• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International Comparative Research on University Entrance Exam Using International Baccalaureate Diploma Program

Research Project

Project/Area Number 18K02383
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Inugai Carol  筑波大学, 教育推進部, 客員教授 (90817032)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 御手洗 明佳  千葉大学, アカデミック・リンク・センター, 特任助教 (00725260)
花井 渉  独立行政法人大学入試センター, 研究開発部, 助教 (60783107)
江里口 歡人  玉川大学, 教育学部, 教授 (90266255)
川口 純  筑波大学, 人間系, 助教 (90733329)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords高大接続 / キャリア教育 / 国内大学入試 / IB入試 / コンピテンシー / 日本型IB教育の創造 / 国際比較研究 / IBコンピテンシー / 大学入試改革 / 教育制度 / IBDP / センター試験 / 探究型学習 / 学習成果の評価 / 教育制度の国際比較 / 探求型学習
Outline of Final Research Achievements

Regarding "guarantee of learning rights" of IB students, (1) "Do you evaluate students who have IBDP learning experience as a university by method?", (2) "IBDP enters Japanese university by method" "Is it positioned in?" Lyrics Education Education, (3) "What is the reason for the use of IBDP for university entrance exam reform mothers?"
In other countries, we conducted a field survey to see if IBDP is considered to be effective against foreign high connections and is positioned among them. Unification of university entrance examination education, what will happen to IBDP, and the situation of admission.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の大学入試は、IBDP資格の取り扱いに関する検討が不十分さゆえに結局はIB資格を用いずに大学に入学する生徒が多いという実態がある。IB認定校の増加に伴い、IBDPを経験する生徒数は増加していくと考えられるが、彼らの「進学先」としての大学は、受け入れの準備が不十分である。そこで、日本に先立ち、IBDPを経験した生徒を大学入試において評価してきた諸外国において、如何にIBDPを大学入試に位置づけているかを検討することは、日本の制度設計に示唆を与える。国内外での研究動向を整理した上で、海外の大学でのIBDP活用状況を踏まえ、国内の大学入試を相対化させ、客観的に比較、分析する本研究は有意義である。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (38 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (22 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 15 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 「教育格差の中にある格差:―マラウイの初等教育への就学実態を事例に―」2020

    • Author(s)
      川口 純、丹羽 勇人
    • Journal Title

      国際開発研究

      Volume: 29(2) Pages: 63-74

    • NAID

      130007950600

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国際バカロレア教育の効果に関する調査研究2020

    • Author(s)
      花井渉
    • Journal Title

      特集:IB教育の成果とは何か、『国際バカロレア教育研究』

      Volume: 4

    • NAID

      130008103497

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 先進国における持続可能な開発目標(SDGs)に基づく教育制度改革の動向2020

    • Author(s)
      花井渉
    • Journal Title

      日本教育制度学会紀要

      Volume: 第27号 Pages: 234-243

    • NAID

      40022442521

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「総合的な学習の時間」を活用した課題解決型学習の実践-福井県立高校における実践と大学入試への示唆-2020

    • Author(s)
      花井渉
    • Journal Title

      『大学入試センター研究開発部リサーチノート』

      Volume: RN-20-04 Pages: 1-12

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] アフリカ人留学生の受け入れに関する一考察―日本の大学選定過程の分析を中心に―2019

    • Author(s)
      佐久間茜,川口純
    • Journal Title

      国際教育協力論集

      Volume: 22 Pages: 15-31

    • NAID

      120006813434

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] IB教育における『学習方法』の受容実態に関する予備的考察―一条校でのミドル・イヤーズ・プログラム(MYP) を対象に―2019

    • Author(s)
      川口純,西村里史,羽田良之,岡村拳
    • Journal Title

      教育学系論集

      Volume: 44 Pages: 1-11

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アフリカ人留学生の受け入れ促進について―日本の大学進学を選択した学生の意見を基に―2019

    • Author(s)
      川口純,佐久間茜
    • Journal Title

      留学交流

      Volume: 105 Pages: 1-14

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育士就業実態への深い理解と問題対処能力をもつ学生の育成-保育士養成科目「保育者論」への「問題に基づく学習(PBL)」導入の意義と課題-2018

    • Author(s)
      御手洗明佳
    • Journal Title

      淑徳大学高等教育研究開発センター年報

      Volume: 第5巻

    • NAID

      40022065356

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Some Challenges with Opportunities of Introducing International Baccalaureate Programmes in to Japanese Schools2018

    • Author(s)
      Carol Inugai, Jun Kawaguchi
    • Journal Title

      The international Academia Forum

      Volume: V

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 国際バカロレア導入に伴う教員の変容に関する研究2020

    • Author(s)
      花井渉
    • Organizer
      第5回日本国際バカロレア教育学会、都留文科大学(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Sexual Education for Children with Disabilities and Support for Parents.2020

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun
    • Organizer
      SEAMEO Regional Centre for Special Education (SEAMEO SEN), Malaysia, March
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] インクルーシブ教育の推進にかかる教員政策2020

    • Author(s)
      川口 純
    • Organizer
      JICA国別課題研修(アアフガニスタン)JICA東京, 1月
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 21st Century Skills in Special Needs Education2019

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun
    • Organizer
      3rd ICES International Conference on Special Needs Education, Indonesia, July
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Special Needs Education in Japan: Access and Quality2019

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun
    • Organizer
      Special Education International Conference. Ministry of Education in Malaysia, September
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] What is the Inclusive Education?2019

    • Author(s)
      Kawaguchi Jun
    • Organizer
      JICA REACH seminar, Ministry of Education in Sri Lanka, October
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本での国際バカロレア導入について2019

    • Author(s)
      江里口歡人
    • Organizer
      慶北大学教育大学院(韓国・大邱)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 国際バカロレア・プログラムの導入の課題2018

    • Author(s)
      江里口歡人
    • Organizer
      聖隷学園IB教育シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本の現行の教育と国際バカロレアの差異について2018

    • Author(s)
      江里口歡人
    • Organizer
      広島大学IB教育シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 国際バカロレア(IB)を活用した大学入試に関する研究2018

    • Author(s)
      江幡 知佳、川口 純、岡村 拳
    • Organizer
      第3回日本国際バカロレア教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の大学教育における国際バカロレア(IB)の活用に関する研究―IB入試実施大学とIB修了生へのインタビュー調査から―2018

    • Author(s)
      江幡 知佳
    • Organizer
      第26回日本教育制度学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 国際バカロレア開発50年の展開と今後の方向性‐年次報告書を中心に‐2018

    • Author(s)
      花井渉
    • Organizer
      第3回日本国際バカロレア教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] イギリス・ケント州における国際バカロレアキャリア関連プログラム(IBCP)の導入背景と直面する課題2018

    • Author(s)
      花井渉、中西啓喜、飯田直弘、御手洗明佳、柳田雅明
    • Organizer
      第77回日本教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 理数探究カリキュラムに関する基礎的研究‐国際バカロレアにおける「知の理論」(TOK)に着目して‐2018

    • Author(s)
      高阪将人、花井渉
    • Organizer
      第42回日本科学教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] イギリスの資格認証評価制度におけるUK-NARICの位置づけ‐組織と機能に着目して‐2018

    • Author(s)
      花井渉
    • Organizer
      第54回日本比較教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] コンピテンシーに基づく教育と深い学びへのヒント2018

    • Author(s)
      花井渉
    • Organizer
      永平寺町吉田支部教員組合教員研修
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教科の本質から育てる生徒の資質・能力2018

    • Author(s)
      花井渉
    • Organizer
      羽水高校若手教員学習会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 英国調査報告会2018

    • Author(s)
      花井渉
    • Organizer
      大学入試センター調査室研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] これからの変化の激しい時代を生き抜く生徒を育てるために2018

    • Author(s)
      花井渉
    • Organizer
      永平寺町立永平寺中学校教員研修
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 課題解決型学習の取り組みの意義について-ISNの取り組みから-2018

    • Author(s)
      花井渉
    • Organizer
      課題解決型学習モデル推進事業
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 今後求められる国際的な能力・スキルとPBLの重要性2018

    • Author(s)
      花井渉
    • Organizer
      福井県立羽水高校プロジェクト学習(高校2年生対象)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 国際バカロレア(IB)の展開と可能性2018

    • Author(s)
      花井渉
    • Organizer
      岡山大学教育学部
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 世界のテスト・ガバナンス2021

    • Author(s)
      佐藤仁、北野秋男、川口純
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] The acceptance situation of inclusive education in Kenya -Perceptions of parents, communities, and teachers, Nishimura Mikiko『Community participation with schools in developing countries -Towards equitable and inclusive basic education for all』2021

    • Author(s)
      Jun Kawaguchi
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 国際教育開発への挑戦2021

    • Author(s)
      荻巣崇世、橋本憲幸、川口純
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 持続可能な開発における〈文化〉の居場所2021

    • Author(s)
      関根久雄、川口純
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      春風社
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 「令和2年度IBの教育効果に関する調査研究事業」2020年度成果報告書2021

    • Author(s)
      井田仁康、川口純、齊藤貴浩、菊地かおり、江幡知佳、福嶋將人、神田あずさ、赤塚祐哉、花井渉、井上志音、木村光宏、御手洗明佳、松本暢平、菅井篤、江里口歡人、渋谷真樹、原和久
    • Total Pages
      81
    • Publisher
      筑波大学
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 第4章 教員の授業実践―子どもの学びの改善に向けての試行錯誤『日本の国際教育協力:歴史と現状』黒田一雄,萱島信子編2019

    • Author(s)
      石原伸一,川口純
    • Total Pages
      28
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 途上国の教員政策と国際協力2018

    • Author(s)
      興津妙子、川口純
    • Total Pages
      363
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi