• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Career support for high school students aspiring to become teachers

Research Project

Project/Area Number 18K02384
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

KASAI TAKAHISA  千葉大学, 教育学部, 教授 (40302517)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 土田 雄一  千葉大学, 教育学部, 教授 (10400805)
梅田 克樹  千葉大学, 教育学部, 准教授 (20344533)
保坂 亨  千葉大学, 教育学部, 教授 (30173579)
重栖 聡司  千葉大学, 教育学部, 教授 (40757390)
渡邉 健二  千葉大学, 教育学部, 准教授 (50786845)
真田 清貴  千葉大学, 教育学部, 教授 (90786831)
伊藤 英希  千葉大学, 教育学部, 准教授 (80827767)
吉田 浩  千葉大学, 教育学部, 准教授 (30845813)
大野 英彦  千葉大学, 教育学部, 教授 (60891091)
伊藤 裕志  千葉大学, 教育学部, 教授 (50913175)
土屋 明子  千葉大学, 教育学部, 准教授 (70913177)
森 美香  千葉大学, 教育学部, 准教授 (70966225)
國吉 浩二  千葉大学, 教育学部, 准教授 (60968593)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords高校生 / キャリア支援 / 教員養成 / 教職 / キャリア形成支援 / 教職カリキュラム
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to investigate details of career support for high school students aspirating to become teachers, and get knowledge that will be useful in constructing a training curriculum prior to study at universities.
As a result, it was found that these supports were implemented by various organizers, such as high schools, universities and school boards, in a way according to their purpose.
In addition, from interviews with students perticipating in one of these supports(Kyouin-kiso course) and university students who graduated in Kyouin-kiso course, it was found that the experience in Kyouin-kiso course increased their desire to become a teacher, become the basis for their learning at university.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

“団塊”世代の教員の退職や教員志望者数の減少といった状況の中で、教員を志望する高校生へのキャリア支援の取り組みがが全国各地で実施されている。
本研究では、現在行われている教員を志望する高校生を対象ととしたキャリア支援の取り組みの特徴や意義を検討するとともに、それらの取り組み(千葉県で行われている「教員基礎コース」)に参加している生徒、および教員基礎コース等を終了し、千葉大学教育学部に入学した学生へのインタビュー調査から、教員を志望する高校生に対するキャリア支援の意義や効果を明らかにし、大学での教員養成以前の教員育成プログラムの構築に資するに知見を提供した。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2023

All Journal Article (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「教員基礎コース」に対する高校生の認識2023

    • Author(s)
      笠井孝久
    • Journal Title

      千葉大学教育実践研究

      Volume: 26 Pages: 1-10

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 移行支援としての高校教育3(仮)2023

    • Author(s)
      小野善郎、保坂亨(編著) 笠井孝久 他
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi