISSN
      1346-0307
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/2001590

    • Year and Date
      2021-10-15
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 多様性を志向する教師教育に関する基礎的研究―アメリカとドイツの研究動向から―2020

    • Author(s)
      伊藤亜希子・佐藤仁
    • Journal Title

      国際教育評論

      Volume: 16 Pages: 33-47

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アメリカにおける「社会正義を志向する教師教育」に関する一考察―アクレディテーションの果たす機能―2020

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Journal Title

      名古屋高等教育研

      Volume: 20 Pages: 195-212

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] (資料紹介)全米州教育長協議会報告書『A Vision and Guidance for a Diverse and Learner-Ready Teacher Workforce』の論点:多様性を志向する教師教育に向けて2019

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Journal Title

      福岡大学研究部論集

      Volume: 10 Pages: 113-117

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「フランスの中等教育機関における学校運営と事務職員の役割―職務とコンピテンシーのヒエラルキー構造―」2021

    • Author(s)
      京免徹雄
    • Organizer
      日本比較教育学会第57回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] “The Impact of COVID-19 on Professional Development of Beginning Teachers in Japan“2021

    • Author(s)
      Kazutaka Murakami, Hitoshi Sato
    • Organizer
      Japan-U.S. Teacher Education Consortium 31st Virtual Conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「アメリカの教師の専門職基準の動向とNBPTSの位置」2021

    • Author(s)
      藤村祐子、佐藤仁
    • Organizer
      広島大学教育ヴィジョン研究センター(EVRI)定例オンラインセミナー講演会No.88
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 「教師教育政策における評価とエビデンスをめぐる論点」2021

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Organizer
      教育目標・評価学会第32回大会公開シンポジウム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 米国における教員養成・採用制度の今日的様相2019

    • Author(s)
      佐藤仁
    • Organizer
      日本教育制度学会第27回大会課題別セッションⅣ
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 多様性を志向する教員養成ーアメリカとドイツを事例にー2019

    • Author(s)
      佐藤仁・伊藤亜希子
    • Organizer
      日本比較教育学会第55回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国の学校運営における業務負担のあり方に関する考察-教員と学校スタッフの役割分担を中心に-2019

    • Author(s)
      松本麻人
    • Organizer
      日本比較教育学会第55回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国の学校事務室の業務内容に関する考察2019

    • Author(s)
      松本麻人
    • Organizer
      日本教育事務学会第7回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] リキュラム・学校財務マネジメント-児童生徒の学びの質を高める学校事務職員-(スクールビジネスリーダーシップ研修テキスト3)2022

    • Author(s)
      藤原文雄
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761928292
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] スクールビジネスリーダーシップ (スクールビジネスリーダーシップ研修テキスト1)2020

    • Author(s)
      藤原文雄
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi