• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Inquiry into the normative way of teacher accreditation: Proximity and autonomy in a global world

Research Project

Project/Area Number 18K02382
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

Honzu Manami  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (70293850)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords教員政策 / ウェルビーイング / 学力向上 / 学校組織マネジメント / 教師ソーシャル・キャピタル / サーバント・リーダーシップ / 教職アクレディテーション / ソーシャル・キャピタル / 構成主義 / well-being / 国際標準からの自律と近接 / 理論と実践の往還 / アクレディテーション / グローバル
Outline of Final Research Achievements

In a world where educational outcomes are increasingly globalized, this paper examined the key concepts of Japan's teaching accreditation (quality assurance certification), focusing on proximity to international standards and autonomy. First, we will analyze the origins and influence of "teacher effectiveness research" centered on the United States, including its historical background, and explore possible alternatives to using only academic test results as "evidence" of educational outcomes. I searched. Next, we explore the nature of accreditation from the viewpoints of subject and content, and attempt to theorize it as a policy science.We place teachers at the center of concentric circles as an ecosystem, and all actors in the teacher education community are involved in the teaching profession. They should be involved in quality assurance and improving social recognition.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

国際標準との近接と自律を鍵概念として、教職の社会的認知においては、ウェルビーイング論、教師のつながりとしてのソーシャル・キャピタル、価値―期待モデルに基づく学校経営、の三観点からの有機的な捉え方が有効であると考えた。教師たちのつながりとしての研究活動について、質を高め、時間を保障していくことが教師のウェルビーイングにおいて有用であることなど、ウェルビーイングとソーシャル・キャピタルの関係性を明確にした。地域社会縮減時代を見据え、教員育成コミュニティ総がかりで教職の質保証に取り組むべきととする、教員政策の在り方を提示している。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 6 results) Presentation (13 results) (of which Invited: 5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 地域社会縮減時代の教師ソーシャル・キャピタル ~宮城教育大学附属小学校における地域学習教材開発・改善と広がり2024

    • Author(s)
      本図 愛実・ 信太 昭伸・ 佐々木 孝徳・ 板垣 英恵・ 佐藤 拓郎
    • Journal Title

      宮城教育大学教職大学院紀要

      Volume: 5

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 持続可能な学校改善に向けて ―全国と自治体の学力・学習状況調査を活用して―2024

    • Author(s)
      本図 愛実・ 板垣 英恵・ 田端 健人
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 58 Pages: 303-317

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] サーバント・リーダーシップで創る「地域とともにある学校」2024

    • Author(s)
      本図 愛実・保科 優子・田端 健人・岩田 光世
    • Journal Title

      宮城教育大学教職大学院紀要

      Volume: 5 Pages: 115-123

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 仙台市教育研究所に連なる教師たちのソーシャル・キャピタル~宮城県師範学校附属小学校を媒介とする社会的ネットワーク2023

    • Author(s)
      本図愛実
    • Journal Title

      宮城教育大学教職大学院紀要

      Volume: 4 Pages: 29-41

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] サーバント・リーダーシップで捉える教育長像 ~期待によるアイデンティティの形成~2023

    • Author(s)
      本図愛実・丸山千佳子
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 57 Pages: 97-109

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 課題の設定2022

    • Author(s)
      本図愛実
    • Journal Title

      日本の教師のウェルビーイングと制度的保障

      Volume: 1 Pages: 4-10

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 初期準備段階としての教育学部学生意識調査から2022

    • Author(s)
      本図愛実
    • Journal Title

      日本の教師のウェルビーイングと制度的保障

      Volume: 1 Pages: 103-128

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 期待―価値モデルによる「効果的学校」2022

    • Author(s)
      本図愛実、丸山千佳子
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 56 Pages: 335-347

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 構成主義から捉える教職アクレディテーション2021

    • Author(s)
      本図愛実
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 55 Pages: 295-305

    • NAID

      40022491971

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] OECDが描く教師像 Well-beingという「アイディア」の中で2020

    • Author(s)
      本図愛実
    • Journal Title

      宮城教育大学教職大学院紀要

      Volume: 1 Pages: 39-49

    • NAID

      40022557615

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 授業改善を導くミドルリーダーの育成 -「総合的な学習の時間」を手掛かりとして2020

    • Author(s)
      佐藤恭子・本図愛実
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 54 Pages: 401-416

    • NAID

      120006803723

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 教職はブラックか?(その2) -教師の働きかけとしての自己有用感2023

    • Author(s)
      本図愛実
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 師範学校附属学校を媒介とする教師ソーシャル・キャピタル~及川平治と小林佐源治2023

    • Author(s)
      本図愛実
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童生徒の行動変容につながるSDGs教員研修とは2023

    • Author(s)
      市瀬智紀、本図愛実
    • Organizer
      日本学術会議フューチャー・アースの推進と連携に関する委員会持続可能な発展のための教育と人材育成の推進分科会・SDGsの達成に資するESDカリキュラムの開発
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Functions of Female Science Teachers and Principals in Effective Schools Based on TIMSS and TALIS Results(poster)2023

    • Author(s)
      ManamiHONZU
    • Organizer
      World Education Research Association
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Effective use of PISA and national standardized test for enhancing teacher well-being2023

    • Author(s)
      ManamiHONZU,HanaeITAGAKI
    • Organizer
      World Education Research Association
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] How can we enhance the efficacy of educators and teacher collectives in addressing conflicts among students?・Philosophical Dialogue in Schools Resisting Violence and Discrimination: Practices of Philosophy for Children (p4c)2023

    • Author(s)
      TomonoriICHINOSE, TaketoTABATA. ManamiHONZU
    • Organizer
      World Education Research Association
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Leadership and Management in New Era of Japan2023

    • Author(s)
      本図愛実
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教職はブラックか?~データで捉えるウェルビーイングへの貢献2022

    • Author(s)
      本図愛実
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの成長の可視化に向けて-チームによる挑戦-2021

    • Author(s)
      本図愛実
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 期待―価値モデルによる「効果的学校」2021

    • Author(s)
      本図愛実
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] グローバル世界における教職アクレディテーション2020

    • Author(s)
      本図愛実
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] OECD・TALIS調査における生涯学習というディスコース2019

    • Author(s)
      本図愛実
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] OECD 「教師の主観的幸福」追究の政策的可能性2018

    • Author(s)
      本図愛実
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 日本の教師のウェルビーイングと制度的保障2023

    • Author(s)
      本図愛実編著
    • Total Pages
      181
    • Publisher
      ジダイ社
    • ISBN
      9784909124579
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] グローバル時代のホールスクールマネジメント2021

    • Author(s)
      丸山千佳子,本図愛実
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      ジダイ社
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi