International Comparative Research on University Entrance Exam Using International Baccalaureate Diploma Program
Project/Area Number |
18K02383
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
Inugai Carol 筑波大学, 教育推進部, 客員教授 (90817032)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
御手洗 明佳 千葉大学, アカデミック・リンク・センター, 特任助教 (00725260)
花井 渉 独立行政法人大学入試センター, 研究開発部, 助教 (60783107)
江里口 歡人 玉川大学, 教育学部, 教授 (90266255)
川口 純 筑波大学, 人間系, 助教 (90733329)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 高大接続 / キャリア教育 / 国内大学入試 / IB入試 / コンピテンシー / 日本型IB教育の創造 / 国際比較研究 / IBコンピテンシー / 大学入試改革 / 教育制度 / IBDP / センター試験 / 探究型学習 / 学習成果の評価 / 教育制度の国際比較 / 探求型学習 |
Outline of Final Research Achievements |
Regarding "guarantee of learning rights" of IB students, (1) "Do you evaluate students who have IBDP learning experience as a university by method?", (2) "IBDP enters Japanese university by method" "Is it positioned in?" Lyrics Education Education, (3) "What is the reason for the use of IBDP for university entrance exam reform mothers?" In other countries, we conducted a field survey to see if IBDP is considered to be effective against foreign high connections and is positioned among them. Unification of university entrance examination education, what will happen to IBDP, and the situation of admission.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本の大学入試は、IBDP資格の取り扱いに関する検討が不十分さゆえに結局はIB資格を用いずに大学に入学する生徒が多いという実態がある。IB認定校の増加に伴い、IBDPを経験する生徒数は増加していくと考えられるが、彼らの「進学先」としての大学は、受け入れの準備が不十分である。そこで、日本に先立ち、IBDPを経験した生徒を大学入試において評価してきた諸外国において、如何にIBDPを大学入試に位置づけているかを検討することは、日本の制度設計に示唆を与える。国内外での研究動向を整理した上で、海外の大学でのIBDP活用状況を踏まえ、国内の大学入試を相対化させ、客観的に比較、分析する本研究は有意義である。
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Report
(4 results)
Research Products
(38 results)