• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on the evaluation and improvement system of active learning in Singapore

Research Project

Project/Area Number 18K02392
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionYamanashi Prefectural University

Principal Investigator

IKEDA Mitsuhiro  山梨県立大学, 人間福祉学部, 教授 (40342026)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywordsシンガポール / Singapore / PAL / アクティブ・ラーニング / Active Learning / PDCA / 初等教育 / Competency / 社会的・情動的コンピテンシー / 社会性と情動の学習 / コンピテンシー / カリキュラム・マネジメント / 授業評価 / 授業改善
Outline of Final Research Achievements

The Programme for Active Learning (PAL) has been introduced in the first and second grades of primary schools in Singapore. Based on materials and information collected during three field visits, the researcher examined the PAL’s teaching methods, assessment methods and improvement systems.
The results showed that in PAL, teachers emphasised social development and holistic assessment through the use of assessment items such as ‘self-awareness and management’ and ‘relationships’ related to Social and Emotional Competencies.
In order to evaluate and improve PAL's teaching methods, the head teacher and the teachers in charge constantly share the results and problems of their teaching practices using ICT, and discuss areas for improvement in meetings held at the end of each term.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、シンガポールが21世紀型コンピテンシーの育成に向けて取り組んできた革新的カリキュラムの実態を、「アクティブ・ラーニング・プログラム(Programme for Active Learning)」という新しい科目の授業実践に焦点を当てて解明したことにある。今日「主体的・対話的で深い学び」に取り組む日本にとって、アクティブ・ラーニング自体を教科化し、「社会的・情動的コンピテンシー」を評価の軸に据えたその実践・成果は参考となる。本研究の成果は4冊の研究書籍、学会シンポジウムでの講演、メディア取材等で発信し、シンガポールの教育の新たな一面を伝えることができた。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2021 2019

All Presentation (2 results) Book (3 results)

  • [Presentation] シンガポールにおけるアクティブ・ラーニングの展開と特質に関する研究-PAL(Programme for Active Learning)の導入過程と実践に着目して-2019

    • Author(s)
      池田充裕
    • Organizer
      日本比較教育学会第55回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] シンガポールにおけるアクティブ・ラーニングの展開と特質に関する研究2019

    • Author(s)
      池田充裕
    • Organizer
      日本比較教育学会第55回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 世界の学校 -グローバル化する教育と学校生活のリアル2023

    • Author(s)
      二宮 晧編著、池田充裕ほか23名
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761929077
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] Citizenship Education in the ASEAN Community2023

    • Author(s)
      平田利文編著、池田充裕ほか20名
    • Total Pages
      325
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9789811936913
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] アジア教育情報シリーズ2巻 東南アジア編2021

    • Author(s)
      大塚豊, 牧貴愛, 服部美奈, アユ・アズハリヤ, 鴨川明子, 池田充裕, 関口洋平, 市川誠, 羽谷沙織, 乾美紀, メイ トゥ チョウ
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      一藝社
    • ISBN
      9784863592285
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi