Project/Area Number |
18K02389
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
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Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
南部 広孝 京都大学, 教育学研究科, 教授 (70301306)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 留学 / トランスナショナルプログラム / 海外分校 / 英語プログラム / 非英語圏 / 国際学位 / オンライン授業 / トランスナショナル高等教育 / 国際プログラム / 中国語プログラム / 国際通信学位 |
Outline of Final Research Achievements |
Students nowadays can obtain degrees of foreign institutions without traveling abroad by transnational programs. Although top providers of transnational program are English speaking countries, some non-English based countries like Rosia, China, or European countries have been active in establishing their branch campuses in foreign countries since around 2010s. We investigated the recent trends of non-English based countries in order to clarify their motivation, profit expectations, and students recruit strategies. Under the JSPS support we made visits in Latvia, Poland, Taiwan, Uzbekistan, Morocco, Thailand and Malaysia. We also are interested in new initiatives of Japanese universities to join this market by establishing their branch campuses in Abu Dabi, China, Thailand and Malaysia. They are found to be in a nascent stage of developing their profit-making status so called second phase and their process are heavily damaged by the recent pandemic of COVID-19 virus.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は非英語圏におけるトランスナショナル高等教育の展開背景とその市場競争に注目した点に学術的意義がある。国際的アカデミックマーケットにおいて不利な立場にある非英語圏の国々の国際展開メカニズムについて、東欧諸国、東南アジア諸国、東アジア諸国を中心に事例研究を行った。その結果、イスラーム圏では学生をキリスト教圏に送り出す心配から、中東の外国大学分校が人気があること、東欧諸国で西欧米の経済コースに人気があるのは、資本主義の本流へのあこがれがあること、また台湾の大学は社会主義中国にはなじまない分野のコースをマレーシアに提供しているなど、そのマーケットメカニズムと競争原理が明らかになった。
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